אסון מותה של רוואד קבועה בת 10 מהפזורה הבדואית בנגב שהתחשמלה למוות הוביל להצלת ארבעה ילדים אחרים, שזכו לקבל את איבריה. במשך עשרה ימים נלחמו רופאי בית החולים סורוקה על חיי רוואד הקטנה, עד שאתמול (יום ב') הידרדר מצבה - והם נאלצו לקבוע את מותה. המרכז הלאומי להשתלות עדכן כי הוריה הסכימו לתרום את איבריה, שהושתלו ביממה האחרונה במרתון השתלות בארבעה ילדים חולים. ההשתלות בוצעו בבתי החולים שניידר ושיבא.
2 צפייה בגלריה
רוואד קבועה
רוואד קבועה
רוואד קבועה. במותה הצילה חיים
(צילום: באדיבות המשפחה)
רוואד קבועה שהתחשמלה הובהלה לפני כשבוע וחצי לחדר ההלם של המרכז הרפואי סורוקה תוך כדי מאמצי החייאה של צוות טיפול נמרץ של מד"א. מצבה הוגדר אנוש, ורופאי סורוקה המשיכו במאמצי החייאה אינטנסיביים עד שמצבה התייצב. היא הועברה לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, כשהיא סובלת מפגיעה רב-מערכתית קשה. עד שכאמור נקבע מותה.
השייח אמיר אבו סלמאן קבועה, בן המשפחה, שיתף: "העצב שלנו מלווה בשמחה. אנחנו מנחמים את עצמנו בכך שרוואד תציל חיי אחרים. זאת מצווה גדולה מאוד, ואני גאה בהורים של רוואד שהסכימו לתרום את איבריה".
קראו עוד:
שרה רגב, מתאמת ההשתלות בסורוקה: "המשפחה התייעצה עם איש דת והבינה את חשיבות התרומה בהצלת חיים. תוך כדי הליווי שלנו, השבנו לכל שאלות המשפחה שהסכימה לתרום את האיברים. הרגעים האלה שבהם אנו פוגשים משפחות מכל המגזרים והדתות שמבינות שתרומת איברים היא מצווה שמצילה חיים של אחרים – הם רגעים מכוננים. המעשה של משפחתה של רוואד נעלה ואצילי, בסיטואציה כל כך מורכבת של מוות ויגון".
בלילה שבין שני לשלישי הונצלו איבריה של רוואד והושתלו בארבעה ילדים חולים: הלב הושתל בפעוט בן שנתיים ושבעה חודשים בשיבא, הכבד של רוואד הושתל בילדה בת חמש וחצי בבית החולים שניידר, שם הושתלו גם כליותיה בילד ובנער בני 12 ו-13.

"ילדים קיבלו חיים במתנה"

ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים, אמרה כי מרתון ההשתלות היה "חשוב ומרגש". לדבריה, "זה מרתון ההשתלות השני שמתרחש בשניידר תוך פחות משבוע, כששמונה ילדים קיבלו את חייהם במתנה במהלך ימים ספורים בלבד. אחת המושתלות מציינת בדיוק היום את יום הולדתה. אנחנו גאים על הזכות לקחת חלק בהצלת חיים, משתתפים בצערן של המשפחות האבלות ומודים להן מעומק לבנו על הנתינה האדירה הזו".
פרופ' יעל פלד, המנהלת הרפואית של היחידה להשתלות לב במרכז הרפואי שיבא שבו הושתל הלב: "קיבלנו את ההודעה על ההחלטה האצילית של משפחתה של רוואד ז"ל לתרום את איבריה. מיד נערכנו להשתלה בבית החולים ספרא לילדים ובתמיכת הצוות של היחידה להשתלות לב בשיבא. כעת לבה של רוואד ז"ל פועם בפעוט בן שנתיים שסבל ממחלה לבבית מולדת שגרמה לאי-ספיקת לב, וחיכה זמן רב להשתלה. הוא מאושפז כעת במחלקת טיפול נמרץ לב ילדים".
2 צפייה בגלריה
שהם דוד תורג'מן שטבע למוות לבו הושתל בילד אופק כהן
שהם דוד תורג'מן שטבע למוות לבו הושתל בילד אופק כהן
שהם דוד תורג'מן (משמאל) טבע למוות, לבו הושתל בילד אופק כהן
(צילום: דוברות שניידר)
בשבוע שעבר הושתלו איבריו של הילד שהם דוד תורג'מן בן הארבע שטבע למוות בבריכה באילת. את הלב קיבל ילד בן שלוש, הכבד הושתל בילדה בת שש, הכליות הושתלו אף הן - האחת בבן ארבע והאחרת בבן 13. מבית החולים שניידר נמסר כי ארבעה ילדים קיבלו את חייהם במתנה הודות לתרומת האיברים. מרתון השתלות האיברים התקיים בתוך פחות מ-24 שעות במערך חדרי הניתוח של מרכז שניידר לרפואת ילדים. הילד אופק כהן בן שלוש, מושתל הלב, מתאושש ביחידה לטיפול נמרץ לב, והילדים מושתלי הכבד והכליה מתאוששים ביחידה לטיפול נמרץ בשניידר.