הממשלה צפויה לאשר היום (א') קיצוץ רוחבי של 300 מיליון שקל בתקציב מערכת הבריאות הממלכתית ולהטיל גזירות תקציביות קשות על בתי החולים, שלמעשה ינחיתו עליהם מכת מוות. מודה ומתוודה שבעשרות השנים שאני משרת במערכת הבריאות הציבורית לא ראיתי ניתוק כל כך גדול מהמציאות.
בזמן מלחמה, כאשר מעבר לטיפולי השגרה אנחנו מטפלים באלפי פצועים שהמדינה חבה להם את קיומה, מחליטה הממשלה לקצץ ביכולת הבסיסית שלנו להמשיך ולתת את הטיפול הטוב ביותר בעולם לאנשים המופלאים הללו, שמחרפים את נפשם עבורנו.
1 צפייה בגלריה
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
(צילום: דוברות המרכז הרפואי ברזילי)
רק כדי לסבר את האוזן, בהערכה ראשונה של תאגיד בריאות באחד מבתי החולים הגדולים, הפגיעה תביא באופן מיידי להפסקת העסקתם של כ-850 איש בצוות הרפואי, מהם כ-200 רופאים ורופאות שאין להם תקנים להיקלט על-ידי המדינה. המשמעות היא ירידה של בין 6,000 ל-10,000 ניתוחים בשנה. כמו כן, לא ניתן יהיה להפעיל משמרת שנייה באונקולוגיה ויופסק מימון כוח אדם נוסף למחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד), לפנימיות ולגופים בבית החולים. זמני ההמתנה למרפאות ולחדרי ניתוח יתארכו בעוד חצי שנה עד שנה וחצי, תלוי בתחומי ההתמחות. כך לפי הערכות כלכלנים בבתי החולים.
משמעות השינוי המתוכנן בתאגידי הבריאות של בתי החולים היא פיטורים של אלפים מהצוותים הרפואיים ובהם מאות רופאות ורופאים, צמצום של עשרות אלפי ניתוחים בשנה והפסקת הגיבוי למחלקות לרפואה דחופה שעובדות בעומס אדיר מאז תחילת המלחמה.
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"ד"ר זאב פלדמןצילום: יאיר שגיא
כל אלו עומדים לקרות דווקא בעת חירום, כאשר האיומים סביב ישראל רק הולכים וגוברים ואף אחד מאיתנו לא יודע לאן הם יתפתחו ומה יהיה היקף הסיוע והטיפול הרפואי שיידרש אם הם יתממשו. וכל זאת מעבר לקיצוץ הרוחבי של מאות מיליונים שנועדו לסל התרופות, לתקצוב בתי החולים ומטה משרד הבריאות. פגיעה היא ישירות באזרחי ישראל – בכל אחד מאיתנו. גם במי שנמצאים עכשיו בחזית בעזה ואינם יכולים להתפנות ולהילחם בחזית הבריאות.
דוגמה אחת מיני רבות היא זו של רס"ן (במיל') גדי המשרת באוגדה 36 ונמצא בחזית הלחימה בעזה מאז 7 באוקטובר. בנו בן ה-6 של גדי אובחן עם ניוון שרירים סופני מסוג דושן, וזקוק לטיפול גנטי חדשני שיציל את חייו. הבקשה לאישור מימון הטיפול הוגשה לוועדת סל התרופות הממלכתי, אולם הקיצוץ של 100 מיליון מתקציב סל התרופות עלול לגזור על בנו של גדי אובדן יכולות והידרדרות גופנית עד כדי מוות. זה עוד לפני שהזכרנו את הצורך במיליארדי שקלים נוספים למערכת הבריאות על מנת להתמודד עם משבר בריאות הנפש הגדול מאז קום המדינה.
"במקום להקצות משאבים שיאפשרו לטפל במגפת בריאות הנפש ובצורכי השיקום של אלפי נכים חדשים, פתח האוצר את המגירה הרגילה של חוקי ההסדרים, ניער תוכניות ישנות, שאינן מתכתבות עם המציאות הנוכחית, והטיל אותן כגזירות המאיימות על מערכת הבריאות הציבורית בעת מלחמה"
קיצוץ זה מגיע דווקא בעת שבה לפי הערכת משרד הבריאות, כ-100 אלף אזרחים ייאלצו להתמודד עם פוסט-טראומה. במקום להקצות משאבים שיאפשרו לטפל במגפת בריאות הנפש ובצורכי השיקום של אלפי נכים חדשים, פתח האוצר את המגירה הרגילה של חוקי ההסדרים, ניער תוכניות ישנות, שאינן מתכתבות עם המציאות הנוכחית, והטיל אותן כגזירות המאיימות על תפקודה של מערכת הבריאות הציבורית בעת מלחמה.
האוצר, שלא הפנים את המציאות החדשה המתקיימת מחוץ לטבלאות האקסל, ממשיך את הקונספציה של הרעבת מערכת הבריאות ומוביל בכך ל-7 לאוקטובר של מערכת הבריאות ובתי החולים בישראל. הוא עלול להוביל בסופו של דבר לקריסתם ולפגיעה בכולנו. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זוהי קריאת חירום אחרונה לפני קריסה. אם תאשר את תוכניות האוצר הרי שהמסר לאזרחי ישראל בחזית ובעורף יהיה: "תודה שנלחמתם, אבל אין כסף לטפל בכם".
ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית