נזק כבד בגלל שאיפת גז קצפות: צעיר בשנות ה-20 לחייו אושפז במשך כמה שבועות במרכז הרפואי קפלן ברחובות עם נזק עצבי בגלל שאיפת גז קצפות. הוא שוחרר לאחרונה מבית החולים אך יידרש לשיקום ממושך. חלק מהנזק שנגרם אינו ניתן לריפוי.
הצעיר הגיע בחודש שעבר למיון בבית החולים כשהוא סובל מחוסר תחושה ברגליים וקושי לעמוד. הצוות הרפואי במחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) הזעיק ייעוץ ממחלקת נוירולוגיה, והחל בסדרה של בדיקות הדמיה. הסכנות שבשימוש גז קצפות - צפו:

"החשד הראשוני שנבדק הוא לחץ על עמוד השדרה או דלקת בעצבים, אבל מכלול הבדיקות שביצענו הראו כי הוא סובל ממחסור בוויטמין B12 ומפגיעה עצבית", אומרת ד"ר אנדה עילם, נוירולוגית מהמרכז הרפואי קפלן. הצוות הרפואי, שנחשף למקרים דומים בעבר, תשאל את הצעיר לגבי שאיפת "גז קצפות", והוא אכן הודה שהוא נוהג לשאוף "גז קצפות" עם חברים באופן קבוע.
לצד הפגיעה הנוירולוגית ברגליים, מן הבדיקות עולה כי הצעיר סובל ממחסור בוויטמין B12, והרופאים החליטו לאשפזו לצורך טיפול תוך ורידי. תוך כדי האשפוז, גילו הרופאים סיבוך בלתי צפוי, שלא נראה עד כה במקרים דומים, והוא קרישי דם, תחילה ברגליים ובהמשך בריאות. "הפגיעה העצבית ברגליים מוכרת לנו מהספרות הרפואית במקרים של שימוש קבוע בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם, "אבל תופעה של קרישי דם איננה מתועדת, ואנו חושדים שמדובר בתוצאה הרסנית של השימוש בגז".
ד"ר אנדה עילםד"ר אנדה עילםצילום: דוברות קפלן
הצעיר אושפז במשך כמה שבועות, וקיבל טיפול במדללי דם לצד הטיפול ב-B12, לאחריהם שוחרר לשיקום כאשר הוא עדיין סובל מנזק נוירולוגי. "אין טיפול לנזק שנגרם לרגליים, וכעת הוא יידרש לעבור שיקום ממושך, רק בסופו נוכל לדעת האם הנזק הוא הפיך או בלתי הפיך", מסבירה ד"ר עילם.
למה זה מסוכן? חמצן דו חנקני (nitrous oxide) הידוע בכינויו העממי "גז קצפות" הוא גז מוכר שנמצא בשימוש בלתי חוקי. המשתמשים בו חווים תחושה של אופוריה זמנית, אך הוא עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית במערכת העצבים. "בשימוש קבוע, המתשמשים בו עלולים לחוות פגיעה במערכת העצבים עד לכדי שיתוק ברגליים, ובמקרים מסוימים אף שיתוק בלתי הפיך", אומרת ד"ר עילם.
בשנה האחרונה טופלו במרכז הרפואי קפלן חמישה צעירים בגילאי העשרים שסבלו מאותם תסמינים בשל שימוש בגז קצפות. "אנחנו מאוד מוטרדים מהעלייה שאנחנו רואים בהיקף הצעירים המתאשפזים עם חוסר תחושה או שיתוק ברגליים כתוצאה משימוש ממושך בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם. "חשוב מאוד שהם יהיו מודעים לחומרת הסכנות שעולות מהשימוש הקבוע בגז, וגם שהורים ישוחחו על כך עם ילדיהם".