פלאש מוב לרגל יום המודעות לאפילפסיה
(צילום: דוברות רמב"ם)
בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה צוין היום (א') יום המודעות הבינלאומי לאפילפסיה, שנועד להנגיש לציבור את המודעות למחלה ולתופעות שלה.
קראו עוד:
בעולם מציינים את האירוע מדי שנה ב-26 במרס, אבל בארץ הוחלט לדחות אותו ביום אחד משום שהוא חל השנה בשבת. ברחבת הכניסה הגדולה של בית החולים, סמוך למחלקה לרפואה דחופה, התקיים הבוקר פלאש מוב. הובילה אותו קבוצת רקדניות, ואליה הצטרפו אנשי הצוותים הרפואיים ואורחים שנעו לצלילי המוזיקה הסוחפת.
1 צפייה בגלריה
רמב"ם אפילפסיה פלאש מוב ריקוד המוני
רמב"ם אפילפסיה פלאש מוב ריקוד המוני
הריקוד ההמוני ברמב"ם, הבוקר. הפנינג שמח עם מטרה חשובה
(צילום: ליאור אל-חי)

לחיות ללא מגבלות

האפילפסיה היא מחלה שבאה לידי ביטוי באופנים שונים, החל מניתוק הכרה לשניות ספורות ועד לנפילה ולאיבוד הכרה למשך מספר דקות. מרבית החולים שנוטלים תרופות (80%) יכולים לקיים אורח חיים ללא מגבלות.
היא יכולה להופיע בכל גיל. כאמור, כ-1% מאוכלוסיית העולם מוגדרים כחולי אפילפסיה. ההערכה היא שבישראל עשרות אלפי אנשים חולים במחלה. במקרים רבים הסיבה להתקפי האפילפסיה לא ברורה, ולפיכך הטיפול לא מרפא את המחלה אלא מונע את ההפרעה החשמלית ומפחית את הסיכון ללקות בפרכוסים חוזרים. חומרת ההתקפים משתנה מחולה לחולה ובהתאם לאזור הפגיעה המוחית ויכולה להתבטא בכמה דרגות: מהתנתקות לכמה שניות, דרך פרכוסים בכל הגוף הכוללים אובדן הכרה.
אצל רוב החולים אופי הפרכוסים נשאר דומה במשך כל המחלה, אך יש גם מי שנתקפים בסוגי פרכוסים שונים בכל פעם. חלק מהחולים חווים תופעה מקדימה, שנקראת 'אאורה', שכוללת תחושה משונה כמו ריח מוזר, טשטוש ראייה, אור בוהק או שינויי מצב רוח.
אבחון המחלה נעשה על פי ההיסטוריה הרפואית של החולים וכן על פי בדיקות כמו הדמיית מוח באמצעות CT או MRI ובדיקת הפעילות החשמלית המוחית באמצעות EEG.
אביבה פלדמן בהגי, מרכזת תחום הדרכה והסברה לאפילפסיה ברמב"ם, הובילה היום את האירוע בבית החולים, וביחד עם מתנדבים חילקה לאנשי צוות, לחולים ולמבקרים במחלקות השונות זרי פרחים בצבע סגול ופליירים בארבע שפות - עברית, אנגלית, ערבית ואמהרית - עם דברי הסבר על האפילפסיה.
פרופ' מוני בניפלא, מנהל היחידה לכירורגיית ילדים ומנתח אפילפסיה ברמב"ם, אמר: "אפילפסיה תוקפת כאחוז אחד של האוכלוסייה. היא נוצרת כתוצאה מאיזשהו קצר באזור מסוים במוח שגורם להתנהגות לא רצויה. רוב האנשים שסובלים מהמחלה מנהלים חיים רגילים לחלוטין עם טיפול פשוט יחסית. ברמב"ם הקמנו מרכז אפילפסיה, שמטרתו לעשות אבחון וטיפולים מתקדמים לכל הילדים והמבוגרים הלוקים במחלה ולתת להם את הטיפול התרופתי שיחזיר אותם למהלך תקין ככל הניתן".
פלדמן בהגי מוסיפה: "לאחד מתוך מאה ילדים יש אפילפסיה. אנחנו כאן כדי לתת מענה לילדים ולמערכת החינוך. אצלי בבית יש דוגמה ליכולת להפוך לימון ללימונדה: בתי חולת אפילפסיה, אבל היא ילדה רגילה. היא גם נאמה בכנסת ואמרה שהיא רוצה להיות בדיוק כמו כולם. חשוב שמערכת החינוך תקדם את האחר, את ערך השונות, ותגרום לכך שאנחנו באמת מקבלים את האחר - ולא משנה איזו שפה הוא דובר".
צפו בפרופ' בניפלא ובאביבה פלדמן בהגי, מסבירים על המחלה והחיים איתה:
פרופ' מוני בניפלא ואביבה פלדמן-בהגי מסבירים על אפילפסיה
( ליאור אל-חי)