ערמונית מוגדלת היא בעיה שממנה סובלים 80% מכלל הגברים, וגורמת לשלל תופעות לוואי. אחד מאותם גברים הוא אלכסנדר צ'רובסקי (56), נשוי ואב לשניים, שהחל לפתח תסמינים מציקים לפני כשנתיים.
עוד בנושא:
"ערמונית היא בלוטה בגוף הגבר, הממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומקיפה את השופכה", מסביר פרופ' זוהר דותן, מנהל המחלקה האורולוגית בשיבא, שיחד עם שני רופאים בכירים ממחלקתו כתב מאמר המרכז את כל הטיפולים לערמונית, "הערמונית אחראית על ייצור מרבית מנוזל הזרע, שהמקור שלו הוא תאי הזרע באשכים".
הגדלה שפירה של הערמונית, הוא מסביר, היא תופעה רווחת. "ערמונית מוגדלת, היא למעשה מצב פתולוגי בו מתרחשת עלייה במספר תאי הבלוטה, הדבר גורם לגדילתה, וזה מגיע למצב שבו היא לוחצת על חלל השופכה ועל צוואר שלפוחית השתן", הוא מתאר. במצב זה, כך עולה מהמאמר שחיברו הוא וחבריו, הערמונית חוסמת את מוצא השלפוחית, דבר שגורם להפרעה בזרם השתן.
"לחיות עם קתטר שלושה וחצי חודשים זה גיהינום. מביך לצאת מהבית, ובפרט לעבודה, כששקית שתן צמודה לרגל שלך. לכן נאלצתי לקחת חופשת מחלה ממושכת ולהסתגר בבית"
זה בדיוק מה שקרה לאלכסנדר. "כל הזמן היה לי צורך להשתין", הוא מתאר, "מילא כשזה קרה בבית, אבל בעבודה זה היה מביך - לעזוב כל כמה זמן את מחסן הקירור בתנובה, ששם אני עובד, וללכת לשירותים".
2 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'רובסקי
אלכסנדר צ'רובסקי
אלכסנדר צ'רובסקי. "חזרתי לעבודה פיזית ואני מרגיש מצוין"
( צילום: יריב כץ)
לאחר שנה נוספה לצרה הזו אחת חדשה. "הערמונית כל כך גדלה ובלטה שהיא הכאיבה לי, מלפנים ומאחור", הוא מספר, "יום אחד כבר לא יכולתי לשאת את זה יותר והתפניתי לחדר מיון". הוא אושפז במחלקה האורולוגית בשל החמרה במצבו, שהתבטאה באצירת שתן - חוסר יכולת לרוקן את השלפוחית. לביתו השתחרר כשהוא מחובר לקתטר (צנתר). "לחיות עם קתטר שלושה וחצי חודשים זה גיהינום", הוא אומר, "מביך לצאת מהבית, ובפרט לעבודה, כששקית שתן צמודה לרגל שלך. לכן נאלצתי לקחת חופשת מחלה ממושכת ולהסתגר בבית".
ד"ר אסף שבירו, אורולוג בכיר ביחידה לאנדואורולוגיה במרכז לטיפול בהגדלת ערמונית שפירה בשיבא, ואחד מכותבי המאמר, מספר ש"אלכסנדר הגיע אלינו לחוות דעת שנייה כשהערמונית כבר הגיעה לגודל קיצוני. אם הסטנדרט הוא כחמישה סמ"ק, אצלו זה הגיע ל־140 סמ"ק, מה שגרם לחסימת השופכה. כשכבר היה ברור שרק ניתוח יוכל להועיל לו, פרסנו לפניו את מגוון סוגי הניתוח הרווחים. מאחר שהיה להוט להיפטר מהקתטר הטורדני, אני כמעט בטוח שהיה מסכים לכל אחת מהשיטות, אבל עקב גילו הצעיר היה חשוב לנו לנתח אותו בגישה המעודכנת ביותר, שבה יש סבירות של למעלה מ־80% לשימור עצבי הזקפה".
2 צפייה בגלריה
ערמונית מוגדלת חוסמת את מוצא השלפוחית וגורמת להפרעה בזרם השתן
ערמונית מוגדלת חוסמת את מוצא השלפוחית וגורמת להפרעה בזרם השתן
ערמונית מוגדלת חוסמת את מוצא השלפוחית וגורמת להפרעה בזרם השתן
(צילום: shutterstock)
ערמונית מוגדלת כשלעצמה אינה מסוכנת, אך היא עלולה לגרום למחלות שונות במערכת השתן. "בעקבות הלחץ על השופכה נגרמים התסמינים הבאים: היחלשות זרם השתן, קשיים בהשתנה עד כדי עצירה מוחלטת, השתנה בטפטופים, בריחת שתן ועוד", מסביר פרופ' יורם מור, סגן מנהל המחלקה לאנדואורולוגיה בשיבא ומכותבי המאמר.
לדבריו, ככל שמחמירים התסמינים, הם פוגעים יותר ויותר באיכות חייו של הגבר. "הוא סובל מעייפות, מירידה בריכוז, מישנוניות במהלך היום, בהימנעות משתייה שבעקבותיה הוא מסתכן בהתייבשות כרונית", הוא מסביר. "בגלל מצבו, נמנע הגבר מפעילות ספורטיבית וחברתית, מטיולים, מטיסות ועוד". פרופ' זוהר מוסיף כי "עלולים להיווצר סיבוכים בדרגת חומרה גבוהה, כגון זיהומים חוזרים בדרכי השתן, שלעיתים אף מסכנים את חייו של מי שסובל מהבעיה".

ניתוח אקוובלציה: בעזרת זרנוק מים

חשוב לציין כי לא כל ערמונית מוגדלת מטופלת בניתוח. טווח הטיפולים כולל מעקב, טיפול תרופתי, ורק אחר כך מוצעות לגבר מספר אופציות ניתוחיות, שרובן מתבצעות בכל המחלקות האורולוגיות בישראל. "ישנה כריתת ערמונית בגישה הסגורה - שאינה יעילה לערמונית הגדולה מ־100 סמ"ק ופוגעת בשפיכה; יש כריתה בגישה הפתוחה; כריתה באמצעות לייזר", מתאר ד"ר שבירו, "אבל הכלי החדשני ביותר הוא ניתוח שמתבצע לפי שעה רק בשיבא, ושאותו עבר אלכסנדר: אקוובלציה, ניתוח שמתבצע באמצעות רובוט". במהלך הניתוח מוסרות הרקמות העודפות של הערמונית באמצעות זרנוק חזק של מים, מה שמקטין את תופעות הלוואי, מזרז את ההחלמה ומשמר את יכולת השפיכה בשכיחות הגבוהה ביותר.
ומה שלום אלכסנדר? "אחרי חודש התאוששות, חזרתי לעבודה פיזית ואני מרגיש מצוין".