בשיתוף מרכז ארצי לדם טבורי
שירה וחגי ריינר הם הורים לארבעה ילדים קטנים. נבו בן השש, בנם האמצעי, שאובחן על הרצף האוטיסטי בגיל שלוש, נבחר לקחת חלק במחקרו של של ד"ר עומר בר יוסף בשיבא. שירה מספרת: "במהלך ההיריון עם נבו הבדיקות היו תקינות, כמו גם מעקבי הגדילה שלו. בדיקות מי שפיר היום לא יודעות לזהות אצל כל אישה וכך גם לא אצלי סימן ברור לאוטיזם. אנחנו שימרנו לו דם טבורי כשהוא נולד. הוא קיבל מנה ראשונה של הדם הטבורי במסגרת המחקר".
מאז שקיבל לראשונה את הדם הטבורי לפני כשנה וחצי, חל שיפור עצום בתפקוד היומיומי שלו. "נבו הוגדר עם אוטיזם בתפקוד בינוני והתחיל את המחקר כשהוא גמול חלקית מחיתולים, סובל מאכילה סלקטיבית ומיכולת דיבור מוגבלת. לפני התהליך הזה, נבו התקשה מאוד לדבר, התקשה בפעולות מוטוריות כדוגמת טיפוס, הליכה וריצה. אנחנו מדברים על ילד שלא ישן, שהיה מאוד לא מרוכז. ילד שלא יכול היה להסתדר בעולם", מספרת אמו. "כיום הוא כבר 'מגרד' את הנורמה".
מה המשמעות של זה? "נבו גמול לחלוטין, אוכל לבד, מתקלח לבד ומדבר באופן תקין לבני גילו. בנוסף לאוטיזם, הוא סבל ממחלת ריאות כרונית ובזכות השתלת הדם הטבורי, הבריא ממנה כליל".
לדבריה, הדם הטבורי עובד על כל הגוף. "עבורנו ריפוי מחלת הריאות היה בונוס. הקשיים העיקריים שנותרו הם בעיקר התנהגותיים וניתן לעבוד עליהם. החשוב זה שהיום הוא מסוגל לעמוד במטלות החיים שילד בגילו אמור לעמוד בהם. הוא מסוגל לגדול פיזית, הוא מסוגל להתפתח, הוא מסוגל לעבוד, להיות תלמיד במקרה שלו, ואנחנו מקווים שבעתיד הוא יתחתן ויהפוף לאב אם ירצה".
על החשיבות של הדם הטבורי היא אומרת: "דם טבורי זה דבר שאפשר לאסוף אותו רק ברגע הלידה. זה דבר חד פעמי שאתם יכולים לעשות עבור הילד שלכם והוא מהווה תעודת ביטוח ביולוגית עבורכם ועבור בני המשפחה שלכם. בלי הטיפול הזה לא הייתה לנו את האפשרות לעשות את הדברים שאנחנו עושים איתו".
ד"ר בר יוסף מאשש את עדותה של האם ואומר: "אנחנו רואים שיפור של ילד שהיה עם תפקוד בינוני וכיום הוא עלה לתפקוד של בינוני עד גבוה ואפילו עד כדי כך שההורים חושבים להכניס אותו לכיתה רגילה עם סייעת". עם זאת, הוא מקפיד להדגיש שהשתלת דם טבורי באוטיזם לא מתיימרת לרפא. "בניגוד להשתלות בסובלים ממחלות המטולוגיות הילד לא יפסיק לסבול מאוטיזם", הוא אומר "אבל המטרה היא להביא לשיפור בתפקוד וזה אכן מה שקרה עם נבו. מבחינתנו, באוטיזם, אם אנחנו מצליחים לראות שיפור בקרב 20%-30% מהילדים, עשינו את שלנו. זו ההוכחה שהשתלת הדם הטבורי עובדת".
1 צפייה בגלריה
איסוף דם טבורי. ברגע הלידה בלבד
איסוף דם טבורי. ברגע הלידה בלבד
איסוף דם טבורי. ברגע הלידה בלבד
(צילום: shutterstock)

הדם הטבורי: החשיבות, היעילות ותהליך האיסוף

דם טבורי משמש מקור לתאי גזע ולטיפול בשורה של מחלות קשות. עד כה נעשה בו שימוש בטיפול במקרים שונים, בעיקר בתחום ההשתלות, שיתוק מוחין וכאמור, אוטיזם. "למוח האדם מערכת חיסון משלו עם תאים בשם מיקרוגלייה", מסביר ד"ר בר יוסף ואומר כי הנתונים מבוססים בין היתר גם על המחקר שהוא עומד בראשו. "במחלות נוירו-קוגניטיביות, התאים האלה סובלים מפגיעה, וכתוצאה מכך הם אינם יכולים לטפל בחומרים שמערכת החיסון צריכה לספוח ולפרק מרקמת המוח".
ד"ר בר יוסף מציין כי ד"ר ג'ואן קורצברג, חלוצת השתלות הדם הטבורי מאוניברסיטת דיוק שבארה"ב, הראשונה שיזמה בשנת 2014 מחקר אשר במהלכו הוזרק דם טבורי לתינוקות שסבלו מפגיעה מוחית אחרי לידה. ההשערה של קורצברג הייתה שהדם הטבורי, אשר מכיל תאי גזע ראשוניים שיכולים לשנות צורה ולהפוך לכל התאים הקיימים, יגרום לשינוי המערכת החיסונית. "ואכן, במסגרת המחקר הוכח שתאי האב של הדם הטבורי זיהו את הפגיעה, גרמו להפרשת פקטורים שחצו את מעטפת המוח, ושיפרו את תפקוד הרקמה", אומר ד"ר בר יוסף.
בעקבות הצלחת המחקר של ד"ר קורצברג נעשו מחקרים נוספים על ילדים שסבלו משיתוק מוחין בגילי שנה עד חמש. "בכולם הוכח שיפור ניכר בתפקוד המוטורי. על בסיס מחקרים אלה, הוחלט לבדוק אם ייתכן גם שיפור בתפקוד בקרב ילדים הסובלים מאוטיזם", מסכם ד"ר בר יוסף ומוסיף, "השימוש בדם טבורי עצמי בטיפול בשיתוק מוחין ואוטיזם תורם לתהליך כיוון שמנת הדם נגישה ובעלת התאמה מלאה".
לדבריו, מדובר בהליך שהוא פרוצדורה רפואית פשוטה הנמשך כחצי שעה שבמהלכה מחדירים את הדם לווריד, כמו עירוי דם. "ההליך אינו כרוך בתופעת לוואי חמורה".
כיצד נעשה איסוף הדם הטבורי? "חשוב להדגיש כי מדובר בהליך המתבצע רק לאחר לידת התינוק ולא מהווה בשום אופן סכנה ליילוד או לאמו. לאחר הלידה, נחתך חבל הטבור וכשהשיליה עדיין נמצאת ברחם, מחדירים מזרק לחבל הטבור, שואבים את הדם המצוי בשיליה ומכניסים אותו לתוך שקית איסוף סטרילית".
בפני ההורים הטריים יש שתי אופציות: לתרום את הדם ללא עלות לבנק ציבורי. המשמעות היא שמנות הדם יישמרו וישמשו לחולים מתאימים אחרים או שיועברו לצורכי מחקר. אפשרות שנייה, שימור הדם בבנק טבורי משפחתי, בתשלום. במקרה כזה, אומר ד"ר בר יוסף, מנות הדם יהיו זמינות רק עבור היילוד ובני משפחתו.
בשיתוף מרכז ארצי לדם טבורי