בשיתוף עמותת נאמן
לראשונה בישראל: פיילוט ייחודי שמטרתו מציאת שיטה לאבחון מהיר ויעיל של פרפור פרוזדורים באנשים עם רמת סיכון גבוהה ללקות בתופעה. הפיילוט, עם הכותרת "מורידים את הסיכון לשבץ המוחי", שהשיקה עמותת נאמן בשיתוף חברת מוניטור ובמימון בלתי תלוי של חברת פייזר, מאפשר באמצעות שאלון רפואי, להעריך מי מבין הפונים בעלי פוטנציאל גבוה לסבול מפרפור פרוזדורים. אם זוהתה רמת סיכון גבוהה, תהליך האבחון ממשיך לשלב ניטור ממשי באמצעות מכשיר ניטור ייעודי שנשלח לבית המטופל ללא עלות.
"מדובר בהפרעה שקשה לאבחון ולעיתים היא נטולת סימפטומים", מסביר פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי ועמותת נאמן, נפגעי אירוע מוחי, "פרפור פרוזדורים מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי תסחיפי, קריש דם הנסחף מהעלייה השמאלית בלב למוח וגורם לשבץ מוחי, ומעלה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי פי 5.
"כ-20% ממקרי שבץ המוח הינם על רקע פרפור פרוזדורים והם בדרגת חומרה קשה יותר. התופעה תלוית גיל ושכיחותה עולה עם הגיל וככל שתוחלת החיים עולה תעלה שכיחותה באוכלוסייה. כל אדם הוא עולם ומלואו כך שעם אבחון מהיר ונכון, נוכל למנוע סבל גדול אצל אותם האנשים, וזו תהיה פריצת דרך גדולה בנושא מניעת שבץ מוחי".
אם גם אתם מעוניינים למלא את השאלון שאולי יציל את חייכם, הקליקו על הלינק והתחילו להשיב.
מוניטור 1מוניטור 1

לענות על השאלון ולהציל חיים

הפיילוט קורא לאנשים בגילאי 65 ומעלה לענות על שאלון דיגיטלי, הבוחן את רמת הסיכון שלהם לפרפור פרוזדורים סמוי. עד כה, משתתפים שאובחנו בעזרת השאלון כבעלי סיכון גבוה קיבלו לביתם מכשיר זעיר ומתקדם לניטור קצב הלב אשר מחובר 24/7 למוקד מוניטור במטרה לאבחן את קיומה של התופעה, במידה ויש וללא עלות.
"מדובר במגפה שקטה כמו לחץ דם. כך שיכול מאוד להיות שאם חציתם את העשור השישי ומעלה לחייכם, ייתכן שאתם סובלים מפרפור פרוזדורים ואתם אפילו לא יודעים. אבל זה גם יכול להתעורר בגילאים צעירים ביותר", אומר ד"ר רמי פוגלמן, קרדיולוג ילדים מנהל היחידה להפרעות קצב הלב בילדים בבית החולים שניידר שבפתח תקווה ומנהל רפואי של חברת מוניטור.
"הפרפור יכול להיות עם תסמינים וללא תסמינים, כמו גם יכול להיות כרוני או התקפי. הפרפור הסמוי הוא הכי בעייתי מאחר ואנשים שלקו בו לא רק שלא הרגישו כלום אלא גם לא ידעו שהם בסיכון לסבול מפרפור פרוזדורים. פרפור פרוזדורים מעלה באופן משמעותי את הסיכון לשבץ מוחי תסחיפי, ועל כן ללא אבחון וטיפול הסיכון עלול להיות רב", הוא מסביר.
לדבריו, מתחת לגיל 65 שכיחות הפרפור יורד עד לכדי חצי אחוז עד אחוז אחד, וכי מחלות נלוות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, יתר פעילות בלוטת התריס מחלות כלי דם ועוד, עשויות אף הן להשפיע ולהעלות את הסיכוי לפרפור הפרוזדורים.
ד"ר פוגלמן מסביר כי מדובר בתופעה בה קצב הלב לא סדיר ומאוד מהיר ועלול להגיע עד למעל 300 פעימות לדקה. "זה גורם לכך שהעליות של הלב הן כמעט במצב סטטי ולכן עלול להיווצר שם קריש דם. בדרך כלל המקום בו נוצר הקריש הוא באוזנית של העליות ואז הקריש עשוי לעוף דרך החדר השמאלי ואבי העורקים למוח. כתוצאה מכך אספקת הדם והחמצן למוח עלולים להיחסם ולגרום לשבץ מוחי.
"חלק לא קטן של הסובלים משבץ מוחי מגלים בדיעבד שהיה להם למעשה פרפור פרוזדורים שהם לא ידעו עליו. לכן, זו בדיוק הסיבה שתהליך הזיהוי והאיתור המוקדם של פרפור הפרוזדורים כל כך חשוב כדי לאפשר טיפול מיטבי בהתאם - ובכך יהיה ניתן להציל אנשים משבץ מוחי, שזו אחד מהסיבות השכיחות למוות בגיל המבוגר ולהפחית באופן משמעותי את נזקי הנכות הקשים.
יורם פוגלמןד"ר רמי פוגלמן

