בשיתוף מדטרוניק
ישראל שיאנית בקטיעות רגליים. כך עולה מנתונים סטטיסטיים המתפרסמים ב-OECD iLibrary ומציבים אותנו בצמרת הלא מחמיאה של המקום הלפני אחרון בקטיעת רגליים, כשרק מקסיקו אחרינו.
אבל למה זה קורה? התשובה מדהימה בפשטותה: במעל 85% מהמקרים לפני קטיעה, יופיע פצע ברגל. הטיפול בפצע אינו דומה לצנתור לב, צנתור מוח או כל ניתוח חירום אחר שמשיב את המצב לקדמותו. תהליך החלמת פצע מורכב, הינו ממושך וכל כישלון בדרך מידרדר לאשפוז וסכנת קטיעה.
על אף שהוכנסו לסל הבריאות בשנת 2011 תקציבים של 22 מיליון שקל לשנה לטיפול בפצע במרפאות פצע בקהילה, בפועל לא רואים מהפכה. התמותה בחולים עם פצע סוכרתי גבוהה יותר מחולים במחלה ממארת. לשם השוואה, ההוצאות לטיפול בפצע סוכרתי בארצות הברית מגיעות ל-70 מיליארד דולר בשנה. יותר מסך ההוצאות לטיפול בסרטן שד ומעי.
2 צפייה בגלריה
רגל תחבושת פצע
רגל תחבושת פצע
למנוע מפצעים סוכרתיים להידרדר לקטיעה
(צילום: shutterstock)

65% מהפצעים בקהילה נובעים מבעיה ורידית

זו דרך התלאות שעובר מטופל עם פצע ורידי, בדרכו לטיפול: עליו לקבוע תור לרופא משפחה, לקבל הפניה לכירורג כלי דם ממנו הפניה לדופלקס ורידים, ביצוע דופלקס ורידים ומשם חזרה למומחה כירורגית כלי דם. באם יש צורך, ייקבע ניתוח במרכז רפואי זה או אחר, במועד אחר יבוצע הניתוח. לאחר מכן, יחזור לביקורת במרפאתו של המומחה, שוב שליחה לדופלקס ורידים ושוב בקורת אצל הרופא המומחה.
במרכז פצע ייעודי (כדוגמת מרכז רפואי ת.ל.מ) הקונספט פשוט, שרשרת טיפול שלמה ומהירה במקום אחד. לדוגמה, מטופל עם בעיית ורידים או פצע ורידי יקבע תור לבדיקה של כירורג כלי דם במרכז הרפואי, שם יבוצע דופלקס ורידים על ידי הרופא בעצמו ובסיום הבדיקה ייקבע הצורך וסוג הטיפול. באם יש צורך בטיפול בוורידים יקבע תור מיידי לביצוע הפעולה בחדר ניתוח במרכז עצמו.
הגעה לניתוח\טיפול אמבולטורי בהרדמה מקומית - שנמשך כ-40 דקות פעולה אנדו וסקולרית לסגירת הווריד הקלוקל בצנתור, לאחריו משתחררים הביתה עם תור לביקורת הכוללת שוב דופלקס ובדיקה על ידי הרופא המנתח במקום.
חדר הניתוח מצויד בכל אפשרויות הטיפול הקיימות בעולם כולל: הדבקה (ונסיל), קיטור, לייזר, גלי רדיו, הזרקות קצף ולפי הצורך טיפול בפצעים והשתלת עור.
2 צפייה בגלריה
בדיקת דופלקס
בדיקת דופלקס
בדיקת דופלקס
למעשה נדרשים שלושה ביקורים:
  • לבדיקה
  • לפעולה
  • לביקורת
סיום הטיפול מהבדיקה הראשונה ועד לביקורת בתוך כשבועיים.
גם הטיפול בפצע סוכרתי שבו הסכנה לקטיעה עולה לאין שיעור, מרפאת פצע מהווה גורם משנה תוצאה, וממצב של סיכון לקטיעה ניתן להגיע להחלמה. זאת כמובן תוך ניסוי תמידי בטכניקות טיפוליות חדישות בשילוב טיפולים בסל הבריאות, וכמובן על ידי צוות מיומן עתיר ניסיון המזהה כל מגמה ושינוי במהלך הפצע ומגיב מיידית. מה שלא ניתן לבצע כשמטופל מגיע למעקב במרפאת פצע, פעם בשבועיים או חודש.
אז מתי חשוב לפנות לבדיקת ורידים אצל כירורג כלי דם? אם יש לכם: דליות בולטות, בצקות, כאבי רגליים בעמידה, התכווצויות ליליות, שינוי צבע העור בקרסוליים, פצע ברגל שאינו מחלים במהלך שבועיים או כל פצע ברגל בחולה סוכרתי.
בשיתוף מדטרוניק
פורסם לראשונה: 10:12, 14.09.22