בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - השמנה בהריון
עלייה במשקל עלולה לגרום לנשים לבעיות פוריות ואפילו לקושי להצליח בטיפולי הפוריות. בנוסף נמצא כי ההשמנה מעלה את הסיכון לסיבוכים בהריון ובלידה לאם ולעובר. פרופ' ירון רבינוביץ', מומחה לפוריות ומיילדות אגף נשים ויולדות מרכז רפואי שיבא תל השומר, מסביר למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי לנסות ולשפר את המצב.
"כשמדברים על משקל עודף, מדברים על רקמת שומן, וצריך להבין שרקמת השומן היא לא רק משקל אלא היא איבר שמפריש הורמונים וחומרים שמשפיעים על כל מערך הגוף, לכן זה לא רק עניין של המשקל אלא גם תאי השומן", הוא אומר. האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
השמנה בהיריון: לאילו סיבוכים היא עלולה לגרום - ואיך להימנע
38:19
האם גם ירידה במשקל לקראת הכניסה להיריון לא תמיד עוזרת? "כולנו מכירים נשים עם משקל עודף שנכנסות להיריון בקלות, אבל אנחנו יודעים ממחקרים עם הרבה מאוד משתתפות שהמשקל משפיע לרעה, לכן הבריאות של האישה טרום ההיריון מאוד מאוד חשובה. אישה עם משקל עודף מגדילה כמעט את כל הסיכונים הבריאותיים שיש לכל אישה רגילה, גם להפלות. לכן אחד הדברים החשובים זה לתכנן היריון, לבדוק מצבים של משקל, סוכרת, בעיות בריאות שונות".
ומה עם גברים עם עודף משקל, זה משפיע על הפוריות שלהם? "בהחלט. יש מחקרים מרשימים ביותר שמראים שירידה במשקל משפרת את איכות הזרע אצל גברים, כמו גם את התנועתיות ואת הספירה".
מה קורה עם נשים בממדים תקינים שעולות באופן מאוד מאוד דרמטי? "מעבירות את עצמן לקבוצת הסיכון ואני תמיד ממליץ למטופלות שלי במצב כזה לשמור על המשקל ולעשות שינוי אקטיבי.לנשים שבאות אליי עם משקל עודף מאוד כשהן כבר בהיריון אני ממליץ להן על אכילה מאוזנת ומבקש ומקפיד מאוד שהעלייה במשקל תהיה מאוד איטית ומתונה עד כדי מספר קילוגרמים בלבד. בנוסף ממליץ גם על פעילות גופנית בהתייעצות עם מומחה".
ומה קורה בלידה? "לנשים עם משקל עודף יש קושי רב יותר. הלידה עלולה להתארך, היולדת תתעייף יותר, יהיה קושי רב יותר בלתת את זריקת האפידורל, וגם כמות הניתוחים הקיסריים עולה".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק