בשיתוף עמותת נאמן בשיתוף חברת פייזר ללא מעורבות בתכנים
החיים אחרי שבץ מוחי, הם שונים בצורה חדה מהחיים שהיו לפני. ברגע אחד, הכל משתנה לתמיד. מצב שעלול להיות מורכב יותר, כשאתה עובד, מפרנס, עם זוגיות, ילדים ותוכניות לעתיד. כעשרים אלף איש נפגעים בישראל משבץ מוחי כל שנה. כ-2,000 מהם צעירים מתחת לגיל 50, שנשארים להתמודד עם ההשלכות של השבץ המוחי על חייהם הם, וגם על הסובבים אותם.
"זה היה שלושה חודשים אחרי הלידה של גילי, הבת השלישית שלי, סיימתי את התארגנות הערב, ויצאתי לשיעור פילאטיס. תמיד שמרתי על אורח חיים בריא, אכלתי בריא, עשיתי פעילות גופנית באופן קבוע. תוך כדי השיעור, הרגשתי כאב חד בראש, והבנתי שמשהו קורה לי, אבל לא הבנתי מה. נבהלתי, רק רציתי ללכת הביתה ולחזור לילדים. למזלי, הייתה איתי בשיעור אחות, שמיד הבינה שמדובר בשבץ מוחי והזמינה אמבולנס. נתנו לי מים, לא הצלחתי לשתות, כל המים נזלו לי מהפה", היא נזכרת.
4 צפייה בגלריה
שבץ מוחי
שבץ מוחי
שבץ מוחי. גם בגיל צעיר
(צילום: shutterstock)
"גם בבית חולים הייתי בהכחשה מלאה, אמרתי לרופא שהוא טועה באבחנה, ביקשתי שייתנו לי ללכת הביתה, לתינוקת שלי, לילדים שלי, ובכל הזמן הזה, חצי גוף שלי כבר היה משותק", מספרת נינה גמזולטובה, שעברה שבץ מוחי בגיל 35.
"כשהגעתי לשיקום, הבנתי שאני צריכה להחזיר לעצמי את השליטה. הרופאה אמרה לי – את צריכה להיות עסוקה רק בלהשתקם, וזו הייתה תחושה מוזרה כאישה עובדת ואימא לשלושה ילדים, לשים את עצמי פתאום במרכז. למזלי, דן בעלי, היה שם בשבילי ואמר – את תתעסקי בשיקום, הבית והילדים עליי. ובזה התמקדתי. רק רציתי לחזור להיות מי שהייתי, לחזור להיות עם הילדים, שלי, לבשל, לכבס, כל הדברים הטריוויאליים האלו, שהם תמיד מטלות, הפכו להיות החלום שלי, ומה שהחזיק אותי".
4 צפייה בגלריה
נינה גמזולטובה
נינה גמזולטובה
נינה גמזולטובה. "רציתי לחזור למי שהייתי"

השלכות השבץ המוחי על החיים

לפעמים עוברים שבץ מוחי קל בלי השלכות משמעותיות על החיים, וחוזרים לתפקד, אבל השבץ המוחי יכול גם לשנות הכל. אנשים יכולים להפוך להיות אנשים שונים לחלוטין ממי שהם היו לפני השבץ. טל פדרמן, שעברה גם היא שבץ בגיל 29 מתארת: "לא הכרתי את עצמי. הייתי אבודה, הקרקע הבטוחה נשמטה מתחת לרגליי. לא נשאר זכר לאישה שהייתי בעבר. אבא שלי מהנדס בכיר ואימי מורה למדעים, והם נאלצו לעזוב את עבודתם כדי לטפל בי, אבא הגיע בכל בוקר לצחצח לי שיניים, ואימא שלי הייתה מלבישה אותי.
"המשפחה מאוד תמכה, ולא משה ממיטתי ימים ולילות, כל הדודים והדודות התגייסו להאכיל אותי ולטפל בי, אבל הרגשתי בדידות איומה, מחשבות ושאלות רצו במוחי ורציתי שמישהו יציל אותי, ישלוף אותי מהבור שהייתי בו, ויעזור לי לחזור לאישה שהייתי".
4 צפייה בגלריה
טל פדרמן
טל פדרמן
טל פדרמן. "ההורים באו לרחוץ ולהלביש אותי"

למה זה קורה לאנשים צעירים?

"אורח החיים המודרני הכולל שעות עבודה רבות בישיבה מול מחשב- יושבנות, השמנת יתר, היעדר פעילות גופנית, תזונה לא בריאה ועישון היכולים גם להוביל לסוכרת, ליתר לחץ דם ועוד. כל אלה עלולים לגרום לטרשת עורקים והיצרות של כלי הדם המובילים דם למוח ובנוסף גם להפרעת קצב לב, הנודעת כפרפור פרוזדורים, שמהווה סיכון לשבץ מוחי איסכמי - חסימה של כלי דם על ידי קריש", מסביר פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח בבי"ח שערי צדק ויו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי ועמותת נאמן. "אבל בקרב צעירים (מתחת לגיל 45), אירוע מוחי איסכמי עשוי להתרחש גם מסיבות שאינן דווקא טרשת עורקים". הוא מפרט:
הסיבות השכיחות הן:
פגם מולד של פתח במחיצה הבין – עלייתית Patent Foramen Ovale-PFO והיוצרות קרישי דם שיכולים להיסחף למוח. האבחון נעשה באמצעות אקו-לב דרך הוושט (TEE) ו/או דופלר תוך-גולגולתי (TCD) עם הזרקת בועות.
דיסקציה של העורקים – מצב בו נוצרת היפרדות בין השכבות בדופן כלי דם, המוביל לחסימת כלי הדם או להיווצרות קריש דם שעשוי להיסחף למוח. כ-25% מהמקרים של שבץ מוחי בגיל צעיר נובעים מדיסקציה.
קרישיות יתר של הדם שיכולה להיות מולדת (גנטית) עם סיפור משפחתי או נרכשת או משימוש בגלולות למניעת הריון ועישון אצל נשים צעירות הנמצאות אף הן בסיכון לקרישיות דם ובכך לשבץ מוחי. התופעה אינה שכיחה, אך חשוב להדגיש בפני נשים המשתמשות בגלולות להימנע מעישון בגלל סיכון זה.
סיבה נוספת לאירוע מוחי בקרב צעירים, לה אין כיום מודעת מספקת, היא שימוש בסמים, כדוגמת קוקאין ואמפתמין ואף סמי פיצוציה עלולים לגרום לאוטמים במוח, גם אם מדובר בשימוש חד פעמי.
היריון ותקופת משכב הלידה גם הם מהווים מצב היכול לגרום לקרישיות- יתר ושבץ מוח אסכמי אך השכיחות נמוכה.
סיבה נדירה יחסית, מחלות גנטיות ייחודיות כדוגמת קדזיל (CADASIL) ומחלת פברי (FABRY ). מחלת פברי המאופיינת בירידה או בחסר בפעילות של אנזים אשר גורם לאגירה של חומר שומני סוכרי בתאים רבים בגוף. הדבר מוביל לפגיעה במערכות שונות, ובמיוחד במערכת העצבים, במערכת הקרדיו-וסקולרית ובכליות, היכולות לגרום לשבץ מוחי בגיל צעיר.
