מבצע חיסוני השפעת לקראת עונת החורף החל, והמומחים מזהירים מפני תחלואה כפולה של שפעת וקורונה. במקביל, במחלקות הפנימיות מתריעים מפני עומס על מיטות האשפוז, שכן הן מאוכלסות לרוב בחולי השפעת לצד חולי הקורונה.
עם זאת, יש להדגיש כי תחזיות דומות ניתנו גם אשתקד ובסופו של דבר העונה הסתיימה עם תחלואה אפסית במחלה שגורמת מדי שנה לעומס רב על המחלקות הפנימיות. ההערכה השנה היא כי דווקא לאור היעדר התחלואה בשנה שעברה – הדבר עלול להגביר משמעותית את שכיחות השפעת. עדות משמעותית לעניין ניתנה לאור התחלואה הרבה בנגיף ה־RSV בילדים, שבניגוד לעבר הופיע השנה דווקא בקיץ והביא לעומס קיצוני במחלקות הילדים.
1 צפייה בגלריה
חולים במסדרונות
חולים במסדרונות
מומחים מזהירים מפני קריסת מערכת הבריאות בחורף
(צילום: גדי קבלו)
בבתי החולים מאושפזים כעת 1,168 חולי קורונה, אך כאמור החשש הוא מפני תחלואה כפולה. "תחלואת השפעת מתחילה בסתיו ואנחנו רואים הופעה של שפעת לעיתים יותר מאוחר", אומר פרופ' הווארד עמיטל, בכיר בוועד האיגוד לרפואה פנימית ומנהל פנימית ב' במרכז הרפואי שיבא. "אנחנו מאוד חוששים מקיום במקביל של שפעת וקורונה. ההנחה היא שמי שלא התחסן לקורונה רוב הסיכויים שלא יתחסן נגד שפעת ואז עולה הסיכון להופעת מחלה כפולה של קורונה ושפעת".
פרופ' עמיטל מתאר תמונה קשה במחלקות הפנימיות ותוקף: "בימים כתיקונם יש לנו 3,850 מיטות פנויות, אך השנה המספר יהיה נמוך משמעותית לטובת חולי הקורונה. זו בעיה שממשלת ישראל צריכה לתת עליה את הדעת. גם השנה נראה את הזקנה במסדרון. אנחנו אלופי המאלתרים בכל תחום, אבל האלתור יהיה שסבתות וסבים יהיו בפרוזדורים. הם יקבלו טיפול, אך לא טיפול אופטימלי. אין סיבה שנהיה ערוכים אם לא נערכנו".
יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, אומר כי "אם במשך שנתיים לא הייתה חשיפה משמעותית לשפעת, המשמעות היא שהאוכלוסייה לא נתקלה במחלה ולכן מנגנוני ההגנה נחלשים. ייתכן שכשהנגיף יגיע בחורף הזה הוא יפגוש מערכת חיסונית חלשה יותר ואז המערכת תהיה פחות מיומנת להגיב".
מדי שנה החיסון שניתן לשפעת משתנה והוא מורכב מזני השפעת שנמצאו שכיחים יותר בחצי הכדור הדרומי. לדבריו של פרופ' גרוסמן, לעובדה הזו עשויות להיות השלכות השנה: "ברגע שאין שפעת, אין אפשרות לדעת בוודאות מהם הזנים הפעילים. הוודאות שהחיסון יהלום את הזנים השכיחים נמוכה יותר השנה כי החיזוי שעל פיו נבנה החיסון לוקה בחסר. בניגוד לעונה הקודמת, העונה כנראה לא יהיו סגרים והשימוש במסכות יהיה חלקי. לכן יש גם חשיבות אמיתית להתחסנות".
על פי תדריך משרד הבריאות ניתן לחסן נגד שפעת במקביל לחיסון נגד נגיף הקורונה, אך בזרועות שונות. גם השנה הקבוצות שתהיינה זכאיות לעדיפות בקבלת החיסון הן בני שישה חודשים ומעלה והסובלים ממחלות רקע.
"העובדה שבשנה שעברה האוכלוסייה לא פגשה את הנגיף וחלקה לא התחסן בגלל שראו שאין שפעת במהלך החורף גרמה לכך שסף העמידות הבסיסי הוא פחות מבעבר ולכן הנטייה להידבק יכולה להיות גבוהה השנה", מסביר ד"ר דורון דושניצקי, רופא ילדים מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית. "לכן ההמלצה היא כן להתחסן. כבר עכשיו רואים בחצי הכדור הדרומי שיש שפעת, והנגיף הזה לא נכחד".
מנהל המרכז הרפואי הלל יפה, ד"ר מיקי דודקביץ, מתריע על הצפוי בחודשים הקרובים: "העומס על המחלקות הפנימיות הוא עצום. בשבועות האחרונים הגענו לשיא של 180% תפוסה. כואב לי להסביר את המשמעות הקרדינלית מבחינת איכות הרפואה וחוויית השירות למול המטופל ובני המשפחות. זו כבר לא התלונה ‘הרגילה’ על הזקנה במסדרון, זה הרבה יותר מזה", הוא אומר בכאב.