״אני חושב שלישראל היה הרבה מזל שהיא הצליחה לבצע את החיסונים כל כך מהר וביעילות כה רבה, לא רק עם החיסון המקורי אלא עם חיסוני הבוסטר. פעמים רבות, כאשר אני מנסה לדחוף לביצוע תוכנית הבוסטר אצלנו, אני מציין את שיעור ההצלחה בישראל, איך היא הצליחה לחסן את כל שכבות הגיל בחיסון שלישי", אומר ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ בכיר לנשיא ארצות הברית להתמודדות עם מגפת הקורונה, ״אני מסתכל על ישראל ואומר, שזה המקום שבו כולם רוצים להיות. אתם לא עכברי מעבדה, אתם בראש התור, נהנים מהיתרון הזה מהר יותר ממרבית המדינות".
ד"ר פאוצ'י אומר את הדברים בריאיון עבור כנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן שייערך מחר (ג'), בראשותו של אלוף (במיל') עמוס גלעד. במסגרת הריאיון מתייחס פאוצ'י לסוגיות כגון: בטיחות החיסון לילדים; הטענות לפגיעה של החיסון במחזור החודשי ובפוריות; הקשר של חברת פייזר עם ישראל; מקור הנגיף ומעורבות הממשל הסיני ועוד.
(פאוצ'י בריאיון. צילום: המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן)

בטיחות חיסוני הילדים: "היה לנו די זמן לבדוק"

״אם נביט מבחינה סטטיסטית על מה שמכונה ׳השפעות ארוכות טווח׳, לא התגובות שמופיעות כעבור יום או יומיים כגון כאבים בזרוע או כאבי שרירים או אולי קצת חום - אלא בדברים יותר מאוחרים - כמעט כולם מופיעים בתוך 45 יום. היה לנו די זמן לבחון זאת. כך שהמחשבה שפתאום, כעבור חמש, עשר או 15 שנה תיראה תגובה שלילית - פשוט לא ראינו זאת עם חיסונים".

השפעות החיסונים על הפוריות: "אין אינדיקציה כזו"

״אין שום אינדיקציה להשפעה של החיסון על הפוריות בקרב נשים או על יכולת הרבייה בקרב גברים, ועל הבאת ילדים לעולם. כמובן שכאשר מדובר בילדים, לא ראינו שום השפעה מפני שלא הייתה לנו הזדמנות לכך. מדובר בילדים צעירים. אבל אין סיבה מנגנונית מתקבלת על הדעת שכך יהיה".
האם יצאנו מכלל סכנה? האם אנו רואים את סופה של מגפת הקורונה? "אין ספק שהיא תיגמר ואני מאמין שהתשובה לשאלה תלויה במידת ההצלחה לגרום לעולם להתחסן. זוהי הסיבה שלמרות שמצבנו טוב מאוד ומצבה של ישראל טוב מאוד והיא מצליחה לחסן אחוז גדול, אני בעד תוכנית חיסון הדחף שישראל עורכת, ואני מקווה שאנחנו נעשה זאת גם בארה"ב באותה הרמה שבה עושים זאת בישראל. אסור לנו לשכוח שיש לנו אחריות להעברת מנות חיסון למדינות מתפתחות. הדרך היחידה לסיום מגפה עולמית היא באמצעות תגובה עולמית".