"אנו יודעים כיום כי לאחר אירוע מוחי צפוי שיפור תפקודי כמעט בכל מצב ובכל דרגת חומרה של נזק. עיקר השיפור קורה בחודשים הראשונים שלאחר הפגיעה, ונובע בין היתר מהתאוששות רקמת המוח, ספיגה של בצקת והפחתה של מצב דלקתי. בעבודה השיקומית אנו פועלים בשני מישורים - להחזיר תפקוד לרמתו הקודמת מצד אחד, ומצד שני, לימוד מחדש של פעולות, שמטרתן לעקוף או לפצות על תפקודים שניזוקו. תהליך ההחלמה התפקודית יכול להימשך לאורך זמן רב לאחר האירוע, לפעמים כל החיים, גם אם השיקום האשפוזי ו/או הקהילתי כבר הסתיים", אומרת ד"ר דנה גפן דורון, מומחית ברפואת שיקום, מנהלת מרפאת הספסטיות ורופאה בכירה ביחידה לאשפוז יום במרכז השיקומי רעות בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
דנה גפן דורון
דנה גפן דורון
ד"ר דנה גפן דורון. " לאחר אירוע מוחי צפוי שיפור תפקודי כמעט בכל מצב ובכל דרגת חומרה של נזק"
שיקום רפואי הוא זכות המעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי (התשנ"ד- 1994), וסל הבריאות כולל שיקום נוירולוגי מוסדי לנפגעי שבץ מוחי. פנינה רוזנצוייג, מנכ"לית עמותת נאמן, מסבירה: "כל אדם שרמת התפקוד שלו נפגעה כתוצאה ממחלה או שבץ מוחי זכאי לשיקום. תהליך השיקום נועד לעזור לאדם שרמת תפקודו נפגעה ולחזור לתפקוד מיטבי". חשוב לדעת שבכל שלב , גם שנים אחרי שהסתיימה תקופת השיקום, כשיש ירידה תפקודית, כל אדם שלקה בשבץ מוחי זכאי לקבל הערכה תפקודית במרפאת שיקום באמצעות הפניה של רופא המשפחה.
ד"ר דורון מוסיפה כי קיימות בארץ מסגרות שיקום באשפוז מלא, אשפוז יום שמשמעו הגעה עצמאית למכון שיקומי שלוש פעמים בשבוע וטיפולים בקהילה, כמו פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק בתדירות של פעם בשבוע. כל אחד על פי מצבו, צרכיו, ורצונו. בכל המסגרות האלה, תפגשו רופאים ורופאות המתמחים בשיקום, וצוות רב מקצועי הכוללים בדרך כלל נשות ואנשי טיפול במקצועות סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית".
היא מוסיפה כי כשהפגיעה התפקודית הינה משמעותית, נהוג להמליץ על אשפוז מלא לצורך השיקום הראשוני וכן עזרה למשפחה להיערך ברמת התאמת הדיור ובניית סדר יום לקבלת המטופל הביתה בהמשך. היעדים השיקומיים נקבעים יחד עם המטופל, בהתאם למצבו והעדפותיו. במקרים המצריכים שיקום ממושך, נהוג להפנות בסיום האשפוז המלא לאשפוז יום.
"במפגש עם רופא או רופאת השיקום, עובר המטופל הערכה כוללת של מצבו הרפואי והתפקודי, ונבנית לו תוכנית שיקומית המתייחסת לכל האספקטים של חייו. זה המקום לדבר על מצב רוח ירוד, קשיי שינה, כאבים, קשיים בתפקוד מיני, קשיים בחזרה למסגרת תעסוקתית או לחזרה לתפקידים קודמים בבית, בהורות, בזוגיות. כיום ניתן לתת מענה רפואי הולם להרבה סוגיות שמקשות על אנשים לאחר אירוע מוחי לחזור לתפקוד, בהן ספסטיות, עייפות, חרדה, קשיים קוגניטיביים ועוד, מפרטת ד"ר גפן דורון.
הטיפול בשיקום יכול לכלול:
• פיזיותרפיה העובדת על יציבות, שיווי משקל, מעברים בין תנוחות, חיזוק שרירים שנחלשו עקב שיתוק ועל שיפור טווחי התנועה ושיפור יכולת הליכה וריצה.
• ריפוי בעיסוק העוזר בהגשת עצמאות מירבית בתפקודי היומיום הבסיסיים בהם לבוש, רחצה ואכילה, שעשויים להיפגע אם יש פגיעה קוגניטיבית או מוטורית.
• קלינאות תקשורת העובדת על יכולות דיבור.
• פרוטוקולים טיפוליים לאנשים עם הפרעות בבליעה ואכילה וגמילה מהנשמה ממושכת לאחר השבץ המוחי.
תפקיד נוסף של התהליך השיקומי הוא למנוע עד כמה שאפשר סיבוכים מיידים ומאוחרים, ללמד את המטופל ובני משפחתו כיצד להתמודד עם הנכות והמוגבלות החדשה וללמוד כיצד לנצל בצורה המיטבית ביותר את התפקודים שלא נפגעו.

שינוי בחיי יומיום, קשיים בזוגיות ופגיעה בעבודה - החיים אחרי השבץ המוחי

החיים אחר השבץ רוויים קשיים. עייפות רבה וקשה, המתגברת לאחר תרגול ואימון יכולות חשיבה או סתם שיחה ארוכה עם חבר או קולגה, קשיים קוגניטיביים, שמקשים על התארגנות בפעולות שהיו פשוטות קודם לכן בחיי היומיום, כמו ניהול כספים או ענייני בריאות, או ניהול משק הבית וסדר היום, קשיים בתפקוד המוטורי – שיתוק או חולשה של פלג גוף, הפרעות בתיאום דיבור ובליעה, בשמירה על יציבה ושיווי משקל וקושי בהתניידות במרחב הציבורי, בעיקר לאנשים שלא יכולים לחזור לנהוג.
זכורים לי מצבים שחזרתי הביתה על כיסא גלגלים, הבית לא השתנה, אני השתניתי והיה קשה להתנהל בצורה רגילה, מטלות כמו לבוש, רחצה, צחצוח שיניים, הכנת קפה, כשאת על כיסא גלגלים- הופכות להיות מורכבות יותר", מתארת פדרמן את חייה אחרי שחזרה הביתה. "אני זוכרת שהחלפתי צד במיטה עם בעלי כדי שיהיו לי פחות צעדים למקלחת. כל פעולה קטנה הופכת להיות מורכבת מאוד.
"גם לצאת מהבית לקניון - הפכה להיות משימה מורכבת מאוד, בעלי יצא מהבית עם 3 עגלות (כיסא הגלגלים שלי, עגלה של תינוקת בת שבועיים וטיולון של תינוקת בת שנתיים שסחבתי בידי האחת) זה היה קשה ומביך. ותומר בעלי, התמודד עם כל הקשיים בגבורה. הוא נשאר לצידי, למרות שנאמר לו שאשאר נכה כל חיי", מתארת פדרמן.
גם הזוגיות והמיניות סופגים מהלומה אחרי שבץ מוחי בגיל כזה. לאחר שבץ מוחי ייתכן ותהיינה בעיות בתפקוד המיני בשל סיבות שונות, לעיתים בשל חוסר נעימות/ בושה, ולעתים בשל כשל תפקודי. הפרעה זו עלולה לפגוע ביחסים בין בני הזוג בחזרה לשגרה ובאיכות חיי החולים ובני/בנות הזוג לאחר תקופת השיקום.
גמזולטובה זוכרת את הקושי. "הייתי בטוחה שיום אחרי בעלי עוזב אותי. הוא לא הלך. אבל אני הבנתי שאני צריכה לשקם גם את הזוגיות שלי. בלי להתבייש הלכתי לסקסולוג. היו גם הרבה חרדות בנושא הזה, היה חשש לביטחון הבריאותי שלי, חששתי להעלות דופק, להתעלף תוך כדי, היה לי חשוב לדעת מה המגבלות שלי, ואיך אני עושה את זה נכון. בסופו של דבר זה המקום היחיד שבו לא הרגשתי נכה, לא הרגשתי את השבץ המוחי. אני יכולה להגיד היום שבגלל ההתמסרות שלו והטיפול הנכון שקיבלתי, האהבה שלנו גדלה".
גם העבודה יכולה להיפגע. חלק מהנפגעים שפרנסו את משפחתם ופיתחו קריירה, לא ישובו לעבודה, יאבדו קריירה ומקור פרנסה ויאלצו להתקיים מקצבאות נכות מצומצמות של הביטוח הלאומי. חלקם יאבדו עצמאות ויהיו תלויים בבני הזוג בתנועה ובטיפול אישי עובדה הגורמת לירידה בדימוי האישי ולדיכאון.
