ישראל נערכת לחיסוני השפעת: משרד הבריאות הפיץ לאחרונה לקופות החולים את תדריך החיסונים לחורף הקרוב. במקביל, פורסמו נתונים על עונת השפעת שהסתיימה כעת באוסטרליה, שהייתה על פי הנתונים, הקשה ביותר בחמש השנים האחרונות, עם מאות מאושפזים, 60% מתוכם של ילדים. נרשמו גם 181 מקרי תמותה.
מדינות חצי כדור הארץ הדרומי, דוגמת אוסטרליה, מהוות לא אחת "מודל אפשרי" להתפרצויות של מגיפות השפעת ואיפיון הנגיפים הצפוי, שכן החורף שם כאמור מקדים את החורף הצפוי במדינות הכדור הצפוני
במשרד הבריאות מקווים שהשנה תהיה היענות גבוהה לחיסונים, לאחר שאשתקד שיעור המתחסנים היה נמוך. במקביל צפוי מבצע חיסוני בוסטר חמישי בחיסוני קורונה מעודכנים נגד אומיקרון.
קראו עוד:
במהלך השנה האחרונה אישר משרד הבריאות תרכיב חיסון חדש נגד שפעת, המיועד לבני 65 שנים ומעלה ובו מינון כפול של חיסון, זאת לאחר שהחיסונים במינון הרגיל נמצאו יעילים פחות בקשישים.
בעונת החורף הקרובה יהיו זמינים תרכיבים נגד ארבעה זנים שנים של נגיף השפעת מהסוגים הבאים:
  • חיסונים מומתים במינון סטנדרטי המכילים חלקיקי נגיף מומת שאינו גורם למחלה.
  • תרכיב חי מוחלש הניתן בתרסיס דרך האף וגורם לתגובתיות של מערכת החיסון ללא מחלה.
  • תרכיב מומת במינון מוגבר המיועד לקשישים.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה
חיסון חיסונים קורונה
חיסונים לשפעת. תחילה יוצעו לאוכלוסיות בסיכון גבוה וצוות רפואי
(צילום: shutterstock)

חיסוני השפעת בקופות

בשרותי בריאות כללית חיסנו בשנה שעברה לשפעת כ-990 אלף מטופלים. השנה רכשה הכללית מיליון ו-250 אלף חיסונים, מהם 12 אלף חיסונים מוגברים לקשישים, ו-25 אלף חיסוני פלומיסט לאף. בקופת החולים לאומית חוסנו אשתקד 100 אלף מבוטחים. השנה נרכשו 120 אלף חיסונים, מתוכם 5,000 חיסונים מחוזקים ו-5,000 חיסוני תרסיס לאף "פלומיסט".
מכבי שרותי בריאות חיסנה אשתקד 504 אלף איש מתוך אוכלוסיית יעד של 800 אלף איש. השנה רכשה הקופה השניה בגודלה 560 אלף חיסונים, לאור ההיענות הנמוכה בשנה שעברה. מהחיסונים נרכשו 6,500 במינון כפול, ו-10 אלף בתרסיסים לאף.
במאוחדת חוסנו אשתקד 206 אלף מבוטחים. השנה נרכשו 250 אלף חיסונים, לאחר שבשנה שעברה נרכשה כמות של 342 אלף חיסונים, ובחלק ניכר מהם לא נעשה שימוש. 5,000 מהחיסונים הם במינון כפול במאוחדת, ובתרסיס 5,000 מנות.
בקופות יזמנו תחילה את האוכלוסיות בסיכון גבוה: מדוכאי חיסון, חולים כרוניים קשישים ונשים בהיריון. קבוצות אלה נמצאות בסיכון מוגבר ללקות במחלה קשה המידרדרת במהירות. הזימון ייעשה טלפונית או בהודעת SMS ממרפאות הקופה, אולם כל מבוטח ומבוטחת יוכלו להגיע ולהתחסן גם ללא זימון.
החיסון יומלץ גם לבני חצי שנה עד חמש שנים, הנמצאים אף הם בסיכון מוגבר למחלה קשה, ואף עלולים להדביק את סביבתם בקלות. עם זאת, במשרד קוראים לכל קבוצות הגילאים להגיע ולהתחסן. בתוך כך יתבקשו צוותי הבריאות להתחסן כמדי שנה, כדי למנוע הדבקה של מטופלים, ואי ספיקה של מערכת הבריאות בשל תחלואה ניכרת בקרב צוות רפואי וסיעודי, וצוותים פרא רפואיים.

חיסון שפעת לילדים

אצל ילדים, השנה מספר מנות החיסון לשפעת ייעשה בהתאם לגיל: אצל ילדים בני תשע ומעלה, תינתן מנה אחת של חיסון לשפעת. מגיל שישה חודשים עד שמונה שנים תינתן מנה אחת למי שקיבל לפחות שתי מנות חיסון נגד שפעת בעברו, ושתי מנות לילד שלא התחסן בעברו או שלא ידוע כמה מנות קיבל, או שחוסן רק במנה אחת. בילדים אלה, שתי המנות יינתנו במרווח של חודש בין מנה למנה, ומוקדם ככל האפשר בעונה.
השנה יקבלו חלק מתלמידי בתי הספר היסודיים חיסון נגד שפעת: תלמידי כיתות ב' ג' ו-ד' יקבלו מנה אחת של תרכיב חי מוחלש. ילדים שנולדו בין השנים 2016-2010 ולומדים במסגרות חינוכיות בהן לומדים ילדים משנתונים שונים, כמו בחינוך המיוחד ובכיתות מקדמות, יחוסנו במנה אחת של תרכיב מומת.
תלמידי יתר הכיתות – א', ה' ו-ו' וכן כיתות ז'-י"ב יחוסנו במסגרת קופות החולים בתרכיב חי מוחלש בכפוף לזמינות התרכיב או בתרכיב מומת. את חיסוני השפעת ניתן לתת במקביל, באותה שעה, יחד עם חיסונים אחרים, כשכל חיסון יוזרק לגפה אחרת. ניתן כך לחסן באותו ביקור אצל האחות הן נגד שפעת והן נגד קורונה.
באשר לאנשים עם היסטוריה של רגישות לביצים, במשרד מעדכנים שניתן לתת חיסונים נגד שפעת גם עבורם. אין צורך באישור רפואי על היעדר אלרגיה לביצים לילד או מבוגר המועמד לקבל חיסון נגד שפעת.