בשיתוף רמב"ם
רבות דובר על הקשר העמוק בין אם לתינוקה שאך זה עתה הגיע אל העולם. בתקופה כה מרגשת, המגיעה בתום תשעה חודשים של ציפייה גדולה, מתבסס קשר מופלא בזכות פעולת ההנקה - אותו חיבור ראשוני אינסטינקטיבי בין אם לתינוק, אשר בנוסף ליתרונות בריאותיים רבים, יש לו משמעויות רגשיות עמוקות ורבות.
המודעות להנקה נמצאת בעלייה מתמדת בעולם וידוע שמדובר במיומנות הדורשת זמן למידה וניסיון. השבוע, מצוין בעולם שבוע ההנקה הבינלאומי בעולם, כאשר השנה הנושא הנבחר הוא "חלב אם מהטיפה הראשונה" – כשמו כן הוא – חשיבות ההנקה החל מהטיפה הראשונה.
3 צפייה בגלריה
הנקה. מיומנות הדורשת זמן למידה וניסיון
הנקה. מיומנות הדורשת זמן למידה וניסיון
הנקה. מיומנות הדורשת זמן למידה וניסיון
(צילום: shutterstock)
עולא פחראלדין, סגנית אחות אחראית במחלקת יילודים ואחראית תחום ההנקה במרכז הרפואי רמב"ם, מסבירה על יתרונות ההנקה ונותנת עצות חשובות ומועילות שיעזרו לאמהות הטריות, וגם לוותיקות, להצליח ולהתמיד בהנקה.
"היום יודעים שהנקה וחלב אם חשובים מאוד ובריאים לאם וליילוד", אומרת פחראלדין, "חלב האם מותאם לצרכי התינוק, הן מבחינת כמות והן מבחינת איכות המרכיבים. יש בו מרכיבים רבים העוזרים להתפתחות התינוק בימי החיים הראשונים שלו, כמו חלבונים ונוגדנים המחזקים את מערכת החיסון. חשוב גם לדעת כי אם התינוק ייחשף להזנה אחרת הוא יכול להתרגל אליה ואז להפסיק לינוק. בנוסף, הנקה מסייעת בפינוי חלב מהשד ולכן יעילה במצבים של גודש".
3 צפייה בגלריה
עולה פחראלדין
עולה פחראלדין
עולא פחראלדין. יתרונות ההנקה
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

9 עצות שיעזרו לך להתמודד עם קשיי ההנקה

1. די בטיפת חלב אחת בימים הראשונים
"אימהות רבות מרגישות לאחר הלידה שהשדיים שלהן רכים ואין להם מספיק חלב", אומרת פחראלדין, "לכל אימא טרייה אני מסבירה שאמנם בהרגשה אין חלב בשדיים, אך בפועל המנגנון הפיזיולוגי החל לעבוד כבר מהשבוע ה-16 להריון. כלומר, כבר מהחודש הרביעי להיריון הגוף מתכונן ללידה ומכין את החלב הראשוני".
לדבריה, אותו חלב ראשוני, המורכב מטיפות קטנות המכונות קולוסטרום, משמעותי עד מאוד עבור התינוק. מדובר בחלב סמיך יותר מחלב רגיל ובעל חשיבות רבה עבור התינוק, שכן הוא מכיל ריכוז של חלבונים ונוגדנים המפעילים את המעי של התינוק ומחזקים את מערכת החיסון. "כמות החלב שאנחנו מדברים עליה היא אותה כמות של טיפת שמן מרוכזת שניתן לסחוט מזית", היא מתארת, "ביומו הראשון, גודל הקיבה של התינוק למעשה ממש כגודל זית וטיפות הקולוסטרום מספיקות למלא אותה".
2. אפס הפרדה
אם פעם הגישה הרווחת הייתה שלאחר הלידה מופרדים התינוק והאם ושוהים כל אחד במחלקה שלו, היום כבר מדובר בגישה שונה לגמרי, או במילים אחרות: אפס הפרדה.
"כדי להצליח להניק בכל פעם שהתינוק רוצה, ההמלצה היא להיות עם התינוק כל הזמן ולא להיפרד ממנו", מסבירה פחראלדין ומציינת כי במחלקת היולדות של רמב"ם כל יולדת יכולה לבחור בין ביות חלקי, ביות מלא או אפס הפרדה.
"היום התינוק והאם ממשיכים לשהות ביחד גם אחרי הלידה וגם עולים יחד למחלקת יולדות ומבלים שם זמן משותף. כל עוד הם מרגישים טוב אנחנו מעודדים שהות משותפת, של האם ובני הזוג עם התינוק. לשם כך, כבר בחדר הלידה ישנו מגע "עור לעור", ומייד מגיעה יועצת הנקה שעוזרת לאם לרכוש את טכניקת ההנקה, כך שכבר בימים הראשונים האמא תרוויח מכך שהתינוק יקבל את החלב בכמויות קטנות ובתדירות גדולה, והיילוד מצדו יהיה שבע ומאושר".
3. האם התינוק שלי אכל מספיק?
"קושי מאוד גדול שבו נתקלות אימהות טריות בימים הראשונים לאחר הלידה הוא כיצד לדעת כמה התינוק אוכל והאם הכמות אכן מספיקה לו. הרבה אימהות פונות כשהן במצוקה כי הן לא יודעות כמה התינוק אכל", מסבירה פחראלדין, "הטיפ שלי לאותן אימהות הוא פשוט לעקוב אחר כמות ההפרשות של התינוק. בעת החלפת הטיטולים ניתן לראות את כמות היציאות והשתן ובהתאם לה לקבוע האם הוא מכניס כמות אוכל מספקת.
"חשוב לציין שהתהייה הזו מתקיימת בדרך כלל סביב היומיים-שלושה הראשונים, אז באמת האימהות מרגישות שהשדיים רכים. החל מהיום השלישי והרביעי הקולוסטרום מתחלף לחלב בשל, השדיים מתמלאים ואז ניתן להרגיש באופן מוחשי לאחר ההנקה כי השד רך יותר", היא מסכמת.
על פי נתוני משרד הבריאות, תינוקות יונקים חולים פחות, בעיקר בזיהומים במערכת העיכול והנשימה, והסיכוי שלהם לסבול מהשמנה בילדות נמוך יותר. לנשים מיניקות יש סיכון נמוך יותר לחלות בסרטן השד, צורות מסוימות של סרטן השחלות וסוכרת.
4. אנשי המקצוע נמצאים כדי לעזור לך
חשיבות ההנקה ידועה כבר שנים רבות, ובהתאם מתוגברים צוותי הרפואה ביועצי הנקה מוסמכים הנמצאים לעזור לך בכל זמן אשר תיתקלי בבעיה.
"מקצוע יועצי ההנקה הוא מקצוע מוכר כיום. חשוב מאוד לציין שאם אישה נתקלת בקושי בהנקה היא יכולה לפנות לאיש מקצוע בבית החולים שבו היא מאושפזת על מנת לקבל הדרכה מקצועית", אומרת פחראלדין ומוסיפה כי יועצת ההנקה תוכל לסייע בהדרכה להנקה, בהצמדת התינוק לשד, בהסתכלות על ההנקה והיעילות שלה, וגם להנחות את האם לגבי הנקה לאחר השחרור מבית החולים. כמובן שניתן להיעזר ביועצי הנקה גם בהמשך דרך קופת החולים או טיפת חלב.
