זה קורה לכל הנשים בעיקר לקראת גיל 40, ואז אחרי שאנחנו מזועזעות עד עמקי נשמתנו ותולשות את השערה בזעם בפינצטה, רק כדי לגלות שלמחרת צמחה עוד אחת באותו מקום בדיוק. שיער על הסנטר או על הצוואר הוא תופעה מוכרת ונפוצה בקרב נשים. לרוב יצמח לו מדי פעם איזה זקיק מרדן ובלתי צפוי באזור זה או אחר. זה לא בהכרח מטריד, זה אפילו שכיח ונורמלי, שהרי כל העור שלנו מכוסה בזקיקי שיער ברובם בלתי נראים. אלא אם מדובר במצב רפואי שמחייב בירור וטיפול מתאימים. הרופאה מסבירה למה זה קורה. צפו:

תשעורת יתר אצל נשים (הרסוטיזם), שמשמעותה צמיחת שיער כהה, עבה וגס מתרחשת בעקבות השפעה עודפת של אנדרוגנים שהם הורמוני מין גבריים. זה יכול להופיע באזורים בודדים או מרובים אולם לרוב, נראה את שיעור היתר מעל השפה העליונה, באזור של הסנטר, צוואר, אוזניים, ירכיים פנימיות, לחיים, גב, חזה וגם בטן תחתונה. לרוב זה נגרם בשל חוסר איזון הורמונלי ולכן זה גם מתגבר עם הגיל אף על פי כי ישנם מצבים אצל נשים צעירות שנאלצות להתמודד עם הרסוטיזם וצמיחה מוגזמת.
1 צפייה בגלריה
תולשת שיערות מהסנטר
תולשת שיערות מהסנטר
תולשת שיערות מהסנטר
(צילום: shutterstock)

שמונה סיבות שיכולות לגרום לצמיחת שיער

תסמונת השחלות הפוליציסטיות: מדובר בתופעה הנפוצה בקרב כ-8%-13% מהנשים, כאשר 70% מהנשים בעולם כלל אינן מאובחנות. התסמינים כוללים מחזור לא סדיר, עלייה במשקל, אקנה אצל נשים מבוגרות ובעיות פוריות לצד צמיחה מוגברת של שיער גם באזור הסנטר. אמנם אין למצב הזה טיפול תרופתי אבל יש אפשרות לנהל את הבעיה באמצעות שינוי באורח החיים ועד לניתוח.
גיל: לאחר גיל המעבר קיימת נטייה טבעית לעודף שיעור על הפנים. אם זה המצב, שיער על הסנטר שלך הופך לעובדת חיים, אבל תמיד כדאי להתייעץ עם רופא רק כדי לוודא שאין שום דבר רציני מאחורי התופעה.
שינוי במשקל: אם צמיחת השיער על הפנים מתרחשת במקביל לעלייה ניכרת במשקל או ירידה במשקל, ייתכן שהשניים קשורים זה לזה. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא, אם זה קורה.
מוצא: התופעה יכולה להיות שכיחה יותר בקבוצות אתניות מסוימות.זה קורה יותר אצל נשים ממוצא ים תיכוני או מזרח תיכוני, אבל אם יש החמרה, חייבים לפנות לייעוץ רפואי.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר
מחלות או תופעת לוואי של תרופות: זה אמנם נדיר, אבל תרופות מסוימות עלולות לגרום לעלייה בצמיחת השיער בסנטר. ביניהן למשל תרופות כימותרפיות לסרטן, תרופות לאפילפסיה, וכמובן סטרואידים אנבוליים בשימוש לא חוקי בספורט ונמכרים בחדרי כושר מסוימים, עלולים להגביר את שיער הפנים אם נשים משתמשות בהן. אם את משתמשת בהן ללא מעקב רופא, שיער הפנים עלול להיות רק אחת ממגוון תופעות לוואי חמורות מאוד, כמו התנהגות אגרסיבית ושינויים במצב הרוח ועד לקרישי דם וסיכון מוגבר להתקף לב או שבץ.
מחלות אנדוקריניות: כמו למשל תסמונת קושינג המתפתחת בעקבות חשיפה מוגברת ולאורך זמן להורמון לקורטיזול שגופנו מייצר. קורטיזול הוא סטרואיד טבעי שמיוצר על-ידי בלוטת יותר הכליה ומופרש במצבים של לחץ, חרדה ודחק. בין היתר, גורמת תסמונת קושינג גם לשיער על הפנים.
טיפולי IPL (הבזקי אור): במקרים שבהם נשים צריכות לעבור טיפול באזור הפנים לצורך שיפור תופעות כגון רוזציאה, קרני המכשיר מחממות את הזקיקים הסמוכים ובעקבות זאת, יכולה להתעורר צמיחת שיער שלא הייתה קיימת קודם.
תרופות לנשירת שיער: שימוש בתכשירים לעידוד צמיחת שיער על הקרקפת, שנמרחים ידנית על אזור הקרקפת, ולאחר מריחתם לעיתים זולגים לאזורי הפנים, ועלולים לעודד צמיחת שיער במקומות שלא רצינו כמו לחי/ סנטר.

ומה קורה עם הפינצטה?

בכל מקרה, לא מומלץ להסיר שיער בסנטר עם פינצטה. יש כיום שיטות טובות להסרת שיער בפנים. פינצטה היא לא אחת מהן. המריטה לא שלמה לעיתים, וכשהשערה קצרה נחטט וננסה לתפוס אותה עד שנוצרת אדמומיות או דלקת מקומית. זה עלול להשאיר סימן, פיגמנטציה ואז בעצם, נחליף בעיה אחת באחרת. בנוסף זה עלול לגרום לעיבוי השיער, תופעה שפחות רצויה באזור הפנים.
הכותבת היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר