זה 12 שנים, שבמקום לכתוב עוד מאמר לעיתון רפואי אני כותב אליכם, הציבור הרחב, מעל כל פלטפורמה אפשרית. שוב ושוב, אני מתריע מפני מדיניות הממשלה ומשרד הבריאות, שעיקרה הרעבת מערכת הבריאות, הפוגעת בכל אחד ואחת מאיתנו. אני כותב על המחסור במיטות, בתקנים וברופאים, על התנאים הנוראיים במערכת הפסיכיאטרית ועל הפגיעה בכבוד האדם ובפרטיותו - שני עקרונות שקיימים לגביהם חוקי יסוד, המופרים יום יום במערכת הבריאות.
הרעבת מערכת הבריאות נאמדת על-פי כלכלני ה-OECD בהיקף של 20 מיליארד שקלים בשנה. תוצאותיה הביאו לקריסת השירותים, אך כנראה זה לא מספיק. אחרי שנות ההרעבה, ובחסות המלחמה, עוברת הממשלה לשלב הביזה. לאחר הזנחה מכוונת, בוחר משרד הבריאות להתמודד עם המחסור ברופאים, שאותו יצר במו ידיו כתוצאה מתת-תקינה, באמצעות ניסוח תקנות שמאפשרות קבלת טיפול רפואי מרחוק, על ידי רופאים בחו"ל – גם כאלו שאין להם רישיון ישראלי, וכל זאת במימון ביטוח הבריאות הממלכתי.
1 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
אז נכון, אמנם אקסל התורים הארוכים יתקצר, אבל מה עם עמידה בקריטריון איכות הטיפול הנקבע על-ידי האיגודים המדעיים של כל מקצוע? מי יהיה ערב לרמתם המקצועית של אותם רופאים זרים?
הביזה מתרחבת גם לתחום ביטוחי הבריאות. חוקי ההסדרים של 2016 ו-2023 גוזלים מאיתנו את רשת הביטחון שיצרנו לעצמנו כדי שביום פקודה נקבל מענה רפואי מהיר ואיכותי. חשבנו שכאשר המערכת הציבורית קורסת ואנחנו מחכים חודשים לתורים לרופאת הנשים, לרופא אף אוזן גרון, לנוירולוג, או לכל מומחה אחר, שלא לדבר על תורים מידיים לרופאי משפחה וילדים, נוכל לפחות להתנחם במטרייה הביטוחית ששילמנו עבורה במשך שנים למקרה של יום סגריר.
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"ד"ר זאב פלדמןצילום: יאיר שגיא
ועכשיו בוזזים לנו גם את הביטוחים הסיעודיים שאותם רכשנו כדי שבערוב ימינו נקבל טיפול רפואי בתנאים מכבדים, ולא ניזרק לעת זקנה למקומות שכוחי אל שריח השתן מכה בכל הנכנס אליהם. רק באוגוסט האחרון חתכו באכזריות בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בגלל הכישלון של המדינה לממן אותם. ועכשיו הפתרון של ממשלה הוא להנחות את קופות החולים להפסיקם ולהותיר אותנו ללא מענה.
כך ממשיכה הממשלה לבזוז לנו את הבריאות ופועלת להארכת ביטול מס המשקאות הממותקים, שהוכח כבר כהשקעה הטובה ביותר במניעת השמנה וסוכרת – שתי המגפות המכות בנו בשקט אך בבטחה.
הממשלה מרעיבה את מערכת הבריאות, בוזזת אותה ופוגעת בביטחון הבריאותי של אזרחיה – עד מתי נשתוק?
ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית