הפלזמה שמאפשרת לרפא את הגוף: נוזל הדם מכיל לא רק תאי דם אדומים שנושאים חמצן, אלא גם פלזמה, העשירה בתאי דם לבנים, שהם בעלי תפקיד מכריע במערכת החיסון ובטסיות דם האחראיות על קרישת הדם. בשנים האחרונות טוענים רופאים, כי לנוזל עצמו - פלזמה עשירה בטסיות דם (PRP), יש פוטנציאל ריפוי רב במגוון רחב של פציעות, מחלות ותופעות גופניות.

מה קורה בזרם הדם?

הדם האנושי מכיל בתוכו בין 150,000 ל-350,000 טרומבוציטים (טסיות) במילילטר של דם. הפלזמה הינו המרכיב הנוזלי של הדם, ובתוכו שטים תאי הדם האדומים הלבנים וטסיות הדם. היא מכילה בעיקר מים וחלבונים.
הטרומבוציטים (טסיות הדם) מוכרים לכולנו ככלי העיקרי של הגוף לעצור דימומים לאחר חתך או פציעה. הפעלה של טיסיות הדם מהווה מרכיב עקרי והחשוב ביותר בתהליכי ריפוי טבעיים של הגוף. לטסיות אורך חיים של בין 7 – 10 ימים, והם מיוצרות כל הזמן ללא הפסקה בתוך מח העצם שלנו.
הטרומבוציטים (הטסיות) זורמים בכלי הדם וסוחבים איתם למעלה מ-1,000 חלבונים אשר בזמן פציעה / חבלה יאפשרו ריפוי ותיקון של הגוף על ידי בניית כלי דם חדשים, צמיחה של עור חדש, תיקון של רקמות שרירים, גידים, סחוס ועוד.
הבעיה העיקרית באזור פצוע הוא חסר היכולת של הטרומבוציטים והחלבונים להגיע לאזור הפגוע, ובנוסף, הריכוז הנמוך יחסית שלהם בזרם הדם. שימוש בטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, מאפשר היום להפיק מיצוי / תרכיז של טסיות וחלבונים, על ידי לקיחת מבחנת דם אחת קטנה של המטופל, הכנסה של הדם לצנטריפוגה למשך כמה דקות וקבלה של תרכיז לבן / שקוף של חלבונים מרפאים בריכוז של עד פי 7 יותר, מאשר בזרם הדם הרגיל.
שימוש בתרכיז זה (המופק ממבחנת דם אחת פשוטה של המטופל ) מכיל ריכוז גבוה ביותר של חלבונים מרפאים והורמוני גדילה אשר מתקנים אזורים פגועים, ויגרמו להאצה של תהליכי ריפוי ויאפשרו אף ריפוי איכותי יותר ומהיר בכל אזור בהם יונחו.
1 צפייה בגלריה
רפואת שיניים
רפואת שיניים
השימוש ב-PRP כמעט ואינו מלווה בתופעות לוואי. במהלך טיפול שיניים
(צילום: shutterstock)

מהו השימוש בפלזמה ברפואת שיניים?

ברפואת שיניים משתמשים בתרכיז החלבונים הזה כדי לזרז ריפוי של ניתוחים, אפשרות שיקום על שתלים בטווח קצר יותר, סיכויי הצלחה גדולים יותר לפרוצדורות דנטליות כגון הרמות סינוס, שתלים ועקירות, מילוי של החור הנוצר לאחר עקירה מאפשר ריפוי מהיר יותר עם פחות כאבים, חיזוק של הלסת, השיניים הסמוכות ויצירת עצם לביצוע שתל עתידי באזור העקירה.
חשוב לזכור, כי השימוש ב-PRP כמעט ואינו מלווה בתופעות לוואי וכמעט ואין בו סיכון, שכן הוא מופק מהדם הטבעי של המטופל המטופל עצמו, ובסך הכל נעשה מיצוי של חלבוני הדם והחזרה שלהם לגוף במקום הרצוי.
ד"ר אברמסון הוא מנהל המחלקה לכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי ברזילי, ד"ר ברוק הוא רופא בכיר, מומחה לכירורגיית פה ולסת.