אף שבשנת 2022 נוספו יותר מ־400 תקנים של מיטות אשפוז לבתי החולים בישראל, מספר המיטות בארץ נמצא בירידה מתמדת ורחוק מאוד ממספר המיטות הממוצע במדינות ה־OECD.
דוח חדש של משרד הבריאות, שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, מעלה ממצאים מדאיגים ביותר. על פי הדוח, בין השנים 2010–2022 מספר מיטות האשפוז ל־1,000 נפש לא רק שלא עלה, אלא אף ירד בתשעה אחוזים.
1 צפייה בגלריה
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
מחסור במיטוות אשפוז
(צילום: גדי קבלו)
על אף הגידול באוכלוסייה, שיעור מיטות האשפוז רושם ירידה עקבית חדה. בשנת 1995 עמד מספר המיטות בישראל על 2.27 מיטות ל־1,000 נפש, ואילו בשנת 2022 הוא צנח ל־1.75 בלבד – מחצית מממוצע המיטות במדינות ה־OECD, שעומד על 3.5 מיטות ל־1,000 נפש. הפער בין ישראל למדינות ה־OECD קיים גם במיטות האשפוז הפסיכיאטרי וגם במיטות האשפוז השיקומי.
קראו עוד:
מגפת הקורונה הביאה לכך שחלק מהמיטות שניתנו לבתי החולים באופן זמני הפכו למיטות בתקן קבוע, אך המשבר הפוליטי שפקד את ישראל בארבע השנים האחרונות, וחילופי השרים במשרדי הבריאות והאוצר הקשו על יישומן של תוכניות לתוספת מיטות.
אינפו 23
על פי הדוח, אחד הפערים הגדולים ביותר בין ישראל לממוצע ה־OECD הוא במיטות האשפוז הגריאטרי. במדינות ה־OECD ממוצע המיטות הגריאטריות ל־1,000 נפש הוא 41, ואילו בישראל עומד הנתון על 16.9 מיטות בלבד. "בשנת 2035 האוכלוסייה מעל גיל 65 כמעט ותכפיל את עצמה", מזהירה ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית רשת "בית בלב" מקבוצת מכבי, שמפעילה דיורים מוגנים ומרכזים לאשפוז גריאטרי ושיקום. "אנחנו נמצאים בסיטואציה של הזדקנות האוכלוסייה, ללא היערכות. המציאות עגומה: לא רק שאין מספיק מיטות, בגלל שאנחנו מתוקצבים ברמה מביכה ומשפילה עד כדי אי־יכולת לשלם משכורות ראויות, גם קשה לגייס צוותים. הרגולציה קשה ומנותקת מהמציאות, והמצב ילך ויחריף כי יש תת־תקצוב לענף".
משה בר סימן טובמשה בר סימן טובצילום: יואב דודקביץ'
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, אמר בתגובה: "במסגרת התוכנית האסטרטגית למערכת הבריאות, משרד הבריאות שם דגש משמעותי על שיפור תשתיות הבריאות בכלל ועל טיפול במחסור במיטות בפרט.
"בטווח הקרוב המשרד מקדם הקמת בתי חולים נוספים שאמורים להעלות את היקף המיטות בצפון ובדרום, ומתמרץ את קופות החולים לפתח את מערך אשפוזי הבית והשיקום הביתי. בטווח הרחוק קיימת תוכנית מתאר ארצית, שכוללת שריון שטחים לבתי חולים עד לשנת 2048 ומכפילה את מספר מיטות האשפוז שקיימות בישראל".