בשיתוף BMS
אם ניתן היה לערוך השוואה מבין סוגי המחלות השונות המאיימות על האדם, סביר להניח שמחלת הסרטן הייתה זוכה במקום של כבוד מפוקפק. בשנת 2021 סרטן הוא אחד מגורמי התמותה העיקריים בקרב אוכלוסיית העולם, כאשר מיליונים נקטלים תחת ידיו מדי שנה.
אך בזמן שניתן למנות בנשימה אחת סוגים שונים של סרטן כמו מלנומה, לימפומה ועוד, ישנם סוגי סרטן אשר אינם מוכרים לאדם הממוצע. סוגים אלו, המציבים לא מעט אתגרים לשירותי הרפואה, פעמים רבות יוצאים כשידם על העליונה, לפחות עד לפני מספר שנים ספורות. כזה הוא סרטן הכליה, RCC.
סביר להניח שמעולם לא שמעתם את השם RCC. שכיחותו באוכלוסייה נמוכה מאוד. "סוג זה של סרטן מהווה פחות מ-5 אחוזים מכלל מקרי הסרטן המאובחנים מדי שנה", מסבירה ד"ר מורן גדות, רופאה מומחית בכירה לגידולי מערכת השתן והמין במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "למעשה, ברוב המקרים הגידול ימצא במקרה, בבדיקת סונר או CT שבוצעו מסיבה אחרת, וניתן יהיה לרפאו על ידי כריתה חלקית או מלאה של הכליה".
3 צפייה בגלריה
סרטן כליות
סרטן כליות
סרטן כליות
(צילום: shutterstock)
בחלק קטן מהמקרים, הסרטן מתגלה בשלב שבו כבר נשלחו גרורות. במקרים אחרים, מופיעות גרורות מרוחקות חודשים עד שנים לאחר כריתת הגידול הראשוני.
מקובל להתייחס לסרטן גרורתי כזה כמחלה שאינה ניתנת לריפוי. במקרים אלו הטיפול ניתן במטרה להאריך את חייהם של המטופלים, להקל על הסימפטומים הנובעים מהגרורות, ולבלום את התקדמות המחלה", מרחיבה ד"ר גדות, “בחלק מהמקרים, ניתן לטפל באמצעות ניתוח או הקרנה של הגרורות, אך פעמים רבות נדרש טיפול סיסטמי, תרופתי, שיגיע לכל אתרי המחלה.
סרטן הכליה, RCC, בשונה מרוב הגידולים הסולידיים, אינו מגיב כלל לטיפול כימותרפי ובעבר הלא רחוק לרוב החולים עם סרטן גרורתי לא ניתן היה להציע כל טיפול. עם זאת, בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות עצומה בטיפול בסרטן כליה גרורתי, עם כניסתם לשימוש לראשונה של טיפולים מוכווני מטרה ממשפחת מעכבי VEGFR, הפועלים באמצעות עיכוב תהליכים תאיים בגידול ובכלי הדם שלו. "הטיפולים הללו סיפקו מענה לחלק מחולי סרטן הכליה הגרורתי והאריכו את חייהם. אולם, במרבית המטופלים, לאחר פרק זמן מסוים, פיתח הגידול עמידות לטיפול מוכוון המטרה והסרטן התקדם", אומרת ד"ר גדות.

פריצת הדרך - שילוב של תרופות

לפני כשש שנים, חלה פריצת דרך של ממש עם התחלת השימוש באימונותרפיה ב-RCC גרורתי. "בשנת 2015 הוכחה לראשונה התועלת של טיפול אימונותרפי במטופלים שמחלתם התקדמה תחת טיפול מוכוון מטרה. מדובר על שיטת טיפול חדשנית, במסגרתה ניתנת תרופה שלא פועלת כלל על הגידול, אלא על מערכת החיסון של המטופל!", מתארת ד"ר גדות. "הטיפולים האימונותרפיים מצליחים לעורר את מערכת החיסון של המטופל, לגרום לה לזהות את הגידול ואת הגרורות כ'גורם זר' ולתקוף אותם. טיפול זה חולל מהפכה של ממש בטיפול במחלות סרטן שונות כמו מלנומה, סרטן כליה, סרטן ריאה, סרטן שלפוחית שתן ועוד".
3 צפייה בגלריה
סרטן כליות
סרטן כליות
סרטן כליות
(צילום: shutterstock)
ב-2017 היכולת להתמודד עם RCC עלתה מדרגה נוספת עם הגדרתו של סטנדרט טיפולי חדש עבור מטופלים עם RCC גרורתי בסיכון בינוני או גבוה.
"הוכח כי שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות כקו הטיפול הראשון שיפר את שיעור התגובה לטיפול, והאריך את זמן התקדמות המחלה ואת ההישרדות." מפרטת ד"ר גדות. "התוצאות היו מרשימות במיוחד במטופלים עם מאפייני גידול אגרסיביים (סרקומטואידים). בנוסף, גילינו כי מטופלים שמגיבים היטב לטיפול, נהנים מתגובה ממושכת לאורך זמן רב, ולרוב באיכות חיים טובה. בחלקם הגרורות אף נעלמו לחלוטין, עם סיכוי שלא יחזרו ".
ד"ר גדות אף מתארת כי במקרים רבים שבהם הופסק הטיפול לאחר מספר שנים עקב התפתחות תופעות לוואי, מטופלים רבים המשיכו ליהנות מהפוגה ממושכת של הגידול ללא כל טיפול פעיל, ומסיכוי נמוך של חזרת הגידול.
"אני זוכרת מקרה של מטופל בן 50 שפיתח גרורות בשתי הריאות זמן קצר לאחר כריתת כליה עקב RCC. מטופל זה טופל במשלב אימונותרפי והגרורות שלו נעלמו ", אומרת ד"ר גדות. "לאחר שנתיים הופסק הטיפול האימונותרפי. הוא סבל מתופעת לואי של תת פעילות של בלוטת התריס, שבה ניתן היה לטפל. כיום הוא נמצא במעקב בלבד, ואני צופה לו שנים רבות נוספות של בריאות".
השלב הבא והנוכחי בהתמודדות עם RCC היה כניסתם לשימוש של משלבים שונים של תרופה אימונותרפית יחד עם טיפול מוכוון מטרה. "משלב חדש זה של תרופות הוכיח תועלת רבה בקו טיפול ראשון, והדגים שיעורי תגובה מרשימים ביותר", מסבירה ד"ר גדות. "עם הזמן אנו צוברים יותר ניסיון בטיפול במשלבים אלה והמטופלים מרוויחים מכך".
3 צפייה בגלריה
סרטן כליות
סרטן כליות
סרטן כליות
(צילום: shutterstock)
"חשוב גם להזכיר כי לטיפולים האימונותרפיים פרופיל תופעות לוואי ייחודי. במהלך השנים האחרונות למדנו לזהות ולטפל בתופעות הלוואי הללו, אך חשוב גם שהמטופלים יכירו את מגוון תופעות הלוואי האפשריות וידווחו על תסמינים המחשידים לקיום תופעות כאלו, זאת על מנת להתחיל טיפול מוקדם ולמנוע סיבוכים".
מה צפוי לנו בעתיד במלחמה בסרטן גרורתי? "לרוב הגדול של החולים בסרטן כליה גרורתי כיום, נציע בקו הטיפול הראשון משלב תרופתי: קומבינציה של שתי תרופות אימונותרפיות או משלב של אימונותרפיה וטיפול מוכוון מטרה. אולם שילוב הטיפול האימונותרפי בפרדיגמה הטיפולית בחולי סרטן כליה גרורתי הוא רק ההתחלה, ואנו מצפים לשילוב טיפולים אימונותרפים גם בשלבים מוקדמים יותר של סרטן. למשל, כטיפול משלים, וכן בגידולים נוספים של דרכי השתן כמו סרטן שלפוחית השתן".
לקבלת ייעוץ יש לפנות לרופא המטפל.
בשיתוף BMS
פורסם לראשונה: 14:48, 02.02.22