ילדה בת 5 וערה בת 17 מאושפזות במצב קשה ויציב ביחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא עקב סיבוכי שפעת. הן הובהלו לבית החולים בשבת, ומאז הן מטופלות שם.
ד"ר דגנית אדם, מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית, סיפרה: "במהלך השבת הובהלו ליחידת טיפול נמרץ ילדים במאיר שתי בנות. ילדה בת 5 הגיעה עקב דלקת ריאות על רקע שפעת. הילדה במצב קשה אך יציב וכעת נמצאת עם תמיכה נשימתית גבוהה. בנוסף הגיעה נערה בת 17 עם זיהום והגדלת בלוטות הרוק והלימפה הצוואריות באופן קיצוני, גם הן עקב מחלת השפעת".
1 צפייה בגלריה
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים מאיר בכפר סבא
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים מאיר בכפר סבא
המיון בבית החולים מאיר בכפר סבא. ארכיון
(צילום: שאול גולן)
ד"ר אדם מציינת כי "גם השנה, כמו בחורפים הקודמים, אנו עדים למקרים קשים של סיבוכי שפעת, שלצערי עלולים להוביל למצבים מסכני חיים ואף למקרי תמותה. חשוב להבין כי המופעים של השפעת יכולים להיות מאוד מגוונים. לא תמיד מדובר רק במחלה נשימתית אלא ישנם גם מופעים אחרים כגון חולשה כללית משמעותית, שלשולים והקאות, דלקת בשריר הלב ועוד. במקרים של סימפטומים חריגים יש להתייחס אליהם ברצינות ולהגיע לבדיקת רופא".
יש לציין כי הנתונים הרשמיים בישראל בדבר תחלואת השפעת הם חלקיים בלבד, ובעיקר משום שרבים מהחולים כלל אינם נבדקים והבדיקות עצמן אינן נגישות לחלוטין בקופות. מנתוני משרד הבריאות המעודכנים האחרונים שפורסמו בדבר תחלואה נשימתית עד ל-3 בפברואר עולה כי "נמשכת העלייה בתחלואה דמויית-שפעת בישראל". עוד צוין בדוח כי "נמשכת העלייה בשיעורי הפניות למרפאות בשל תחלואה דמוית-שפעת, דלקת ריאות וזיהום בדרכי הנשימה העליונות.
"שיעור הפניות למרפאות בשל תחלואה דמויית-שפעת ממשיך להימצא מעל לסף האפידמי", נכתב בדוח של משרד הבריאות. במהלך השבוע שקדם ל-3 בפברואר נמצאו באופן מדגמי 599 מקרים של שפעת מסוג A ו-334 מקרים של RSV, שתסמיניו דומים לאלו של השפעת. עוד צוין בנתונים כי "נמשכת העלייה המתונה בשיעור הפניות למרפאות "מכבי שירותי בריאות" בשל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. העלייה נצפתה בכל קבוצות הגיל למעט בתינוקות בני שנתיים ומטה ובקשישים בני 65 שנים ומעלה". בקרב קבוצות גיל אלו ניכרה ירידה בשיעור הפניות.
ד"ר רחל שצמן, מומחית למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי מאיר מציינת כי "בשבועות האחרונים אנו רואים כי גל השפעת מתחזק ויש עלייה במספר מקרי השפעת הן במבוגרים והן בילדים. מכיוון שגל השפעת החל יחסית מאוחר והוא נמצא בעלייה, מומלץ להתחסן נגד השפעת על מנת למנוע סיבוכים של המחלה".