ישראל במלחמה כבר יותר משבועיים, כ-350 אלף בני אדם כבר גויסו למילואים – אבל בהסתדרות הרפואית טרם גיבשו מדיניות והחלטה באשר להכרה בימי המילואים לצורך ההתמחות. כך נודע ל-ynet. הערב (יום ג') נמסר ל-ynet כי מחר תתכנס נשיאות המועצה המדעית לדון בנושא "תוך התחשבות מרבית ברופאים המתמחים, לצד איכות ההתמחות".
אלפי מתמחים ומתמחות שגויסו למילואים מותחים ביקורת על כך שעצם השאלה סביב הנושא טרם נידונה ובמיוחד בשל התרחיש שייאלצו להאריך את התמחותם בגלל המלחמה. על-פי הנוהל הנוכחי, יוכרו עד 45 ימים בלבד של ימי מילואים לצורך ההתמחות. ואולם רבים מהמגויסים כבר שירתו השנה במילואים ועשויים לשרת במסגרת המלחמה הנוכחית עוד ימים רבים - כך שמניין הימים יעלה על 45 ימים.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בקריית שמונה
כוחות צה"ל בקריית שמונה
כוחות צה"ל בקריית שמונה. מי יסייע למתמחים שהתגייסו למילואים?
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
במכתב שנשלח מההסתדרות הרפואית לרופאות ולרופאים, וגרר ביקורת קשה צוין כי "באשר למתמחים והמתמחות שנקראו לשירות מילואים, תקופת מילואים של עד 45 יום תוכרנה לטובת פז"מ התמחות ואין צורך להשלימה".
ההחלטה שלא להכיר במילואים במלחמה כפרק זמן חריג ונוסף – גוררת כאמור ביקורת קשה בקרב המתמחות והמתמחים. "זה נראה לי הזוי. יריקה בפרצוף של כולנו", אומרת מתמחה מבית חולים במרכז הארץ. "המדינה ביקשה ממני לעזוב את החיים שלי ולעזוב תינוקת בבית. לסכן את החיים שלי ושל החיילים שלי ואז באה המעוצה המדעית ופשוט יורקת בפרצוף שלי בלי להתבלבל. כאילו אני ביקשתי לבוא ואני בחופש. כאילו אני לא עושה כלום. גוף שאני תלויה בו לחלוטין ומפקירים אותי.
עוד בנושא זה:
"נראה שזה פשוט לא מעניין אותם. אנחנו כוח עבודה זול. אף אחד לא מכשיר אותנו ואם ההכשרה הייתה חשובה היו מקדישים לה זמן, אבל זה לא המצב. יש מחלקות פנימיות בישראל שעושים בהן תשע תורנויות בחודש. ההכשרה שלי לא מעניינת אף אחד, אלא מתייחסים אליי ככוח עבודה זול שאפשר לנצל אותו. מדובר על אנשים טובים שיקריבו הכול כדי להציל חיים והנה אנחנו נקראים לדגל כדי להציל לוחמים ולראות מראות קשים מנשוא וכשהמדינה צריכה לעזור לנו, היא יורקת לנו בפנים".

הביקורת: "בחירה אומללה להפיץ מכתב כזה"

המתמחה הזו לא היחידה. בארגון המתמחים "מרשם" כתבו: "רופאות ורופאים מתמחים נמצאים מיום שבת הנורא בגבולות, בבסיסים השונים ובאיו"ש, בתפקידים מבצעיים כשבאחריותם לתת מענה רפואי לכוחותינו כל אימת שידרשו. המכתב של המועצה המדעית מבהיר בפועל שאותם רופאות ורופאים ידרשו להאריך את משך התמחותם כתוצאה מההתגייסות שלהם למילואים, על מנת 'להשלים' את הימים החסרים במחלקה.
"כל אמירה שלא מחזקת את הכוחות הפועלים בשטח היא שערורייתית ומנותקת, ואין לנו אלא להצטער עמוקות על הבחירה האומללה להוציא מכתב שכזה, בזמן שהרופאות והרופאים השאירו משפחות מאחור תוך סיכון חייהם למען המדינה. ההסתדרות הרפואית והמועצה המדעית צריכים לגנוז את המכתב הזה ולהעלים אותו, כאילו לא יצא מעולם".
מההסתדרות הרפואית נמסר: "כיום הנוהל המקובל הוא עד 45 ימי מילואים הנחשבים כהתמחות. איננו יודעים על כמה ימי מילואים יהיה מדובר ויש חשיבות עצומה לאיזון הנכון בין ההבנה לצו 8 לבין איכות ההכשרה. מחר תקיים נשיאות המועצה המדעית דיון בנושא תוך התחשבות מרבית ברופאים המתמחים לצד איכות ההתמחות".