בשיתוף מדטרוניק
המלחמה הנוכחית והמצב בו עשרות ומאות אלפי תושבים פונו מבתיהם, לצד מילואימניקים המגנים על המדינה מסביב לשעון וחוזרים הביתה לזמן קצר בלבד (אם בכלל), העמידו ישראלים רבים מול דילמות לא פשוטות בכל הנוגע לטיפולים רפואיים: האם לגשת לטיפול אצל רופא שאינו רופא המשפחה? האם לדחות טיפולים והליכים רפואיים בעקבות החשש הביטחוני וחוסר הסבלנות לטיפולים 'שגרתיים'?
התשובה הברורה לשאלות אלו, אומר ד"ר עמית קרח, מנהל המחלקה לכירורגית לב וחזה, במרכז הרפואי הדסה, היא ש"אסור לנו להזניח את הטיפול השוטף בבריאות שלנו, ועל אחת כמה וכמה אסור להתעלם מתסמינים לבביים או לדחות ניתוחים שנראים לנו לא דחופים מספיק".

"בדומה לקורונה, כמות הטיפולים והניתוחים ירדה באופן חד בתחילת המלחמה"

בחודשים האחרונים רמת הסטרס של הישראלים עלתה באופן משמעותי, ונותרה גבוהה עד היום. לדברי ד"ר קרח, "סטרס באופן כללי קשור בתוחלת חיים מופחתת, תחלואה מוגברת לרבות תחלואת לב, יותר מקרים של סרטן, מחלות אוטואימוניות ועוד. אז לא תמיד הכל תלוי בנו, ורמות המתח אכן מרקיעות שחקים – אבל היכולת לטפל בעצמנו ולשמור על המשכיות גם - ואולי דווקא עכשיו - היא בידינו".
המחלקה לניתוחי לב וחזה בהדסה עין כרם מתמחה במתן טיפול במגוון רחב של פתולוגיות של הלב, כלי הדם הגדולים, הריאות, המיצר ודופן בית החזה. צוות המחלקה מתמחה בטיפול הן במבוגרים והן בילדים במסגרת שלוש תת-יחידות: היחידה לניתוחי לב מבוגרים, היחידה לניתוחי לב ילדים והיחידה לכירורגית חזה כללית.
3 צפייה בגלריה
ד"ר עמית קרח
ד"ר עמית קרח
ד"ר עמית קרח
(צילום: נעם מוסקוביץ, מועדון ארוחת הבוקר)
בכל הנוגע למגמה של דחיית טיפולים וניתוחים, ד"ר קרח אומר כי בחודש הראשון מאז ה-7.10 נרשמה ירידה ארצית בכמות הניתוחים. "ראינו היסוס ברור, בדומה לתקופת מגפת הקורונה, אז אנשים הלכו הרבה פחות לטיפולים, מה שהוביל לירידה בפניות במקביל לעלייה בתמותה. באותה תקופה במהלכה השתוללה הקורונה עברו מספר חודשים עד שהנתון התיישר ואנשים חזרו לטיפולים רפואיים, מה שנצפה אצלנו בהדסה בעלייה במספרי הפונים לניתוחים ולהליכים שונים וחזרה לשגרה עמוסה. לאחר חודש-חודשיים של ירידה, אפשר לראות שוב התיישרות בתקופה האחרונה".
"המסר למפונים: אל תחששו לטפל בבריאות שלכם"
גם היום, עשרות ואף מאות ישראלים מתגוררים הרחק ממקום מגוריהם, ובשל כך רחוקים גם מהמרפאות ומרופאי המשפחה שלהם. בהדסה הוקמה עבורם מנהלת לטיפולים רפואיים, בראשה עמדו אנשי מקצוע אשר מיפו את צרכי התושבים אשר פונו מבתיהם לירושלים והסביבה ורופאי בתי החולים של הדסה החלו להעניק להם ליווי רפואי ומעטפת נרחבת של אספקת ציוד, תרופות ואף מענה רגשי. ד"ר קרח אף מספר כי רופאי הדסה עין כרם התארגנו באופן עצמאי לטובת סיוע אונליין זמין לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה. "בעזרת היוזמות האלו, חיילים ומפונים רואים מהיום להיום ומהיום למחר רופאים, במקום תורים שהיו יכולים לקחת חודשים", הוא מתאר. "מדובר על פעילות פרו בונו שכל כולה סיוע לאנשים האלו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, ד"ר קרח מבין את אותם מטופלים שאין להם זמינות לרופא המשפחה שמכיר אותם לעומק ומבקש להרגיע אותם בפני ההתלבטות. "חשוב לדעת כי יש היום רישום אלקטרוני בקופות החולים, כך שלכל רופא בבית החולים יש גישה להיסטוריה הרפואית של המטופל, ובנוסף לכך, יש קשר טוב בתוך מערכת הבריאות, מה שמקל על הטיפול בחולים אלו. אפשר היום לקבל טיפול איכותי ומותאם אישית בכל מקום". בתי החולים, ובמיוחד הדסה עין כרם, אשר רחוק מאזורי הלחימה, "ערוכים לתת את הטיפול בזמינות הגבוהה ביותר".