זיהוי מוקדם וטיפול

כיום יש לרפואה כלים טיפוליים בפרפור הפרוזדורים או בטיפול תרופתי או בצורה צנתורית, כדי לטפל בפרפור הפרוזדורים עצמו על ידי מניעת הפרעת הקצב או מניעת יצירת קרישי דם בעלייה השמאלית המהווים סיכון לשבץ מוחי. לכן ישנה חשיבות רבה באיתור וזיהוי מוקדם של התופעה.
רינה (השם המלא שמור במערכת) בת 66 מחיפה, אם לשלוש בנות ולשלושה נכדים היא אחת מה "סמויות" ומבעלות הסיכון הגבוה. לפיילוט היא הגיעה במקרה לאחר שנתקלה במידע אודותיו באינטרנט. היא נמצאה כבעלת סיכון וככזו קיבלה מחברת מוניטור מכשיר ניטור זעיר שזיהה אחרי יומיים של שימוש – פרפור פרוזדורים קרי, הפרעות קצב לב מסכנת חיים. נוצר קשר מיידי בין המוקד לרינה שהודתה, "כן, הרגשתי משהו קצת מוזר. אבל אני בסדר. עבר לי".
"זה מכשיר שכמעט לא מרגישים שהוא עליך", אומרת רינה ומשתפת כי היא סובלת זמן מה מבלוטת התריס ומדופק מהיר של הלב. "לפי מה שאמרו לי, המידע שמתקבל מהמכשיר מועבר למוקד ישירות ושם צוות רפואי מפענח את התוצאות. ואכן כשעשיתי את הבדיקה התקשר אליי רופא מהצוות שאמר לי ללכת למיון. זה מצחיק לומר את זה, אבל השאלון הציל לי את החיים. אחרת לא הייתי מכירה את התופעה הזו ומי בכלל היה חושב על קרדיולוג ועל כל הבדיקות הללו?
"היום אני ממליצה לכולם להיות ערניים ולקחת אחריות על החיים שלהם. המידע הזה והטיפול המקדים – מציל חיים כי אם הפרפור לא היה מפוענח במוניטור יכול להיות מאוד שלא הייתי מדברת איתך היום או לחילופין הייתי לוקה בשבץ מוחי חלילה".
פנינה רוזנצוייג, מנכ״לית עמותת נאמן - נפגעי אירוע מוחי, מסבירה כי העמותה שמה לה למטרה להגיע באמצעות איתור מוקדם של התופעה לפני שפרפור הפרוזדורים יגרום לנזקים מוחיים גדולים. "במענה פשוט וללא עלות ניתן להניע את תהליך האבחון על ידי צוות מקצועי ולהבין אם ישנם גורמי סיכון משמעותיים ובכך ניתן למנוע את השבץ המוחי".
בשיתוף עמותת נאמן