מעל מחלף גלילות בונים עכשיו גשר אימתני. רואים לתהליך הזה את ה"אמצע". את הקרביים. וזה מפחיד. ממש. לשונות של בטון יוצאות ממעמקי האדמה, מותחות ראש למעלה ומתחילות בהטיה זו לקראת זו. באיזו נקודה ייפגשו מעלינו, והאם בכלל? ומה יצליח לשאת את הכובד הנוראי הזה באוויר? גשר - זה פלא הנדסי, אנושי. גשר זה נס. אחרי ששני הצדדים יתאחדו, ומעליהם יימתח כביש, תיפתח שם דרך נפלאה. אבל בינתיים - צריך להאמין.
גם ההצצה לתוך חווית החיים של הזולת - היא סוג כזה של נס וגשר. לצלול לתוך הסיפור של אדם אחר, לשמוע איך הוא חושב ומרגיש, לנסות לצייר לעצמי את בית הגידול שבתוכו צמח, לנסוע איתו, בקרונית שלו, בין התחנות השונות של חייו. כל שיחה כזו מולידה אצלי גשר של הבנה. אני תמיד יוצאת ממנה עם היכרות גם עם מה שמאחד ביננו.
לעוד טורים של שירלי יובל-יאיר:
לכל הטורים של שירלי יובל-יאיר - לחצו כאן
בתוך התקופה המשוסעת הזו, המפולגת למחנאות בחברה הישראלית, אני מחפשת פרטנרים. אנשים שרוצים לאחד בין מחנות, שחותרים להבנה הדדית, ולסבלנות הנדרשת לחיים משותפים. הלכתי להכיר, בסקרנות ובהמון הערכה אשה אמיצה בעיניי, בצורה יוצאת דופן. אשה שבמובנים רבים שונה ממני, היא חיה בתוך שפה, שחלקה לא מוכרת לי. היא גדלה בבית דתי אורתודוקסי, והיא מגדירה את עצמה "מאד דוסית", אשה שמאמינה באלוהים, מסוים מאוד. ויחד עם זאת, אנחנו מאד דומות, ושותפות להבנה דומה לגבי טבע האדם, ולגבי התפקיד המשמעותי והאנושי שלנו כאן על פני האדמה.
יש מהפכנים שעוזבים מולדת, שוברים את הכלים, מוחקים פרק קודם וכותבים פרק חדש לגמרי. ויש מהפכנים מסוג אחר - אלה שנשארים בבית ונלחמים לתקן את מה שהתקלקל בתוכו. מבפנים. מלכה פיוטרקובסקי שייכת לזן הזה.
1 צפייה בגלריה
מלכה ושירלי
מלכה ושירלי
מלכה פיוטרקובסקי ושירלי יובל-יאיר. שונות אבל מאוד דומות
במובן הזה, זו גם תמצית היהדות בעיניה. "אפשרות תיקון המעשים שעשינו, או העוול שחלילה גרמנו, הוא אחד הדברים הכי משמעותיים במסורת היהודית", היא אומרת. לאורך השנים היא עמדה לא פעם מול עוולות אנושיות ופגיעה בזכויות אדם, שנעשו בשם ההלכה כביכול. והיא לא יכלה לשאת את זה.
לכן כאשה מאמינה, גם באלוהים וגם בתורה כתורת חיים - היא הלכה ללמוד לעומק את ההלכה, להכיר את השפה שבתוכה גדלה על בוריה. וכבר שנים רבות שהיא נחשבת לאשת הלכה, המשיבה לשאלות הלכתיות המופנות אליה. בשנת 2015 נבחרה להשיא משואה בטקס יום העצמאות בשל היותה פורצת דרך בתחום לימוד התורה של נשים. היא מחנכת ומרצה, בעלת תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן, וממקימות "פורום תקנה" לטיפול בתלונות על פגיעות מיניות בציבור הדתי-לאומי. היא אשה שמקדישה את חייה לבנית גשרים, והכשרת הלבבות.
ניהלנו שיחה מלב אל לב על האומץ להשמיע קול, לשנות, ולהשתנות. על האפשרות לאהוב מישהו בכל מאודך, ולהתווכח איתו באותה מידה. על ההכרח להתאים הלכה למציאות ועל היהדות כתורת נפש .
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער