קים קרדשיאן, מהמשפיעניות החזקות בעולם, ערכה סיור שאותו פרסמה בסרטון טיקטוק מול מיליוני העוקבים שלה. במהלך הסיור במשרדים שלה, נחשפה מיטת שיזוף שבה התגאתה. "יש לי מיטת שיזוף ומיטת אור אדום במשרד שלי", אמרה בקליפ הוויראלי. לטענתה, זה עוזר לה להתמודד עם בעיית הפסוריאזיס שממנה היא סובלת. אבל האם באמת מיטת השיזוף מועילה או אולי דווקא מזיקה לבריאות? צפו בסרטון:

לפי נתוני ה-NHS (שירות הבריאות הלאומי בבריטניה), "מיטות שיזוף מפיצות קרני אולטרה סגול (UV) שמגבירות את הסיכון שלנו לפתח סרטן עור, סרטן העור (מלנומה) וסרטן עור מסוגים שונים. מיטות שיזוף רבות מפיצות מינונים גדולים יותר של קרני UV מאשר שמש טרופית בשעות צהריים".
כבר בשנת 2010 קבעו הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן IRAC ומשרד הבריאות הישראלי אחריה, כי מיטות שיזוף הן מסרטנות באופן ודאי. למרות כל אלה, המצב בשטח אינו מבוקר ואינו מפוקח.
1 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
לא לשכוח קרם הגנה וכובע. קים קרדשיאן
(צילום: מתוך האינסטגרם)
גם האגודה למלחמה בסרטן, פרסמה אזהרה נגד קרני האולטרה סגול שנפלטות ממיטות השיזוף. חשיפת יתר לקרינה זו עלולה לגרום לפגיעה בעיניים עד אובדן ראייה, להתקמטות העור, לריבוי נגעים, לפריחה עורית, לנגעים קדם סרטניים, ולסיכון ממשי לסרטן עור ולמלנומה.
לא רק זאת. לצעירים עד גיל 25, מדובר בסכנה גדולה אף יותר. יש ראיות כי הסיכון לסרטן עור בשלב מאוחר יותר בחיים גדול יותר, אם הייתה חשיפה לקרניים המסרטנות בגילים צעירים.
ומה הקשר לפסוריאזיס? בארה"ב וגם בישראל קיים טיפול פוטותרפי לפסוריאזיס המבוסס על קרני UV. הטיפול נעשה באמצעות חשיפה הדרגתית של העור לקרניים אולטרה-סגולות מסוג UVA ,UVB, טווח רחב, צר או צירוף שלהם. הטיפול ניתן במכשירים ייעודיים מתקדמים ומדויקים. בבסיס הטיפול עומד הרעיון שקרינת השמש פועלת נגד הפעילות הדלקתית, כמו גם נגד שגשוג היתר של תאי העור במחלות עור שונות.
לעומת זאת, מיטות השיזוף מבוססות על פעולה של UVA בלבד, כאמור, קרניים שגורמות להזדקנות העור ולסרטן העור.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר
אם אכן קרדשיאן מעוניינת לטפל בפסוריאזיס, היא צריכה מיטת טיפול מבוססת UVB שהוא הטיפול המקובל למחלת הפסוריאזיס, וכן לשימוש מבוקר על ידי רופא, בחשיפה הדרגתית ובמינון מתאים. כך לדוגמה, בבתי חולים הטיפול בקרן אור מתבצע בהדרגה ובמינון מותאם בפרוטוקול רפואי, על פני תקופה ארוכה וממושכת שיכולה להגיע לכ-30 טיפולים, שמתחילים בחשיפה של שניות בודדות, ועולים בהדרגה.
במיטת השיזוף האפקט הוא קצר מועד והנזקים מצטברים לטווח הארוך. חשוב לדעת שכיום קיימות אופציות מגוונות להשגת המראה השזוף, מתחום האיפור והטואלטיקה, מבלי לפגוע בבריאות.
ד"ר סיון מרסר היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר