אירועי הפיגוע הכפול אתמול (ד') בירושלים מציפים לא מעט חרדות. המנהלת המקצועית של עמותת ער"ן , ד"ר שירי דניאלס, מסבירה ב-ynet radio איך מתמודדים טוב יותר עם המצוקה. "אירועי משבר ואסון מעוררים בכולנו רגשות קשים, מציפים חרדה, כעס, חוסר ודאות וחוסר אונים", אומרת ד"ר דניאלס . "האיום הוא על קדושת המוגנות הבסיסית ביותר. עד כדי כך שהעולם נתפס לפעמים כמאיים, אנשים אחרים כחורשי רע, ואני עצמי כחסרת כוחות או כחלשה. גם תפיסת העצמי שלנו משתנה בעקבות אירועים טראומתיים".
קראו עוד:
מספר הפניות לעמותת ער"ן עולה בתקופות כאלה? "נכון. אנחנו בתגבור של הקווים, אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות. גם של אנשים שחווים חרדה, כי הם נחשפו לאירוע במעגלי פגיעה של 'היו, ראו, נכחו', או נחשפו דרך התקשורת ודרך רשתות חברתיות. יש גם הרבה מאוד אנשים שהפיגוע מציף אצלם איזושהי פגיעות קודמת. חוויה טראומתית קודמת שהם חווים מחדש והם חוזרים לאותם מראות ותחושות. הרבה מאוד אנשים פונים כדי להתייעץ, איך לעזור לאנשים יקרים לליבם, המבוגרים, הילדים, איך מסבירים, איך עוזרים".
1 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
יש הרבה אנשים שהפיגוע מציף אצלם חוויה טראומתית קודמת. זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
מה ההמלצות שלכם למי שמתמודד עם חרדה בעקבות האירועים האלה? מה ניתן לעשות מעבר לפניה לער"ן? "דבר ראשון, לזכור שכדי להתמודד אנחנו צריכים לקבל את הרגשות שלנו כמו שהם. הרבה פעמים הדחף הראשוני זה לדחות. לרוב דיבור על הפחדים מוריד את רמת החרדה אבל לא כולם אוהבים לשוחח על הרגשות שלהם, ולכן אנחנו צריכים לשאול את עצמנו - מה יביא לי ברגע זה יותר שקט נפשי? הרבה פעמים זה להגדיל את מעגלי התמיכה, לדבר על זה ואנחנו צריכים לבחור עם מי - לא עם אותם חברים שמלחיצים אותנו יותר ומורידים, אלא אנשים שנוח לנו איתם יותר, שמקשיבים".
ד"ר שירי דניאלס: "אלו תגובות צפויות וטבעיות, והן יחלפו במרוצת הזמן, חשוב מאוד לזכור את זה. לפעמים אנחנו חושבים שזה כאן כדי להישאר"
"אנחנו רוצים להגדיל את השליטה. לבחור מה נכון לנו כרגע, איך אפשר לפעול. והדבר הנוסף שחשוב זה שהסימפטומים של החרדה שאנחנו חווים כרגע הם תגובה נורמלית, גם אם חריפה, בעקבות משבר. אלו תגובות צפויות וטבעיות, והן יחלפו במרוצת הזמן, חשוב מאוד לזכור את זה. לפעמים אנחנו חושבים שזה כאן כדי להישאר. ובהחלט, אם תחושת המתח והלחץ לא דועכת לא מרפה, כדאי גם לפנות לער"ן בטלפון
פניות לער"ן בטלפון 1201, 24/7 וזמינים גם אונליין בצ'ט באתר ער"ן.