הפה שלנו מהווה את השער אל תוך הגוף – עבור מזון, שתייה ואוויר, אך גם עבור חיידקים ומזהמים שונים. כיום קיימות ראיות המצביעות על קשר בין בריאות הפה לבין מחלות לב.
אחת הבעיות העיקריות ברפואה כללית ורפואת שיניים בפרט היא הרובד החיידקי. מדובר בצורת חיים מתוחכמת מאוד של החיידקים בגוף שלנו שיכולה לגרום למחלות שונות. אחת התכונות המובהקות בצורת הגדילה של ביופילם היא העמידות המוגברת של החיידקים ברובד להרג. הביופילם מאפשר יציבות מסוימת ומספק הגנה למיקרואורגניזמים מתנאים סביבתיים קשים, כגון נוגדנים, תאי מערכת החיסון, אנטיביוטיקה וכדומה.
מחלות הכוללות חיידקים המייצרים ביופילם מעוררות דאגה רצינית. קשה יותר לטפל בהן בהשוואה לאלה הכוללות חיידקים חופשיים. ביופילם הוא הגורם העיקרי לירידה ביעילות המערכת החיסונית שלנו להילחם בחיידקים.
חלק מהחיידקים שברובד מפריש רעלנים (טוקסינים) כחלק "טבעי" ממחזור הגדילה של הביופלם, וככל שיש בחלל הפה יותר חיידקים כך גדלה גם כמות הרעלנים. הרעלנים יכולים לזלוג באופן רציף דרך כיסים בחניכיים (במקרה של מחלת חניכיים לא מטופלת), או דרך שיניים מזוהמות (כאשר מתקיים הרס נרחב כתוצאה מעששת) הישר לזרם הדם מה שיוצר זיהום חולף במחזור הדם.
הספיגה המערכתית של רעלנים מפעילה תגובה חיסונית שגורמת לעלייה במדדי דלקת. במחקרים רבים נמצא כי תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים נגד מחוללים ספציפיים מאזור החניכיים קשורה גם בהתפתחות טרשת עורקים.
"בנוכחות מחלות שיניים או היגיינת פה ירודה עולה הסכנה לזיהום, הן כתוצאה מפעולות יומיומיות והן בעקבות פעולות פולשניות, ולכן שמירה על בריאות השיניים והחניכיים ועל היגיינה טובה של הפה היא האמצעי החשוב ביותר למניעת מחלות לב וכלי דם"
עוד מחלה קשה שעלולה להיגרם כתוצאה מחדירת חיידקים מזהמים אל זרם הדם עקב ריבויים בחלל הפה היא אנדוקרדיטיס זיהומית Infective endocarditis, הנקראת גם "דלקת זיהומית של רקמות פנים הלב". אצל אנשים בריאים אין סכנה משמעותית לפתח זיהום מסוג הזה, אולם אנשים המצויים בקבוצות הסיכון: שנולדו עם מום בלב, או בעלי מסתם לבבי מלאכותי, מושתלי לב או מדוכאי חיסון – בעבור אלה החיידקים הנשטפים בזרם הדם מתיישבים על המסתם וגורמים ליצירת רובד חיידקי חדש, שמביא להתפתחות המחלה. הפתרון למניעת ההידרדרות הוא טיפול מניעתי קבוע של השיניים.
1 צפייה בגלריה
טיפול בשיניים ישמור על בריאות הלב
טיפול בשיניים ישמור על בריאות הלב
טיפול בשיניים ישמור על בריאות הלב
(צילום: shuttetstock)

ביקור אצל רופא השיניים – לא רק כשכואב

טיפול מניעתי וטיפול מוקדם במחלות הפה מאפשר להקטין את הסיכון למחלות לב. הברשה יסודית עם מברשת שיניים (הסרת רובד חיידקי על בסיס יומיומי) בשילוב סילוק מוקדי זיהום כרוניים על ידי רופא שיניים מפחיתים באופן משמעותי את כמות החיידקים שנכנסים לזרם הדם ואת הסיכון למחלות לב וכלי דם. לזה יש להוסיף ביקורים קבועים אצל השיננית לטובת ניקוי אבן השן. כל אלה מהווים פתרון מספק שימנע סכנה.
ד"ר אנדריי פינקלשטייןד"ר אנדריי פינקלשטיין
לסיכום, בנוכחות מחלות שיניים או היגיינת פה ירודה עולה הסכנה לזיהום הן כתוצאה מפעולות יומיומיות והן בעקבות פעולות פולשניות, ולכן שמירה על בריאות השיניים והחניכיים ועל היגיינה טובה של הפה היא האמצעי החשוב ביותר למניעת מחלות לב וכלי דם.
הכותב הוא ד"ר אנדרי פינקלשטיין, מומחה לרפואת הפה והמנהל הרפואי של מרפאת כללית סמייל בפארק המדע ברחובות