מי לא אוהב חרוסת? זה כנראה המאכל עם הקונצנזוס הגדול ביותר בצלחת הסדר. הוא מתוק, טעים ומשכיח מאיתנו את המרור בחיים (בעיקר בימים אלו). מתברר שיש למאכל הזה גם תרומה לא מבוטלת לבריאות שלנו, אם לא מגזימים כמובן.
כך תצליחו לעבור את החג בלי לעלות במשקל:

אולי זה יפתיע, אבל החרוסת לא תמיד מתוקה. יש שונות בטעם החרוסת בקרב העדות השונות בישראל. יש המכינים את החרוסת חריפה ויש המכינים אותה באופן כזה שהיא מקבלת טעם, מראה ומרקם של "מלט" הדומה לטיט. בדקנו מה מכילה החרוסת בעדות השונות, ואיך היא משפיעה על הבריאות שלנו?
חרוסת פולנית
כשמכינים את המתכון לעשרה סועדים, מגיעים בלי מאמץ לכ-1,850 קלוריות, יותר מ-110 גרם פחמימות (כ-7 מנות פחמימות) וכ-120 גרם שומן. צריכה של עשירית מהמתכון במהלך הסדר (בערך 2 כפות) מכיל 185 קלוריות וכ- 3/4 מנה של פחמימה.
בריא או לא בריא? החרוסת הפולנית מהווה מקור מצוין לברזל, אבץ, אשלגן, זרחן וסיבים תזונתיים, עשויה לתרום גם בשמירה על איזון רמות הסוכר בדם. בנוסף, הכמות הגבוהה של השקדים תורמת לבריאות הלב. למי שסובל מבעיות לב או ערכי סוכר גבוהים בדמו להמיר את היין המתוק ביין יבש.
חרוסת ספרדית
מתכון זה המיועד ל-10 מנות מכיל כ-3,950 קלוריות, 470 גרם פחמימות (כ-26 מנות פחמימה) ו- 184 גרם שומן.
2 צפייה בגלריה
לכתבה בלבד! חרוסת ספרדית
לכתבה בלבד! חרוסת ספרדית
חרוסת ספרדית. מכילה כמויות גבוהות של זרחן
(צילום: פיגמנט)
בריא או לא בריא? המתכון עשיר בברזל (17 מ"ג ברזל), פי 2 מהחרוסת הפולנית. הוא עשיר גם באבץ (11 מ"ג), בסידן (700 מ"ג) ובחומצה לינולאית (88 גרם). לכן חרוסת זו מומלצת מאוד לטבעונים וצמחונים. חשוב לציין שהחרוסת מכילה גם כמויות גבוהות של זרחן (1,600 מ"ג) ואשלגן (5,900 מ"ג) לכן כדאי להגבילה בקרב מי שסובל מכשל בתפקוד כלייתי. וכמובן, שימו לב לקלוריות.
חרוסת פירות

מתכון זה מיועד גם הוא ל-10 סועדים כולל 4,700 קלוריות.
בריא או לא בריא? בשל תכולת הפירות הגבוהה שהוא מכיל, כמות הסוכר במתכון גבוהה. כל מנה מכילה 470 קלוריות, 45 גרם פחמימות השווה ל-2.5 מנות פחמימה. לחולי סוכרת ומי שסובל מעודף משקל כדאי להגביל את הכמות הנצרכת. לעומת זאת, לילדים בתת משקל כדאי להעשיר את התפריט בחרוסת זו לאורך כל החג.
חרוסת פרסית
בריא או לא בריא? המתכון מכיל 4,300 קלוריות, 484 גרם פחמימות (27 מנות פחמימה) ו-224 גרם שומן מתוכם 26 גרם שומן רווי.
חרוסת טורקית
בדומה אליה, גם החרוסת היוונית נעדרת יין ופיצוחים, למעט וריאציה אחת המכילה 50 גרם צנוברים. בשל ההרכב שלהן, חרוסות אלו מכילות פחות קלוריות. שתי כפות מכילות בין 210-290 קלוריות בהתאם למתכון.
חרוסת יוונית

החרוסת האיטלקית והחרוסת של יוצאי צפון אפריקה

פחות מתוקות מהקודמות ובעלות מרקם ומראה המזכירים טיט. בחרוסת האיטלקית מוסיפים ביצים קשות, קמח מצה ומיץ לימון, מה שגורם לחרוסת להיות בעלת גוון אפרפר וטעמה כמעט ולא מתוק.
חרוסת איטלקית
המתכון מכיל כ- 3,000 קלוריות.
בדומה אליה גם החרוסת מצפון אפריקה מכילה חלמון ביצה מבושל, מיץ לימון וזנגוויל. בדרך כלל אין בחרוסת כולסטרול, למעט השתיים האחרונות המכילות ביצים, ולכן המתכון כולל 1,440 מ"ג או 600 מ"ג כולסטרול בהתאמה.
לכל מי שסובל מבעיות כלי דם ורמות שומנים גבוהות בדם, כדאי להכין חרוסת טבעונית ולא חרוסת הכוללת ביצים. תוספת הזנגוויל ומיץ הלימון הטבעי, מעשיר את המתכון בוויטמין C ונוגדי חמצון, ותורם לחיזוק מערכת החיסונית. תוספות אלו חשובות מאד בחורף ובעונות המעבר.
2 צפייה בגלריה
לכתבה בלבד! חרוסת איטלקית
לכתבה בלבד! חרוסת איטלקית
עשירה בוויטמין C. חרוסת איטלקית
(צילום: פיגמנט)

חרוסת תימנית

בניגוד לרוב סוגי החרוסת המתוקים השכיחים בקרב עדות אשכנז, ספרד ואגן הים התיכון, החרוסת התימנית כוללת גרסאות גם חריפות. הגרסה התימנית המתונה כוללת תמרים, שומשום קלוי, שקדים וזנגוויל. והגרסה החריפה כוללת גם יין אדום יבש, קמח מצה ו- 2 פלפלים חריפים.
בריא או לא בריא? אכילת חריף בתחילת הארוחה פותחת את התיאבון, ועשוי לגרום לצריכה גבוהה יותר של מצה במשך הארוחה. בנוסף, מי שסובל מכיב קיבה, כדאי שיימנע מתוספת של פלפלים חריפים למתכון. בסך הכל המתכון המתון של החרוסת התימנית עתיר בסידן שמקורו בשקדים ובשומשום, ולא מכיל מיץ או יין מתוק ולכן מהווה גרסה מומלצת לחולי סוכרת.
תורי גולדשטייןד"ר תורי גולדשטיין, לאומית שירותי בריאותצילום: גיל דור
החרוסת התימנית היא היחידה שעולה ממנה טעם החריפות של העבדות במצרים. אם מטרת החרוסת להגביר את זיכרון העבדות, טוב שנאכל חרוסת תימנית אם המטרה לחוש בתקווה שהייתה למרות המרורים, טוב שנאכל חרוסת מתוקה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית לאומית שירותי בריאות