בשיתוף נוברטיס
סרטן השד היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. על פי נתוני משרד הבריאות, אחת מכל שמונה נשים תחלה בסרטן השד במהלך חייה. ד"ר עינב גל ים, מנהלת המכון לאונקולוגיה של השד במערך האונקולוגי בבית החולים שיבא תל השומר, אומרת כי רוב הנשים מגלות את המחלה בשלב מוקדם שניתן לריפוי, בעיקר בזכות המודעות למחלה הקיימת בעשורים האחרונים, ביצוע בדיקות סקר וטיפולים חדשניים.
"למרות זאת, בערך חמישה אחוזים מהמטופלות עם סרטן השד בארץ, מאובחנות עם סרטן שד בשלב הגרורתי - חלקן לא נבדקו באופן שגרתי או שחשו תסמינים ולא ביצעו בירור וחלקן, נבדקו אמנם, אולם הגרורות בגופן הספיקו להתפשט מהשד לאיברים האחרים. כמו כן, בקרב בערך 20% מהנשים שהיה אצלן גילוי מוקדם של סרטן שד שטופל, תהיה הישנות גרורתית של המחלה. אנו תקווה כי אחוזים אלו ירדו ככל שימשיך שיפור במחקר ובטיפולים בשלבים המוקדמים של המחלה.
ד"ר גל ים מסבירה כי במטופלות שאובחנו עם סרטן שד גרורתי או שנמצאה הישנות של מחלה מפושטת. "גרורות של סרטן שד יכולות להגיע לעצמות ולעיתים לאיברים פנימיים כמו ריאות, כבד, בטן ואפילו למוח. לצערנו, כשמדובר בסרטן שד גרורתי, ברוב המקרים הרפואה לא יכולה לרפא את המחלה באופן מוחלט, כזה שמבטיח שהמחלה לא תחזור".
1 צפייה בגלריה
סרטן השד סרטן שד
סרטן השד סרטן שד
טיפול שמאפשר איכות חיים לחולות עם סרטן שד גרורתי
(צילום: shutterstock)

החידושים הטיפוליים למחלה

במהלך השנים האחרונות נעשו מאמצים והושקעו משאבים מרובים בפיתוח תרופות וטכנולוגיות שונות, במטרה להאריך את תוחלת החיים של מטופלות עם סרטן שד גרורתי ולשמר את איכות החיים שלהן. אחד הטיפולים אשר עשו מהפכה בתחום בשנים האחרונות, מקורו במשפחת תרופות מעכבות 4/6CDK. "מדובר בתרופות ביולוגיות הניתנות יחד עם הטיפול ההורמונלי ומכפילות את היעילות שלו", אומרת ד"ר גל ים, "במחקרים בינלאומיים שפורסמו לאחרונה ובדקו את התרופות הללו בשילוב עם מתן טיפול הורמונלי, מצאו שתוחלת החיים החציונית של מטופלות עם סרטן שד גרורתי הורמונלי עוברת את חמש השנים. כלומר, מדובר בשיפור משמעותי ביותר, הן בתוחלת החיים והן בשמירה על איכות החיים של המטופלות.
"באופן כללי, אנחנו רואים שבזכות התקדמות והתפתחות התרופות, יש הארכה משמעותית בתוחלת החיים בסרטן שד גרורתי בשלושת הסוגים הקיימים:
• הסוג השכיח ביותר - סרטן שד הורמונלי שמאובחן בכ-70% מהמטופלות.
• הסוג השני - סרטן שד חיובי ל-HER2.
• הסוג השלישי - סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים- טריפל נגטיב.
"בשלושת סוגי סרטן השד, התרופות החדשות שהתפתחו בשנים האחרונות, מכוונות יותר לתהליכים ביולוגיים שמתרחשים בגידול, ופועלות ביעילות טובה. הן פועלות נגד חלבונים ספציפיים שגורמים לחלוקה ושגשוג של תאי הסרטן ועל ידי כך מעכבות ועוצרות תהליכים הכרחיים לגדילה של תאי הגידול. בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב, אנחנו נעזרים בתרופות שמפעילות את מערכת החיסון נגד הגידול. תרופות אלו מובילות להקטנת הגידול ושליטה במחלה", מסכמת ד"ר גל ים.
לגבי הגידולים ההורמונליים - הנפוצים ביותר - ד"ר גל ים מוסיפה ואומרת כי אלו תלויים בהורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. "הטיפולים העיקריים נגדם הם אנטי הורמונליים, אשר מונעים את פעילות הורמוני המין הנשיים או את ייצורם. בעשר השנים האחרונות לערך, נוספו להם טיפולים ביולוגיים שמעכבים תהליכים שיותר ספציפיים לגידול. אחד היתרונות הגדולים של התרופות הללו הוא שהן ניטלות בכדורים ולא דרך הווריד ותופעות הלוואי שלהן נסבלות ומאפשרות לנשים לשמר את אורח החיים שלהן ולהמשיך לתפקד.
"השילוב של טיפול הורמונלי ומעכבי CDK4/6 הוביל, כאמור, להארכת תוחלת חיים בקבוצות שונות של מטופלות, כולל באלו עם גרורות לאיברים פנימיים כולל כבד ולריאות. בעבר, חששנו לתת את התרופות הללו בנשים עם מחלה גרורתית מתקדמת, אגרסיבית ומלווה בתסמינים, ונטינו לתת קודם כל טיפול כימותרפי שנחשב אז כטיפול שעובד מהר יותר ויעיל יותר בהפחתת התסמינים. אולם, עם הניסיון המצטבר הבנו שניתן להשתמש בטיפול גם במצבים בהם יש עומס גידולי גבוה ושהוא יהיה יעיל.
"כך לדוגמה, מטופלת שהגיעה אלינו כבר לפני חמש שנים: על פי בדיקות ההדמיה שהראו מחלה מפושטת בריאות, חשבנו בתחילה שהיא זקוקה לאשפוז וטיפול כימותרפי. אולם, לאחר שבדקנו אותה מצאנו מטופלת חיונית למדי, עם שיעול אבל ללא קוצר נשימה משמעותי. אז החלטנו לתת לה טיפול הורמונלי בשילוב עם מעכבי CDK4/6 תוך מעקב צמוד כל עוד היא שומרת על היציבות הזו. לשמחתי, בתוך כמה שבועות היה שיפור נפלא ודרמטי שנמשך עוד ארבע שנים והיא המשיכה את חייה כרגיל. צריך להבין שדווקא הטיפול הכימותרפי במקרים הללו יעיל ונסבל בדרך כלל רק לחצי שנה עד שנה", היא מסבירה.
ד"ר גל ים מוסיפה כי לפני כחודשיים פורסם מחקר בינלאומי, אשר נערך בקרב מטופלות עם מחלה מפושטת גם לאיברים פנימיים כגון כבד וריאות שהתקדמה מהר, ושחוו תסמינים של המחלה. "מחצית מהמטופלות קיבלו שילוב של שתי תרופות כימותרפיות והמחצית השנייה קיבלה טיפול הורמונלי בשילוב מעכבי4/6 CDK. התוצאות הראו שהטיפול ההורמונלי המשולב היה יעיל יותר בתגובתו והשפעתו הייתה לזמן ארוך יותר מהמשלב הכימותרפי. יש להדגיש כמובן שהחלטות הללו נעשות על ידי הרופא.ה המטפל.ת בהתאם לפרופיל הרפואי של המטופלת . אבל אין ספק שיש כאן בשורה".
ד"ר גל ים מסכמת ומספרת שכשהיא מלמדת את התחום, היא אומרת לסטודנטים שבמקרים רבים לא יוכלו להבחין בין נשים בריאות לחלוטין לבין מטופלות. "ברור שהמטופלות עוברות ימים, חודשים ואפילו שנים לא קלות, אבל עדיין הן מנהלות אורח חיים רגיל וזה בוודאי מעודד. חשוב לנו תמיד להדגיש את העניין של שימור חיי השיגרה לצד המחלה. חלק מהחידושים והטכנולוגיות החדשות מצליחים להביא בשורה עבור המטופלות שלנו. ניתן לומר בגאווה, שישראל היא מהמדינות המקדימות שאימצו במהרה את הטיפול במעכבי CDK4/6 כמו גם מהלכים רפואיים חדשניים אחרים, לפני מדינות רבות בחו"ל שהיו יותר הססניות לגבי הטיפול. עוד חשוב להוסיף שהמחקר והתקדמות ממשיכים כל הזמן במציאת תרופות אנטי הורמונליות חדשות ובתרופות ביולוגיות נוספות שיהיו יעילות".
בשיתוף נוברטיס

פורסם לראשונה: 07:49, 23.02.23