בשיתוף גיליאד – מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
האבחון עם סרטן שד גרורתי הוא בשורה לא קלה. משמעות האבחון היא שהסרטן כבר לא נותר באזור הגידול המקורי, אלא שהוא שולח גרורות לאיברים אחרים בגוף. לכן לא ניתן להסירו באופן מלא בניתוח ונכון להיום, מרבית הסיכויים שכבר לא ניתן יהיה להעלים אותו לחלוטין ולהחלים מהמחלה. אולם בניגוד לעבר, כיום יש בידי הרופאות והרופאים המטפלים בנשים המתמודדות עם סרטן שד גרורתי כלים רבים המותאמים לסוגים השונים של הסרטן, ויכולים להציע תקווה גם במקום שעד לפני שנים ספורות לא הייתה כלל.
"זה מסע ארוך, אבל התרופות החדשות מציעות תקווה"
"בשלב זה, המטרה שלנו כמטפלים היא לעצור את המחלה ולהאריך חיי המטופלות ככל הניתן, תוך שמירה על איכות חיים מקסימלית. האתגר הוא לא רק לסמן וי על הטיפול, אלא להשיג תגובות אמיתיות וממושכות ככל האפשר, וגם לאפשר למטופלות לחיות חיים טובים עם כמה שפחות ביקורים בבתי חולים וכמה יותר שגרה", מסביר פרופ' אמיר זוננבליק, מנהל יחידת סרטן השד במערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב. מדי שנה, תרופות חדשות נכנסות לשימוש, כל תרופה יכולה להאריך את החיים בשנים וחודשים נוספים – ולאפשר למטופלות להגיע אל התרופה החדשה הבאה שתיכנס לשימוש. "ההמלצה שלי למטופלות היא לקוות לטוב אך גם להתכונן לרע. זו מחלה קשה והמסע ארוך, אבל התרופות החדשות מציעות תקווה", הוא מוסיף.
"כשמדברים על איכות חיים, אנחנו מכוונים לתרופה שתעזור לשפר את איכות חייה של המטופלת ותפחית תופעות לוואי וכאבים", מסביר פרופ' זוננבליק. "חשוב לזכור שלתרופות יש תופעות לוואי, וצריך להתמודד עם השאלה אם החולה מקבלת טיפול שמאריך את חייה בזמן קצר, אבל איכות החיים נפגעת משמעותית, אולי רב הנזק על התועלת? אלה שאלות שצריך לענות עליהן בדיון בין הרופאים המטפלים למטופלות, כדי שכל אחת תבחר את ההחלטות המתאימות לה ביותר".
2 צפייה בגלריה
עמית זוננבליק
עמית זוננבליק
פרופסור זוננבליק: "אנחנו מכוונים לתרופה שתעזור לשפר את איכות החיים"
(צילום: באדיבות איכילוב))
מה הם אותם טיפולים חדשים?
פרופסור זוננבליק מסביר כי סרטן שד גרורתי הוא בעצם שלוש מחלות שונות, שמחולקות בהתאם למאפיינים הספציפיים של הגידול, ובהתאם מקבלות טיפולים שונים. סוג אחד הוא של סרטן שד הורמונלי, שבו הגידולים מבטאים קולטנים להורמונים הנשיים – אסטרוגן או פרוגסטרון. נגד גידולים אלה משתמשים בטיפולים הורמונליים הפועלים בין היתר על ידי הורדת רמות האסטרוגן או דיכוי האסטרוגן. לטיפולים הללו ניתן להוסיף תרופות ביולוגיות שמעכבות מסלולים עוקפים שמאפשרים לגידול לפתח עמידות לטיפול, "שילוב של שני המסלולים עשוי לייצר אחוזי התגובה גבוהים לזמן גבוה יותר. במילים אחרות, אם נעכב כמה דברים ביחד, נשפר את התוצאות".
הסוג השני הוא של גידולים שמבטאים על מעטפת התאים חלבון שנקרא HER2, שמאפשר לכוון את הטיפולים ישירות לתאי הגידול. "אפשרות אחת היא שימוש בתרופות שמיועדות לעכב את עודף הביטוי של חלבון הHER2. משפחה אחרת של תרופות חדשניות הן תרופות המבוססות על כימותרפיה, אבל בניגוד לכימותרפיה המוכרת, שפוגעת בכל הגוף ולכן המינונים שלה מוגבלים, בדור החדש הכימותרפיה מוצמדת לנוגדן שיודע להתביית על תאי הסרטן, כמו טיל מונחה, וכך להביא את הכימותרפיה באופן ממוקד לתאים הסרטניים אותם רוצים להרוס", אומר פרופ' זוננבליק. בשל פעולה ממוקדת ומדויקת זו, ניתן לתת את הכימותרפיה במינונים מותאמים יותר, וכך להשיג אפקט משמעותי בעצירת הגידולים.
בזכות הטיפולים החדשים, כיום תוחלת החיים של נשים עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2 התארכה משמעותית וקרוב ל-50% מהנשים עם מחלה גרורתית חיות עם המחלה יותר מ-8 שנים. הסוג השלישי של סרטן שד גרורתי הוא המאתגר ביותר לטיפול. סוג זה נקרא טריפל-נגטיב, כי הוא שלילי לשלושת המאפיינים של סוגי הסרטן האחרים (שני סוגי ההורמונים והחלבון HER2).
2 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
הטיפולים החדשים נגד סרטן שד גרורתי מסוג HER2
(צילום: Shutterstock)
יעיל גם מול טריפל נגטיב
"טריפל נגטיב הוא הסוג האגרסיבי ביותר של סרטן שד גרורתי", אומר פרופסור זוננבליק. גישה אחת שמראה יעילות לטיפול בגידולים אלה היא שימוש בתרופות אימונותרפיות – טיפולים שמעודדים את מערכת החיסון להילחם מחדש בגידולים. "בשנים האחרונות, החלו להשתמש בתרופות הכימותרפיה המוצמדת לנוגדן גם נגד גידולי טריפל נגטיב, והן מראות יעילות גם בהתמודדות עם גידולים אגרסיביים אלה הן מבחינת שיפור אחוזי התגובה – איזה שיעור של המטופלות מגיב לטיפול – הן מבחינת משך התגובה לטיפול והן מבחינת הארכת תוחלת החיים של המטופלות".
"התרופות הללו של הכימותרפיה מוצמדת לנוגדן, מחוללות מהפכה בטיפול בנשים עם סרטן מסוג טריפל נגטיב. הן לא מבטיחות החלמה, אבל רואים נשים שהיו בסכנת חיים, והטיפול מוציא אותן ומאפשר להן להמשיך לחיות", אומר פרופסור זוננבליק. "חשוב לציין שאצל מרבית המטופלות, התרופות עובדות אבל לזמן מוגבל. האתגר כיום הוא לשפר עוד יותר היעילות והבטיחות של הטיפולים ולהצליח להאריך את החיים של כל המטופלות ככל האפשר. בסרטן שד נדרש הרבה מאמץ – במחקר, במימון ובתשתיות - על מנת לשפר את התוצאות, אבל אין שנה בלי משהו חדש בטיפול נגד הסרטן".
בשיתוף גיליאד – מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
פורסם לראשונה: 11:39, 29.11.23