5. הזמן הנכון ללמוד על הנקה – לפני הלידה
תופתעו לשמוע שהזמן הטוב ביותר ללמוד על הנקה הוא דווקא בתקופת ההיריון ולא אחרי הלידה. "לפני הלידה ניתן כבר להתחיל ללמוד על הנקה", מאשרת פחראלדין. "זה שלב טוב, עוד לפני שהתינוק בידיים ובוכה והאימא כאובה. אפשר לעשות את זה בקורס הכנה ללידה או קורס הכנה להנקה או דרך אחות טיפת חלב או דרך מעקב היריון. העיקר לפנות לאיש מקצוע שיוכל לסייע בטיפים להנקה מוצלחת".
3 צפייה בגלריה
יולדת רמב"ם
יולדת רמב"ם
אפשר להניק גם אחרי ניתוח קיסרי. יולדת בבית החולים רמב"ם
(צילום: זיו קורן)
6. ניתוח קיסרי והנקה כן הולכים יחד
במקרים רבים נדרש ניתוח קיסרי במהלך הלידה. לדברי פחראלדין, דווקא חוסר הניידות שמאפיין את תקופת ההחלמה לאחר ניתוח קיסרי הוא זמן טוב להיניק וליצור חיבור עם הילד. "לרוב חושבים שלאחר ניתוח קיסרי כואב ולא יורדים מהמיטה ולא מתניידים אבל דווקא חוסר הניידות הזו היא הזדמנות מצוינת לנצל את הזמן, כדי להעביר אותו בהנקה עם התינוק שלך. ניתן לשים את התינוק עלייך, ולהיעזר במשככי כאבים ובבני משפחה בעת הצורך. כל זאת על מנת שיתאפשר לך לבלות זמן עם הילד של גם בתקופת ההתאוששות".
היא מוסיפה ואומרת כי ברמב"ם מאפשרים ליולדת לבחור אפס הפרדה גם בניתוח קיסרי, בתיאום. "כמו בלידה רגילה גם כאן אפשר לקבל ליווי של מיילדת, אחות יילודים ויועצת הנקה שתסייע לאימא להניק כבר בחדר ההתאוששות".
7. הדרך הנכונה לטפל בגודש
אחד האתגרים הגדולים של פעולת ההנקה מגיע כמה ימים לאחר הלידה. בין היום השלישי לחמישי הקולוסטרום מתחלף בחלב, השדיים גדלים ומתנפחים בעקבות עלייה גדולה בכמות החלב, מה שיוצר הרגשת אי נוחות וכאבים. אם התינוק לא מצליח לפנות את הכמות של החלב וההנקה לבדה לא מספיקה, נדרש טיפול דרך יועצת הנקה ועזרה מקצועית. קודם כל חשוב לנסות לפתור את הבעיה דרך הנקה, אם הבעיה לא נפתרה, אז מומלץ להיעזר בקומפרסים קרים, ואם גם זה לא עוזר – במשאבת חלב. עם הזמן הגוף מאזן את כמות החלב בהתאם לדרישה של התינוק והגודש יורד.
8. החיבור עם התינוק
אם את נתקלת בקשיים במהלך ההנקה זכרי כי הדבר הכי חשוב הוא החיבור והקשר בינך לבין הילד שלך. חשוב לזכור שיש אימהות שלא מתחברות או שקשה להן, או שמבחינה בריאותית הן אינן מסוגלות להניק וזה לגיטימי, אך עם זאת, חשוב להבין שחיבור ראשוני עם התינוק יכול להוות רווח מאוד משמעותי. חיבוק, מגע של עור לעור, להיות עם התינוק ולענות לצרכים שלו. חשוב להיות יחד כמה שיותר זמן, ללמוד לטפל בו ולהאכיל אותו כמו שצריך".
9. התפקיד החשוב של בן הזוג
במתן מעטפת ותמיכה לאם ולתינוק, מגע עור לעור, בהרדמה, באמבטיות לתינוק, ומתן זמן מנוחה ליולדת, בארוחה טעימה ומזינה ובעידוד ובהרגעת האם והתינוק.
בשיתוף רמב"ם