רגע לפני ליל הסדר, קבלו עצות שיעזרו לכם לעבור את חג הפסח בלי לעלות במשקל. אולי תתפלאו, אבל המומחים סבורים שממש לא כדאי לכם לוותר על מצה עם שוקולד, וממליצים לשקול לוותר על כמה כוסות יין בערב החג. וגם - טיפים שיסייעו להימנע מכאבי בטן, למרות המצות.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
שולחן ערוך לליל הסדר
שולחן ערוך לליל הסדר
שולחן ליל הסדר. העדיפו סלטים בהכנה ביתית, שלבו ירקות בתפריט והשתדלו לשתות מים במקום שתייה ממותקת או אלכוהול
(צילום: Shutterstock)
1. העדיפו מצה מחיטה מלאה. מומלץ להחליף את המצות הרגילות במצות מחיטה מלאה או במצות מועשרות בסיבים כדי להגביר את תחושת שובע ולסיוע לתהליך העיכול. בימי החג רבים נוטים לארגן ארוחות משפחתיות גדולות "על האש", אולם לעיתים ארוחות אלו עלולות להיות עתירות קלוריות והן מתפרסות על פרקי זמן אכילה ממושך, וחשוב לשים לב גם בהן לאכילה מודעת ולהקשבה לגוף כדי שנצליח לצאת מהארוחות הללו בתחושה נעימה ולא בתחושת כבדות. אז שימו לב וארגנו צלחת מראש עם כל המאכלים שתרצו לשלב, ונסו לאכול בישיבה, בנחת - לא בעמידה. בנוסף, העדיפו סלטים בהכנה ביתית, שלבו ירקות בתפריט והשתדלו לשתות מים במקום שתייה ממותקת או אלכוהול.
2. אל תעלו על המשקל אחרי ליל הסדר. אפשר להמתין כמה ימים עד שנשקלים שוב. אם לא הצלחתם להתאפק, ומיד לאחר "אחד מי יודע" בחרתם לעשות בקרת נזקים, אל תתרגשו אם תראו עלייה קלה. עלייה כזו לא תמיד מצביעה על עלייה בשומן, אלא על צבירת נוזלים כתוצאה מנפח המזון. אם תחזרו להרגלי התזונה השגרתיים - המשקל יירד בחזרה.
3 צפייה בגלריה
משקל דיגיטלי
משקל דיגיטלי
עליתם במשקל? אם תחזרו להרגלי תזונה השגרתיים - הוא יירד בחזרה
(צילום: Shutterstock)
3. אל תוותרו על מצה עם שוקולד. זהו אחד המאכלים האהובים ביותר בפסח, שלעיתים מחליף את ארוחת הבוקר, את ארוחת הערב או את שתיהן. הבעיה בארוחה כזו היא המחסור בחלבון, ולכן, על מנת שנרגיש שבעים, נצטרך כמות מכובדת מאוד של ממרח שוקולד, וזה כבר מקפיץ את הקלוריות בארוחה באופן דרמטי. האם לוותר על מצה עם שוקולד? ממש לא. על מנת לשמור על שובע מצד אחד, וליהנות מהטעם של המצה עם השוקולד מצד שני, ניתן להתחיל עם ארוחה מאוזנת המכילה חלבון, פחמימה וירק, ולאחר מכן להפוך את המצה (ורצוי מחיטה מלאה) עם השוקולד לקינוח. כך תסתפקו בכמות קטנה יותר של שוקולד עם תחושת שובע לטווח ארוך יותר.
4. אל תרעיבו את עצמכם בערב החג. השתדלו להגיע לארוחות החג רעבים אך לא גוועים. לעיתים יש נטייה לקזז בקלוריות במהלך היום כדי "לשמור" קלוריות לליל הסדר. בפועל, קשה מאוד להישאר ללא מזון בכלל, וזה עלול לגרום לנו לנשנש במהלך היום ולצרוך כמות גדולה של קלוריות עוד לפני שכולנו נשיר "מה נשתנה". עדיף לאכול ארוחות קטנות וקלילות לאורך היום לפי איתותי הרעב ולהגיע לארוחת החג רעבים, אך לא מורעבים.
5. הכינו סלט. אם אתם מארחים השנה את הסדר, ובימים אלו אתם שוקדים על הכנת הארוחה, הכינו לעצמכם בצד קערה עם ארוחה מזינה שכוללת את כל אבות המזון לזמן הבישולים על מנת להימנע מלנשנש "מעל הסירים". אם אתם מתארחים אצל ההורים או אצל סבא וסבתא, אל תחששו להביא אתכם מנה שאתם אוהבים, כמו סלט עשיר. כך תוכלו להוסיף עוד סיבים תזונתיים לארוחה ותרוויחו תחושת שובע לאורך זמן עם המזון המועדף עליכם.
6. אל תשתו יותר מדי. ארבע כוסות של שתייה ממותקת מכילות 36 כפיות סוכר. כוס יין ממוצעת יכולה להכיל כ-100 עד 150 קלוריות, ונהוג לשתות ארבע במהלך ליל הסדר. גם לתירוש יש מחיר קלורי נכבד: כ-90 קלוריות ל-100 מ"ל בלבד (180 קלוריות לכוס חד פעמית מלאה – פי 2 משתייה מוגזת מתוקה, ושווה ערך לתשע כפיות סוכר בכוס אחת). הסוכר בתירוש גם נספג במהירות בגוף, בניגוד לפחמימה מורכבת, שמתפרקת לאט. אז היזהרו מהפרזה ביין ובתירוש, שתו בכוסיות קטנות וסמליות בלבד, ואל תסיימו אם אתם לא חייבים.
7. תיהנו מהקינוח. את ליל הסדר חוגגים רק פעם בשנה, ולכן אין סיבה לוותר על הקינוח. בבתים רבים מתמלא השולחן בעוגות, בפיצוחים ובפירות אחרי קריאת ההגדה, אז בחנו את השטח, הסתכלו היטב על כל האופציות, ובחרו קינוח או שניים. תאכלו אותם לאט ובהנאה. לאחר מכן מומלץ לשלב כוס שתיה חמה על מנת להרגיע את הבטן - וזהו. אל תמשיכו לנשנש או לטעום מקינוחים נוספים. אם כבר הצלחתם להתנהל נכון עד כה, אל תהרסו הכול בשביל עוד עוגיית קוקוס או בוטנים. תיהנו עד הסוף – אבל במינון הנכון.
3 צפייה בגלריה
עוגת מצות קלאסית
עוגת מצות קלאסית
את ליל הסדר חוגגים רק פעם בשנה, ולכן אין סיבה לוותר על הקינוח - בלי להגזים
(צילום: דודו אזולאי)
8. ותרו על ייסורי המצפון. לסיום - אכלתם יותר מדי? הגזמתם עם האלכוהול? הפרזתם בקינוחים? זה ממש לא נורא. פסח הוא חג של שבעה ימים, וגם אם אם חרגתם בקלוריות בליל הסדר, אל תייסרו את עצמכם יותר בגלל זה. הלקאה עצמית מובילה פעמים רבות לפיצוי ולאכילה רגשית כפרס ניחומים. אז חזרו לשגרה שלכם ואל תנסו לפצות או להרעיב את עצמכם בהמשך השבוע. זה יגרום בדיוק לפעולה ההפוכה.
הכותבים הם דיאטנים מהמרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז הגואל