על קיר בית כנסת ביפו כתובה שאלה של רבי נחמן מברסלב: כבר הסתכלת אל השמיים היום? "את השאלה הזו שאל רבי נחמן הרבה לפני שהראש שלנו היה תקוע בתוך מסכי הטלפון ואיבדנו קשר עין עם העולם", אומרת אליה אלון, שחוקרת שיטות ריפוי אלטרנטיביות חינמיות. בשיחה עם אלון היא מספרת על "לוק אפ", פרויקט שבוצע באוסטרליה כדי להזכיר לתושבים להרים את הראש מהנייד. לדבריה, כדי שלא נאבד לגמרי את הקשר עם המציאות, חובה להרים את הראש מהמסך ולהסתכל לא רק ישר, אלא גם לשמיים.
הפעולה הזאת משפרת שלל דברים בתפקוד שלנו בלי שאנחנו בכלל חושבים על זה. למשל, את היכולת להזדקף, לנשום עמוק ולשחרר את הצוואר, הכתפיים והגב. ויש גם יתרונות קוגניטיביים, בהם חידוש קשר עין עם העולם, חידוד החושים והיכולת להבחין במה שקורה סביבנו – וכך לחדש את הקשרים החברתיים שלנו, שהפכו חלודים. שלא לדבר על כך שגם אפשר לראות טבע, שמיים, עצים, ים, וכמובן בני אדם.
מה עשו באוסטרליה? כיסו את הרחובות בשלטי ענק עם ההאשטג "לוק אפ" וגרמו לאנשים להסתקרן ולהיכנס לאתר שמאגד בתוכו את כל ההסברים על החשיבות של "הפסקת המסכים" הזו ולקחת פאוזה יזומה.
2 צפייה בגלריה
שמיים שמים נוף טבע
שמיים שמים נוף טבע
כדי שלא נאבד לגמרי את הקשר עם המציאות, חובה להרים את הראש מהמסך ולהסתכל לא רק ישר, אלא גם לשמיים
(צילום: shutterstoxk)
"אני עושה את זה כבר כמה חודשים, והיום זה כבר חלק מאיך שאני הולכת ברחוב", אומרת אלון, "מאז שפגשתי במחקר הזה, אני מקפידה להרים ראש, וזה מדהים כמה יופי של טבע יש במרחב העירוני. הפכתי פריקית של הנושא, ואני מספרת לכולם כיצד זה משפיע עליי. חברה שעושה את זה יחד איתי אומרת שבחיים לא הבחינה שהיא חיה בסביבה כה ירוקה".
אלון מבקשת לציין שלמרות הפיתוי, לא צריך להאשים רק את הנייד בנטייה שלנו ללכת עם הראש באדמה. אנחנו הולכים ככה גם כדי להימנע ממכשולים, כי אנחנו עסוקים בהרהורים ובמחשבות, וסתם מתוך הרגל. הבעיה היא שאם מוסיפים לכך את העלייה בעבודה מרחוק מול מחשב נייד שנגרמה בעקבות הקורונה – זה משפיע לרעה על המבנה הפיזיולוגי שלנו וגורם לבעיות צוואר וכתפיים.
2 צפייה בגלריה
מסך מסכים טלפון נייד טלפונים ניידים
מסך מסכים טלפון נייד טלפונים ניידים
"כשאנחנו מטים את הצוואר כלפי מסך הטלפון או המחשב, אנחנו משנים את המנח של החוליות הצוואריות, והדבר יוצר השפעה נגררת לאורך כל הגב"
(צילום: shutterstock)
"כשאנחנו מטים את הצוואר כלפי מסך הטלפון או המחשב, אנחנו משנים את המנח של החוליות הצוואריות, והדבר יוצר השפעה נגררת לאורך כל הגב", אומרת נטלי ברטלר, פיזיותרפיסטית מוסמכת. "כשמסתכלים למטה לאורך זמן, אנחנו משנים את כל המנח הטבעי של כל החוליות של עמוד השדרה – מהצוואר ועד הגב התחתון. היציבה משתנה ונוצרים עומסים במקומות לא טבעיים. ההשפעה יכולה להיות פגיעה ביציבה, כאבים, ירידה בטווחי תנועה והשפעה על מפרקים נוספים. כך, למשל, כשמורידים את הראש ומסתכלים למטה, גם הכתפיים מתעגלות קדימה, וכל המבנה של בית החזה מושפע ומתעגל, מה שגורם לשינויים בנשימה".
אז מה לעשות? להתמתח, להזדקף, להרים את הראש כלפי מעלה, לשחרר את השרירים התפוסים, לפתוח את הכתפיים ואת בית החזה, ולאט־לאט להשיב את מנח החוליות לצורתו הנכונה.