פיברומיאלגיה היא תסמונת שבה החולה מרגיש כאבים כרוניים מפושטים. אנשים הסובלים מכך, חשים בכאבים חזקים מכף רגל ועד ראש, התחושה שאין חלק בגוף שלא כואב, כולל בקרקפת ובריסים. עוצמות הכאב משתנות, יש תקופות שבהן כואב יותר, יש שפחות. המחלה מלווה בעייפות, קושי להירדם והפרעות בשינה. הבעיה היא שהבדיקות הרפואיות תקינות, והחולה נראה בריא.
פרופ' דן בוסקילה, מומחה לרפואה פנימית וראומטולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, מסביר למה כל כך קשה לאבחן אותה: "כשאנחנו מדברים על מחלה, אנחנו בעצם יודעים מה הגורם לה, חיידק או פתוגן שאנחנו מכירים. תסמונת זה בעצם איגוד של סימפטומים שבאים בשכיחות מסוימת וחולה מסוים אבל הם לא מתגבשים לכדי מחלה שאנחנו יודעים מה הסיבה לה, ולכן אנחנו קוראים לזה תסמונת".
משחקי בריאות
חיים עם כאב, עייפות ואי-וודאות, מהי התסמונת הבלתי נראית? מיד כל הפרטים על פיברומיאלגיה
28:52

מה גורם לתסמונת הזו? התסמונת הזאת היא תסמונת שבה יש שיבוש של מנגנוני הכאב, במובן של העצמה של הכאבים. אז למרות שהחולה מרגיש שהכאבים הם בגוף, המקור שלהם הוא מהמוח. כשאנחנו אומרים פיברומיאלגיה, אנחנו מדברים בעצם על קבוצה של חולים עם תת-קבוצות שונות, בקבוצה אחת בולטת יותר העייפות, בשנייה בולט יותר הכאב, בקבוצה אחת יש מרכיבים נפשיים בקבוצה השנייה אין. הסימנים כל כך שונים ולכן קשה מאוד לאבחן ולטפל.
1 צפייה בגלריה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה. כשכל הגוף כואב
(צילום: Shutterstock)
אז למעשה זה סוג של ראומטיזם. יש טיפול לזה? נכון. אבל לצערנו אין לנו היום טיפול שמרפא את התסמונת הזאת ומרגע שיש שיבוש של מנגנוני הכאב במוח זה בלתי הפיך. יש טריגר כלשהו שמפעיל את השיבוש, ואין לנו כל דרך להתגבר על זה. צריך להבין שהדבר הכי חשוב בפיברומיאלגיה זה להעלות את הכושר האירובי. למדנו שחלק חשוב בריפוי זה פעילות גופנית, זאת הייתה טענה חשובה מאוד להפעיל את עצמך וחלק שני חשוב מאוד הוא הקשר בין הרופא והמטופל. קשר של חמלה, של רצון לעזור, של מוכנות לסייע.
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.