כדי להימנע ממצבים כאלו צריך לשים דגש מיוחד בשיקום אנשים צעירים לאחר אירוע מוחי בשני מוקדים:
1. שיקום מיני – ככל שהמטופל מביע רצון לכך, ישנן מסגרות המאפשרות הערכה גופנית וטיפול רגשי על מנת לשפר יכולות תפקוד אינטימי, בהתאם לקשיים שחווה המטופל או המטופלת, כולל תמיכה בבן/בת הזוג באם יש. שיקום מיני אינו כלול בסל הבריאות אך ניתן לקבל עצה והכוונה בנושא בכל מסגרת שיקומית.
2. שיקום תעסוקתי – בכל מקרה של פגיעה מוחית בגיל צעיר, מושם דגש על בחינת יכולתו של המשוקם לשוב לשוק העבודה. תהליך השיקום כולל בתוכו הערכות תפקודיות גופניות והערכות קוגניטיביות מקיפות (אבחון נוירופסיכולוגי), לצד חבירה למסגרות סוציאליות (דרך קופת החולים, הרשות בה מתגורר המטופל, ביטוח לאומי) על מנת לאפשר לכל אדם אחרי אירוע מוחי לחזור ככל הניתן לסביבת עבודה מיטיבה עבורו.
ישנם מצבים בהם לאחר סיום תהליך שיקומי באשפוז, מופנה המטופל להמשך שיקום תעסוקתי במסגרות ייעודיות. במקרים אחרים ניתן ללוות השתלבות חזרה בעבודה במקביל לשיקום באשפוז יום. במקרים בהם אין יכולת לחזור לעבודה, מושם דגש על מציאת מסגרות פנאי ומסגרות חברתיות. תהליך השיקום התעסוקתי מלווה במקרים רבים גם על ידי רופא תעסוקתי.

האם ניתן למנוע שבץ?

כמו בכל דבר, עדיף להימנע מאשר לטפל, ואפשר לנסות ולמנוע שבץ מוחי. שמירה על אורח חיים בריא ואיזון גורמי סיכון למחלות כלי דם מעלה את הסיכוי למנוע שבץ מוחי בכ- 90%, כך על פי מחקרים.
ומה הוא אורח חיים בריא? תזונה המבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית, המבוססת פירות, ירקות, שומנים כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו אגוזים וזרעים, הפחתה במוצרי חלב ובשר עם אחוזי שומן גבוהים, ואכילת קטניות ודגנים מלאים. בנוסף, פעילות גופנית של 150 דק' בשבוע לפחות, שמירה על משקל תקין, הימנעות מעישון וסמים, וטיפול בגורמי סיכון כמו מחלות ושמירה על הטיפול התרופתי.
פדרמן מסכמת: "למזלי, מבנה האישיות שלי הוא כזה שלא ויתרתי לעולם ולמרות התחזיות הקשות של הרופאים, החיים שלי מלאים עשייה ונתינה. בעברי שיחקתי טניס פאראלימפי, סיימתי קורס חובשים באיחוד הצלה, אני מנהלת קהילת אירועים מוחיים באתר כמוני וגולשת גלים, למרות שאמרו שאין לי סיכוי תפקודי. אני מאמינה ששיקום לעולם לא נגמר, שיקום הוא לכל החיים, השיקום שלי כולל עיסוקים שממלאים אותי, אימון רפואי, ספורט, התנדבויות- כי מי היה מאמין שזה מה שייצא ממני. תקווה היא היכולת לראות את האור- למרות כל החושך מסביב!!! ואני ההוכחה לכך".
אם אתם מטופלי שבץ מוחי בגיל צעיר, או בני משפחה של כאלו, אתם מוזמנים לכאן
עמותת נאמן בשיתוף חברת פייזר ללא מעורבות בתכנים