בשיתוף חברת מדינט
הסיפור של רועי (שם בדוי) התחיל בגיל שמונה. הוא החל לסבול מהתקפי אפילפסיה תכופים. הוריו פנו לעזרתם של הרופאים שהציעו לטפל בהתקפים בעזרת תרופות. אבל ככל שעבר הזמן, ההתקפים התגברו והתרופות הפסיקו לעזור "ניסינו אינספור סוגים של תרופות אבל הן לא עזרו. בשיח מול הרופאים הרגשנו שאנחנו לא שותפים לתהליך קבלת ההחלטות. כאילו יש אנחנו והם. הם מחליטים ואנחנו אומרים אמן", מספר אביו של רועי.
תקופה ארוכה ניסו להבין את מקור הבעיה ולטפל בה. מלבד תרופות, נעשו עוד ניסיונות רבים במטרה להקל ולהפחית את ההתקפי האפילפסיה אבל שום דבר לא עזר. בעת שהות המשפחה בארה"ב החליטו הוריו של רועי לקבל חוות דעת נוספת מרופאים מקומיים. שם התגלה כי התקפי האפילפסיה מהם הוא סובל נגרמים מבעיה מבנית במוח, עיוות מולד. אין דרך לריפוי, תרופות לא יועילו, רק ניתוח יכול לעזור. אך המשפחה מחליטה לזנוח את ההצעה "זאת הייתה ידיעה מרעישה. יוצאת דופן. הבנו שיש מקור להתקפים ויש להם פתרון אבל הרגשנו שניתוח זה מסוכן מדי שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך לרועי. לא היינו מוכנים לחשוב על זה בכלל, אז פשוט הזנחנו את הרעיון", מספר האב.
1 צפייה בגלריה
חיי הילד ניצלו
חיי הילד ניצלו
חיי הילד ניצלו
(צילום: shutterstock)
הם נפגשו עם רופא שהציע להם לשנות את הגישה. "הוא הציע שנקח את המקרה של רועי כפרויקט. לחקור וללמוד אותו לעומק – את הסיכויים והסיכונים ורק אז לקבל החלטה. במקביל המצב של רועי הלך והידרדר. למדנו את המקרה של הבן שלנו בצורה הכי מקצועית שיש. פנינו לחברת Medint ובעזרת צוות של רופא וחוקר מודיעין של החברה, סטודנט לרפואה, השגנו מידע מדויק ומקצועי שסייע לנו להחליט לקדם את האפשרות של ניתוח מתוך תחושת ביטחון.
"נעזרנו בכל שלב שבו היינו בתהליך לקראת הניתוח. קיבלנו מהחוקר מידע על הבעיה עצמה, על מרכזים רפואיים בעולם, סטטיסטיקות ונתונים על הצלחה של הליכים רפואיים. כשהיינו כבר לפני הניתוח, ביקשנו מידע לגבי אילו הכנות כדאי לעשות, איזה סוג של התאוששות מומלצת במצב של הבן שלנו. היה לנו חוקר אישי צמוד שסיפק לנו מידע מהיר, מהימן, מקצועי ומותאם אישית לצרכים שלנו. זה לא מחליף רופא אבל זה היה פרודוקטיבי מאד וסייע לנו בקבלת ההחלטות שנדרשנו אליהן".
היום רועי כבר אחרי התאוששות מלאה ולא חווה אפילו התקף אחד. "ניהלנו את הפרויקט של חיינו. הפסקנו להסתמך רק על רופא אחד ונעזרנו בכמויות של ידע שהעבירו את הכוח וההחלטה לידיים שלנו. והצלחנו", מסכם האב.

אז איך עובד תהליך המודיעין הרפואי?

מדינט, המורכבת מצוות של חוקרים יוצאי יחידות מודיעין ורופאים מומחים בתחומים שונים, מתנהלת כחמ"ל צבאי לכל דבר – היא מאתרת ואוספת מידע בשיטות של יחידות המודיעין. "כתבנו מתודולוגיה סדורה, שמבוססת על מספר שלבים של סריקה ואיתור של מידע רפואי", אומרת תניה אטיאס, מנכ"לית ומייסדת החברה יוצאת יחידה 81 ומי שעבדה שנים רבות בתחום המודיעין:
"בשלב הראשון, סורקים מידע פורמלי בכתבי העת הרפואיים בכל העולם, ברוב המקרים יש צורך לתרגם מאמרים. משם עוברים לאיתור מדעי רשמי באקדמיות, במכוני מחקר, בחברות תרופות ואצל רופאים.
"בשלב השני, סורקים מה שנקרא 'מידע רך' שעובר בין אנשים, למשל בהתכתבויות ברשתות החברתיות. לפעמים אנחנו מאתרים מטופלים דומים ושואבים מהם מידע. נעזרים בכל מקור שיאפשר לנו לקבל מידע המותאם למקרה אותו אנו חוקרים.
"בשלב השלישי, אחרי שאנחנו מצליבים את שני סוגי המידע, אנחנו יוצרים קשרים ואוספים מידע בצורה אקטיבית. את המידע הרלוונטי אנו מרכזים עבור המטופל ומנגישים לו באופן מפורט באתר אישי תוך כדי הסבר מעמיק ונרחב. גם אנשי מקצוע בתחום הרפואי נעזרים בנו ומקבלים מידע נרחב אותו הם צריכים וכן חברות, ארגונים ומקבלי החלטות אשר זקוקים למידע רפואי ולרוב אין להם זמן לחקור בעצמם ולא תמיד יש להם את הידע והכלים הדרושים לכך".
למדינט יכולת לבצע מחקרי מידע בתחומי הבריאות והרפואה בלוחות זמנים קצרים תוך נגישות למקורות רבים בעולם. רשת החוקרים מתחומי המודיעין והרפואה, בעלי השכלה אקדמית מתקדמת, שליטה בשפות נוספות ומתודולוגיה סדורה המאפשרת להם לעבד מידע רב בזמן קצר. מטרת החברה היא לאתר כל פיסת אינפורמציה רפואית רלוונטית בעולם עבור הצוותים הרפואיים, מקבלי ההחלטות והמטופלים. להעניק כלים פרקטיים ולאפשר קבלת החלטות מורכבות על בסיס של ידע.
בשיתוף חברת מדינט



פורסם לראשונה: 10:12, 07.04.22