יריב טרבלסי מתנייד בעזרת כיסא גלגלים חשמלי כבר עשרות שנים. אחרי שהוזמן לכנס בחו"ל במסגרת עבודתו, נכנס לאתר המלון באינטרנט והתבונן בתמונות. לאחר מכן התקשר להנהלה, הבהיר את צרכיו המיוחדים המחייבים נגישות, וקיבל הבטחה שהמלון נגיש בצורה מלאה. עם זאת, כשהגיע למלון, גילה ש-15 מדרגות מפרידות בינו לבין הכניסה, מה שאילץ אותו לחפש באמצע הלילה מלון אחר.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
sign now מיזם מוגבלות מוגבלויות
sign now מיזם מוגבלות מוגבלויות
sign now. שיחות וידאו עם נותני שירותים מכל מקום ובכל זמן
זו לא הייתה הפעם הראשונה שקרה לו מקרה כזה. גם לא האחרונה. יחד עם חברו פרופ' אדולף רצקה, שנעזר גם הוא בכיסא גלגלים ומייעץ לאיחוד האירופי בנושא עזרה לאנשים עם מוגבלויות, ערך סקר בנושא והגיע למסקנה שמידע לא מדויק מהווה את הקושי הגדול ביותר לבעלי המוגבלויות להתנייד במרחב. המסקנה הזו הובילה למיזם AccessIT - אפליקציה שממפה את המרחב הציבורי ומספקת מידע על מידת הנגישות של מקומות שונים. מסבירה ד"ר לייה מורן-גלעד, מנכ"לית המיזם: "מדובר במכשיר אלקטרוני, אוטונומי ודיסקרטי, שמצלם את הסביבה של המשתמש, מנתח אותה ומכוון את האדם בהתאם לצרכיו".
האפליקציה הזו היא אחד הסטארטאפים שהוגשו השנה לתוכנית ACCESS 2023 בהובלת האקסלרטור 8200 impact מבית עמותת בוגרי 8200, בשיתוף מעבדת החדשנות של תל אביב לעיר חכמה CityZone ובתמיכת EIT Urban Mobility של המכון האירופי לחדשנות ולטכנולוגיה. זוהי תוכנית ראשונה מסוגה לתמיכה בסטארטאפים שמציעים פתרונות טכנולוגיים בתחום הניידות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. ליהיא פרידמן, מנהלת 8200 impact, מספרת שעד כה השקיעה EIT Urban Mobility ב-80 סטארטאפים מ-24 מדינות, כולל ישראל. עם פתיחת התוכנית הייחודית הזו השנה הגישו מועמדות עשרות סטארטאפים מאירופה ומישראל. מתוכם נבחרו שבעת הסטרטאפים המבטיחים ביותר שפותחו על ידי צוות התוכנית, ובהם מומחים בינלאומיים.
הרכב שנוסע לאט ובטוח
Sign Now, סטארטאפ נוסף בתוכנית, מציע אפליקציה המאפשרת לחירשים ולכבדי שמיעה ליצור קשר עם מתורגמן בשיחת וידאו בזמן אמת, מכל מקום ובכל זמן, כולל מול נותני שירותים פרטיים או ציבוריים. המיזם גם מנגיש אירועים בינלאומיים כמו האירוויזיון והמונדיאל ומאפשר הסברה במצבי קיצון כמו רעידות אדמה.
"הרעיון נולד כשהייתי מפיק באגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון", מספר תומר לוי, המייסד והמנכ"ל של Sign Now. "הנגשתי הופעות ביום הסטודנט עם מתורגמנית על הבמה, וזה הפך לנורמה וגרם לי להבין שצריך למצוא פתרון טכנולוגי בנושא. הסטארט-אפ החדש יכול לעזור. אנחנו מפתחים אותו בעזרת עו"ד חן שמילו, המנכ"ל של עמותת בוגרי 8200, והמנטור שלנו, שי סלוצקי".
סטרארטאפ אחר, מתחום התחבורה, הוא Carteav. זהו רכב אוטונומי, ללא נהג, הנוסע במהירות נמוכה באזורים תחומים כמו אתרי נופש או קהילות דיור מוגן. הוא מתכתב עם מגמה עולה באירופה ובישראל לסגור אזורים עירוניים לתנועת רכבים ולפנותם להולכי רגל בלבד, ומהווה פתרון לאוכלוסיות כגון קשישים, ילדים ואנשים עם מוגבלויות שלא יכולים להתנייד באזורים הללו. צפו:
אלי דורון, שותף מייסד ומנהל טכנולוגיות במיזם, מסביר: "יש אזורים בערים שמסיבות שונות נסגרו לכלי רכב פרטיים, ולתושבים מוצע להתנייד ברגל או בכלי רכב קטנים כמו אופניים או גלגינוע. הבעיה היא שציבור רחב של משתמשים פוטנציאליים, כמו אנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות, לא יכולים להיעזר בהם. אנחנו פיתחנו פתרון אחר: רכב אוטונומי שנוסע לאט, ושהוא הרבה יותר בטוח ונוח לשימוש מרכב דו-גלגלי".
2 צפייה בגלריה
כיסא גלגלים מתקפל
כיסא גלגלים מתקפל
כיסא הגלגלים המתקפל של Revovle Mobility. מבטל את הצורך ברכב ייעודי
(צילום: בשיתוף טויוטה אירופה)
ויש גם בשורה למתניידים על כיסאות גלגלים. חברת Revovle Mobility האיטלקית פיתחה כיסא גלגלים שניתן לקיפול ושמספק למשתמשים עצמאות וחופש. כשהכיסא מקופל, ניתן להעלות אותו למטוס ככבודת יד או להניח בכל מכונית במושב שלצד הנהג, מה שמבטל את הצורך ברכב ייעודי.