בשנים האחרונות נחתמו הסכמי גג רבים בין משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל למגוון רשויות מקומיות, במטרה להגדיל משמעותית את כמות הדירות בשטחן ואת מספר התושבים. בערים שונות חלה תנופת בנייה, ובמקומות רבים אף הוקצו שטחים לשירותים נלווים - גני ילדים, בתי ספר, מרכזים מסחריים ועוד. אולם בדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet מעלה כי בעוד בחלק מהערים חל זינוק במספר התושבים, כמות המיטות בבתי החולים הסמוכים אליהן לא עלתה בהתאם. למעשה, לעיתים כלל לא נוספו מיטות. המשמעות: הרבה יותר תושבים "מתמודדים" על אותה מיטה.
קראו עוד:
מדוע זה קרה? מתברר כי משרד הבריאות כלל לא היה מעורב בגיבוש אותם הסכמים, ולכן גם לא דרש לאורך השנים תוספת של מיטות אשפוז כתנאי לחתימתם. אולם עכשיו מזהירים מנהלי בתי החולים כי במקומות רבים צפויה בעתיד מצוקת מיטות קשה.
2 צפייה בגלריה
מיטות אשפוז בית חולים בתי חולים
מיטות אשפוז בית חולים בתי חולים
"תהיה ועדת חקירה וישאלו למה לא הוסיפו מיטות"
(צילום: הדר גיל-עד)
כך, למשל, בשנת 2015 נחתם הסכם גג עם עיריית אשקלון, שבמסגרתו אמורות להתווסף לעיר כ־30 אלף יחידות דיור, בשתי פעימות. תנופת הבנייה בעיר ניכרת, ובימים אלה נבנית בה שכונה חדשה (עיר היין) שבה יהיו לא פחות מ־11 אלף דירות ובתים. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים האחרונות נוספו שבע מיטות אשפוז בלבד לבית החולים ברזילי בעיר, שאמור לשרת את כל האוכלוסייה הזו.
רק כדי לתת קנה מידה: מספר מיטות האשפוז הממוצע בישראל הוא 1.758 לאלף איש. גודלה הממוצע של משפחה ישראלית הוא 3.73 נפשות. לכן, רק כדי לשמור על הפרופורציה צריך היה להוסיף 197 מיטות. אגב, מספר מיטות האשפוז הממוצע ב־OECD הוא 4.4 לאלף איש, אבל על זה אנחנו יכולים רק לחלום.
"ההרחבה באשקלון אמורה להביא לתוספת בסדר גודל של כ־120 אלף תושבים", מסביר מנהל בית החולים ברזילי, פרופ' חזי לוי, "אבל לצערי, בכל הדיונים שנעשים על הרחבת האוכלוסייה המשמעותית באזור לא נאמרה מילה אחת על הרחבת התשתית הרפואית, על הרחבת בית החולים ועל תוספת מיטות אשפוז. יש מחסור במיטות אשפוז בכל הארץ, ובדרום הוא חמור יותר. אוכלוסיית אשקלון מבוגרת יותר בממוצע משאר אוכלוסיית המדינה, מה שאומר שתהיה פה יותר תחלואה קשה עם צורך ברפואה אשפוזית. כבר היום אני מסתכל בדאגה על אי־הספיקה של בית החולים בתשתיות ובצוות ועל אשפוזי הפרוזדור. אם לא יטפלו בנושא בקרוב, יהיה כאן אסון".
מנהל ברזילי, פרופ' חזי לוי: "יש מחסור במיטות אשפוז בכל הארץ, ובדרום הוא חמור יותר. אוכלוסיית אשקלון מבוגרת יותר בממוצע משאר אוכלוסיית המדינה, מה שאומר שתהיה פה יותר תחלואה קשה עם צורך ברפואה אשפוזית"
לא רק באשקלון מתמודדים עם גידול משמעותי במספר התושבים לצד גידול אפסי במספר מיטות האשפוז. בשנת 2017 נחתם הסכם גג גם מול עיריית נהריה, שבמסגרתו יתווספו לעיר קרוב ל־12 אלף יחידות דיור. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים האחרונות נוספה מיטה אחת בלבד ברישיון לבית החולים המקומי, המרכז הרפואי לגליל.
פרופי מסעד ברהום, מנהל בית החולים, אומר ש"לבית החולים שלנו יש את כוח האדם הנמוך ביותר בארץ ביחס לאוכלוסייה, וגם אבסולוטית. בעבר היינו אחראיים על כחצי מיליון תושבים, כיום אנחנו עומדים על כ־650 אלף תושבים - והבנייה בכל היישובים מסביב הולכת וגדלה. צריך להתכונן לזה על ידי תוספת מיטות עם כוח אדם, אחרת נגיע למצב שבו אנשים ימותו, תהיה ועדת חקירה וישאלו למה לא הוסיפו מיטות".
וישנן דוגמאות נוספות. לאחרונה נחתם הסכם גג עם עיריית רחובות להוספת 16 אלף יחידות דיור, בעוד בבית החולים קפלן נוספו בשנים האחרונות רק 12 מיטות.
לבית החולים סורוקה נוספו 26 מיטות בלבד בעוד שורת רשויות להן אחראי בית החולים - באר־שבע, דימונה, שדרות, נתיבות ועוד - חתמו על הסכמי גג להוספת עשרות אלפי יחידות דיור.
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "מקור המימון לתוספת מיטות בבתי חולים הוא משרד הבריאות. הסכמי הגג שעליהם חתמנו עוסקים בהרחבת העיר בהתאם לתוכניות בניין־עיר הקיימות ביישוב. הסכמים אלו בוחנים את הצרכים ההנדסיים המשרתים את השכונות החדשות ונותנים להם מענה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תוכנית חלוקת המיטות בבתי החולים הכלליים נקבעת על פי שיקולים לאומיים הכוללים פריסת שירותי בריאות וצרכים מקצועיים. מטבע הדברים, שיעור מיטות האשפוז נקבע על פי הנתונים הדמוגרפים בכל מחוז. יחד עם זאת, בעת תכנון ערים כוללני (תב"ע) שכולל גם הקמת שירותים כמו בית חולים, מתקיים דיון עקרוני גם בנושאי גודל בית החולים ואופיו, כלומר מספר המיטות".