אם אתם הורים לילדים, סביר להניח שכבר שמעתם על משקאות PRIME, ובוודאי גם התבקשתם להכניס אותם הביתה. בטיקטוק זה טרנד חזק, והילדים מושפעים ממנו, אבל מומחי בריאות מכל העולם סבורים שיש סכנות בריאותיות במשקאות הללו, וכדאי להתייחס לכך.
1 צפייה בגלריה
משקה פריים PRIME משקאות אנרגיה
משקה פריים PRIME משקאות אנרגיה
משקאות PRIME. רופאי ילדים מייעצים לא לתת קפאין כלל לילדים מתחת לגיל 12, ובקרב בני 18-12 להגביל את צריכתו ל-100 מ"ג ליום
(צילום: ZikG / Shutterstock.com)
קראו עוד:
אז אם אתם רוצים לדעת עד כמה משקאות PRIME בטוחים לילדים ולמתבגרים, והאם אתם כהורים צריכים להסכים ליישר קו עם הטרנד הזה כדי שהילדים לא יכעסו – לפניכם תשובות לכל השאלות.
מה מכיל משקה PRIME? בניגוד למשקאות ספורט, שמכילים פחמימות, מינרלים, ויטמינים ואלקטרוליטים, משקאות PRIME ENERGY מכילים גם גבוהות של קפאין.
באיזו כמות, ואיך זה עומד בהשוואה למשקאות אחרים? על פי ה-FDA, משקה מוגז בנפח של 300 מ"ל מכיל 40-30 מ"ג קפאין, בכוס תה (220 מ"ל) יש 50-30 מ"ג קפאין, וכוס קפה (220 מ"ל) מכילה 150-80 מ"ג קפאין. הכמות המדויקת תלויה בסוג הפולים ובצורת הקלייה שלהם.
אשר למשקאות אנרגיה: בפחית רד בול יש 80 מ"ג קפאין, פחית של 500 מ"ל מונסטר מכילה 160 מ"ג קפאין, ואילו במשקה PRIME יש 200 מ"ג קפאין – פי חמישה עד שבעה מכמות הקפאין שיש במשקאות הקלים.
ממה אנחנו חוששים? במחקרים על הקשר בין קפאין לסיכון למחלות נבדקה בעיקר אוכלוסייה בוגרת, ונמצא שאנשים מגיבים לקפאין בצורה שונה. חלקם מפרקים אותו מהר, כך שבשתיית קפה הם מוגנים מפני מחלות בעיקר בזכות נוגדי החמצון והתרכובות המועילות שנמצאות במשקה. הבעיה היא אצל האנשים שמפרקים את הקפאין לאט: אלו נמצאים בסיכון למחלות גם אם הם שותים עד שלוש כוסות קפה ביום. אם בכל משקה PRIME יש כמות קפאין כמו בשלוש כוסות קפה, אין מנוס מהמסקנה שהצרכנים שלו – כלומר, ילדים ומתבגרים – נמצאים בסכנה בריאותית.
חשוב לציין שאין כמעט מחקרים על השפעותיה של צריכת הקפאין על ילדים ומתבגרים, ולכן רופאי ילדים מייעצים לא לתת קפאין כלל לילדים מתחת לגיל 12, ובקרב בני 18-12 להגביל את צריכתו ל-100 מ"ג ליום.
עפרי יליןעפרי יליןצילום: שרון לוין
מהן הסכנות בצריכה מוגברת של קפאין אצל ילדים ובני נוער? היא יכולה לגרום להם נדודי שינה, בעיות עיכול כמו שלשולים, חרדות (במיוחד אם הם סובלים מהפרעות חרדה) ועיכוב בספיגת תרופות. הקפאין מסוכן בעיקר לילדים עם בעיות לבביות שאינן מאובחנות, שכן יש לו השפעה שלילית על מערכות עצביות ולבביות שהתפתחותן מתרחשת בעיקר במהלך גיל הילדות וההתבגרות. ילדים שצורכים הרבה קפאין עלולים לסבול גם מכאבי ראש, ובמקרים נדירים זה עלול להוביל להרעלת קפאין ולמוות.
איך אפשר לגרום לילדים לא לשתות את זה? דברו איתם: זה הצעד הראשון שאפשר לעשות כדי לעזור לילדים ולמתבגרים לעשות בחירות בריאות ולהבין את הסיכונים הפוטנציאלים שטמונים במשקאות הללו. כדאי להסביר להם את ההבדלים בין משקאות ספורט למשקאות אנרגיה: התפקיד של משקאות הספורט הוא להחזיר לגוף נוטריינטים שאבדו בזמן פעילות גופנית מאומצת, בעוד משקאות אנרגיה מכילים חומרים ממריצים כמו קפאין וגווארנה בנוסף לנוטריינטים שנמצאים בכמות זניחה.
הכותבת היא דיאטנית במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה