בשיתוף מכבידנט
יישור שיניים הפך להיות טרנד: בעידן הפילטרים, נראה שלכולם יש שיניים יפות וצחורות. אבל המציאות נראית לגמרי אחרת. ד"ר יוסף גפני, אורתודונט מומחה ליישור שיניים ולסתות המתחזק עמוד טיקטוק פופולרי (gafniortho) וזוכה למאות אלפי צפיות, אומר: "רוב האנשים זקוקים ליישור שיניים, ורבים אפילו לא יודעים זאת, כי על פניו לא רואים את הצורך הבריאותי הממשי". בפועל, יישור שיניים יכול לשפר באופן משמעותי את בריאות הפה – ובטווח הארוך את הבריאות של הגוף כולו.
יש הגדרות ברורות מי צריך ומי לא צריך יישור שיניים? "בהחלט. קודם כל, כל אדם שסובל מליקוי סגר – חוסר חפיפה בין השיניים העליונות והתחתונות. רבים יופתעו לדעת שמדובר ברוב האוכלוסייה. כל אדם שהשיניים שלו צפופות מעט והסגירה שלו לא מאה אחוז מושלמת, יצטרך טיפול אורתודנטי. מחקרים מדעיים מראים שאחוז האנשים שמציגים סגר מושלם הוא חד ספרתי. אצל כל היתר, מדובר בצורך רפואי ולא רק אסתטי. אין ספק שהיום, יותר מתמיד, יש מודעות לרפואת שיניים ובפרט לרופאים מומחים.
"כך למשל, מטופל מבוגר שמעולם לא ביצע טיפול יישור שיניים, מדגים צפיפות של השיניים והופנה למומחה למחלות חניכיים בעקבות התפתחות של דלקת. הגורם עיקרי להתפתחות דלקות חניכיים הינה צפיפות של השיניים, אשר לא מאפשרת ניקוי יסודי ותקין של השיניים באופן יומיומי כנדרש. מבחינת המומחים למחלות חניכיים, זו אינדיקציה לצורך בטיפול יישור שיניים, על מנת לרווח ולאפשר ניקוי טוב יותר בין השיניים, מה שימנע הצטברות חיידקים ודלקות חוזרות. יישור השיניים מטפל בשורש הבעיה".
2 צפייה בגלריה
אף פעם לא מאוחר. יישור שיניים
אף פעם לא מאוחר. יישור שיניים
אף פעם לא מאוחר. יישור שיניים
(צילום: shutterstock)

ייעוץ אורתודונטי כבר מגיל צעיר

לדבריו, יישור שיניים בגיל מבוגר מאפשר לשמור על בריאות השיניים, מונע מחלות שיניים וחניכיים, וגם, בטווח הארוך, מקטין את הסיכוי לסבול מבעיות רפואיות שונות, שנמצאו קשורות לבעיות בשיניים, כולל אפילו מחלות לב. לכן, המצב האידיאלי הוא להקדים תרופה למכה ולפנות להערכה אורתודנטית כבר בילדות. אולם אין זה אומר שאי אפשר לעשות זאת בגיל מבוגר יותר, וכאן נכנסת לתמונה הבחירה בין הטיפול המסורתי, שכולם מכירים כבר עשרות שנים - יישור שיניים באמצעות "קוביות", לבין הטכנולוגיה החדישה יותר, שגם היא מוצעת היום במכבידנט: יישור באמצעות סדים שקופים, שנקראים גם קשתיות.
"באופן טבעי, יוצא שאחוז גבוה יותר של המבוגרים המטופלים, כ-60% מהם ויותר, בוחר בדרך הזו, בגלל המבוכה של להיות עם 'גשר' בשיניים בחברה, בפגישות עסקים וכדומה. זו כיום הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום יישור השיניים, והיא מבוססת תכנון ממוחשב. ראשית, האורתודונט מבצע טיפול יישור שיניים וירטואלי ממוחשב על מודל תלת ממדי שמביא את מצב השיניים מלקוי לרצוי. באמצעות תוכנה מיוחדת מייצרים ומדפיסים סדים אינדיבידואלים למטופל, המתוכננים להפעיל לחץ מבוקר בנקודות ספציפיות שגורם לשיניים לזוז בתהליך ביולוגי מבוקר".
אינפו יישור
האם יש לטכנולוגיה השפעה גם על קצב הטיפול? נשיג את התוצאות מהר יותר? "בהחלט כן, מכיוון שבטכנולוגיית הקשתות, הכח שמופעל על השיניים מבוקר ומתון בהשוואה לשיטה המסורתית והוותיקה יותר של הריבועים והחוט. הסדים עובדים כמו במרוץ שליחים - כל סד מקבל את השיניים בעמדה שהסד שלפניו הביא אותו אליהם. המטופל מקבל את כל הסידרה ומחליף סד כל שבוע כך שהכח להזזת שיניים מופעל בכל שבוע מחדש בעוצמה מדויקת. לרופא המטפל הוא מגיע כל חודשיים, פחות מבשיטת הריבועים - שמצריכה ביקורת וטיפול כל ארבעה שבועות. בסך הכל כל התהליך מתקצר בכ-25% שזה משמעותי בימינו".
ואיך מחליטים אם לנקוט בשיטת ה"קוביות" או ה"קשתות"? "זו לגמרי החלטה של המטופלים. אני בדרך כלל מציג בפניהם את היתרונות והחסרונות שבכל שיטה. מבחינתי, החיסרון של הקשתות הוא בעלות בלבד, בכל שאר הפרמטרים הקשתיות עדיפות. יש מקרים שבהם התנועות שנדרשות לביצוע מאד מורכבות ואולי טכנולוגית הסדים לא מתאימה באופן מושלם, כמו למשל, במקרה שבו יש רווחים גדולים בין השיניים, או במקרה שנעשתה עקירה ונוצר מרווח גדול מאוד. זה עדיין אפשרי אבל לא אידיאלי. במקרים כאלה אני מידע את המטופל מראש שהוא יזדקק לסדרות ארוכות יותר של סדים. בהחלט יש את האנשים שמתעקשים על שיטת הסדים, בעיקר מסיבות אסתטיות. אז אני מסביר שזה אפשרי אבל ייקח יותר זמן מהממוצע".
2 צפייה בגלריה
שיטת הקוביות. פחות מומלצת לאנשים מבוגרים
שיטת הקוביות. פחות מומלצת לאנשים מבוגרים
שיטת הקוביות. פחות מומלצת לאנשים מבוגרים
(צילום: shutterstock)
מה לגבי הכאבים הכרוכים בשיטות? "גם בתחום הזה ישנו יתרון של הקשתות על פני הקוביות. בקשתות יש חד משמעית פחות כאבים, כי ההפעלה היא אחת לשבוע, ואז עוצמת הכוח יותר מדודה ומתונה, וביולוגית השן מרגישה שמופעל עליה כוח ועוצמה אחידה. זה מאפשר לה לזוז בצורה יותר המשכית ויותר אחידה ללא שינויים בעוצמה או במהירות התנועה".
ד"ר גפני מסביר, כי יתרון נוסף של הקשתות הוא קלות השמירה על היגיינת הפה בזמן הטיפול. "זו טכנולוגיה הרבה פחות סיזיפית בתחזוקה. גם במקרה של אנשים עם דלקות חניכיים - שעלולות להיות קשורות להיגיינה אוראלית לא טובה - הטיפול באמצעות גשר מכביד עוד יותר והקשתיות קלות יותר לתחזוק. מסירים אותן כדי לצחצח ואין שום דבר על השיניים כשמסירים אותן".
ממש לאחרונה, מכבידנט הכניסה שירות חדש שחוסך לפחות ביקור אחד במרפאה - בדיקה אורתודונטית ראשונית מקוונת. "מדובר בסקירה מוקדמת שמאתרת את הצורך בהגעה לאורתודונט. זה משהו חדש מאד וחיוני. הייעוץ נעשה באמצעות שיחת וידאו עם רופא השיניים ולא עם אורותודונט, וזה נעשה בתיאום שעה מראש כמובן. במידה ויש צורך, את הדיוקים, ההתאמות והתוכנית הטיפולית, עושים בהמשך בפגישה פרונטלית עם האורתודונט", ד"ר גפני מסכם.
בשיתוף מכבידנט