אחד מכל שלושה גברים צפוי להיות מאובחן עם בלוטת ערמונית (פרוסטטה בלועזית) מוגדלת. את התופעה נתחיל לראות מעל גיל 40, כאשר הסיכוי גדל משמעותית מעל גיל 65.
בלוטת הערמונית היא חלק ממערכת הרבייה הגברית, ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ודרכה עוברת השופכה, ממנה נשפכים השתן והזרע בדרכם החוצה. תפקידה המרכזי הוא ייצור נוזל הזרע שחשוב מאוד בתהליך הרבייה.
בעיה משמעותית עוד יותר ונפוצה לא פחות היא התפתחות סרטן הערמונית, כאשר מעל גיל 65 אחד מכל חמישה גברים עלול להיות מאובחן. לסרטן הערמונית משמעויות מסכנות חיים שמחייבות בדיקה והתערבות רפואית מוקדמת - זהו הסרטן הרביעי הכי מאובחן בעולם, ונכון להיום הוא גם גורם התמותה השני בארצות הברית מבין מחלות הסרטן השונות בקרב גברים.
מה כולל הבירור הרפואי? במידה ויימצא צורך בבירור הוא יכלול בדיקה פיזיקלית רקטלית של הרופא להערכת גודל הערמונית, בדיקת דם לחלבון PSA, לעיתים הדמיות ואף לקיחת ביופסיה.

מהי רצפת האגן וכיצד היא קשורה לכל הנושא?

רצפת האגן היא קבוצת שרירים בתחתית האגן שיוצרים את פתחי מערכת העיכול, השתן והרבייה. אצל גברים מערכת השתן והרבייה מתנקזת לשופכה ולכן, במידה וישנן בעיות הקשורות במתן שתן, עלולות להיווצר גם בעיות הקשורות לתפקוד המיני.
כיוון שמדובר במערכת שרירים, כיווץ והרפיה שלהם עלול להשפיע על היכולת שלנו להתרוקן ולתפקד כראוי. בדומה לשרירים אחרים בגוף - בגפיים העליונות או התחתונות - ניתן להפעיל אותם באופן רצוני ולאמן את המערכת במידת הצורך.
חשוב לציין כי ישנן בעיות נוספות שיכולות להיות קשורות לתפקוד רצפת האגן ואינן קשורות לבלוטת הערמונית. במידה שאתם חווים תכיפות או דחיפות במתן שתן/צואה, בריחת שתן/צואה, קושי במתן שתן/צואה, מומלץ לפנות לבדיקה אצל פיזיותרפיסט המתמחה בטיפול רצפת אגן גברים לבחינת הנושא והתאמת טיפול מתאים.
ודים מיאסקובצקיודים מיאסקובצקי צילום: דוברות מאוחדת

חמישה טיפים לשמירה על תפקוד תקין של רצפת האגן

1. הקפידו על שתיית מים במהלך היום לפי הכמות המומלצת.
2. בזמן מתן צואה השתמשו בשרפרף קטן מתחת לרגליים – כך משפרים את זווית הישיבה, מאפשרים הרפיה של רצפת האגן והתרוקנות טובה ומלאה יותר.
3. צמצמו את זמן הישיבה בשירותים – הזמן המומלץ הוא שתיים, שלוש דקות בלבד. הימנעו מצפייה בטלפון הנייד או מקריאת עיתונים בשירותים.
4. שימרו על אורח חיים פעיל – פעילות גופנית קבועה עוזרת לשמור על מערכת שרירים חזקה וגמישה ומפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית וסוגי סרטן נוספים.
5. בצעו מספר פעמים בשבוע תרגילים פשוטים לשרירי האגן, הישבן והירכיים במשך מספר דקות – התרגילים יעזרו לשמירה על מערכת שרירית גמישה ויאפשרו הרפיה טובה יותר בזמן התרוקנות.
  • בשכיבה על הגב הרימו והורידו את האגן תוך כיווץ הישבנים 10 פעמים.
  • בעמידה בצעו כריעה לפי יכולת תוך כיווץ הישבנים 10 פעמים.
  • בשכיבה על הבטן הביאו ברך אחת לכיוון הבטן עד לתחושת מתיחה בירך ובמפשעה והישארו כך ל-30 שניות. לאחר מכן בצעו את אותו התרגיל בעזרת הרגל השנייה.
חשוב לזכור – בדיקה מצילה חיים. במידת הצורך גשו לרופא, דווחו לו על ממצאים רלוונטיים ובדקו את עצמכם.
הכותב הוא מנהל מכון פיזיותרפיה במרפאת אור יהודה בקופת חולים מאוחדת ומטפל ברצפת האגן בגברים