דחיית ניתוחי לב עלולה להוביל לסכנת חיים

חשיבות הרפואה המונעת נכון פי כמה וכמה כאשר מדובר בתחום הלב, "תחום בו כל דחייה והתעלמות עלולים להוות סכנת חיים מיידית", מבהיר ד"ר קרח.
ישנן מחלות לב רבות, אך לא כולן מצריכות ניתוחים. מחלות כגון הסתיידות המסתם האורטלי (מסתם הנמצא במוצא אבי העורקים המספק דם לכל הגוף), אי ספיקה של המסתם המיטרלי (הנמצא בין העלייה השמאלית לחדר השמאלי בלב ומונע חזרה של דם אל הריאות) ומחלה מפושטת בעורקים הכליליים, הם מצבים המחייבים ניתוח במרבית המקרים.
עם זאת, ישנם ניתוחים כמו החלפת מסתם, אשר נחשבים אלקטיביים והרופא קובע את הניתוח בהתאם למידת הדחיפות. כתוצאה מכך, ניתן לחשוב כי דחייה של הניתוח במספר שבועות אינה קריטית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בפועל, ישנם חולים שדחייה כזו יכולה להוביל אצלם לפרפור פרוזדורים, מה שיכול להביא לשבץ מוחי. כאשר הבעיה היא שהמסתם האורטלי סתום ולא עובר מספיק דם לגוף, למשל, הלב מקבל פחות דם ומתאמץ יותר. במקרה כזה, דחייה של הניתוח יכול לגרום לשינויים משמעותיים בלב ולמחלה מורכבת יותר, ואף לכשל לבבי, אי ספיקת לב ואף סכנת מוות.
"חולים שהגיעו לבית החולים במצב חמור, היו יכולים למנוע את זה"
ד"ר קרח ממחיש באירוע שקרה לא מזמן. "הגיעה אלינו חולה עם מחלה במסתמי הלב, שתוכנן לה ניתוח לפני מספר חודשים, אבל מאז היו החגים והמלחמה והיא ביקשה לדחות את הניתוח. לאחר שהתחילה אצלה הפרעה בקצב הלב, הקשורה ישירות למחלת המסתמים, היא הגיעה עד למצב של לאי ספיקת לב קשה שחייבה פנייה דחופה לבית החולים וניתוח במצב התחלתי הרבה פחות טוב ממה שהייתה נמצאת בו אילו היתה עושה את הניתוח לפני כן". אותה חולה עברה את הניתוח בהצלחה, "אך אם היתה עושה את הניתוח במועד שנקבע מראש, היא היתה במצב הרבה יותר טוב, סובלת הרבה פחות והיקף הניתוח היה קטן יותר".
"במקרה אחר, המושפע אף הוא מרוח התקופה המטלטלת, קיבלנו לטיפול גבר שהמתין מספר ימים בבית עם כאבים בחזה וקוצר נשימה, וכשהגיע לבית החולים ראינו שיש לו הצרויות בכלי הדם שמספקים דם ללב, עם ירידה קשה בתפקוד הלב, ולכן הניתוח שביצענו בו נערך בתנאים פחות טובים מבחינתנו. הרבה מהסבל והירידה בתפקוד היו יכולים להימנע אם היה מגיע לבית החולים בזמן ולא ממתין מספר ימים בבית".
אם כן, המציאות חד משמעת וברורה - דחיית הטיפול בתסמינים הקשורים ללב יכולה לגבות מחיר גבוה מאוד ולסכן חיים.
אלו התסמינים שצריכים לשלוח אתכם לבדיקה באופן מיידי
"אם אתם חשים ירידה ביכולת התפקודית, כמו קוצר נשימה במנוחה או במאמץ שלא היה בעבר, כאבים בחזה או בגב - חובה לפנות ולהיבדק על ידי רופא ולא להזניח את המצב, משום שהתופעה יכולה להתפתח למצבים מסכני חיים", מבהיר ד"ר קרח.
עם זאת, מבהיר ד"ר קרח כי גם למצבים חומרים ודחופים, יש היום טיפול טוב ומענה הולם. "ועם זאת", הוא מדגיש, "ככל שתגיעו מוקדם יותר, כך תסבלו פחות ותגדילו את הסיכויים לחזור לחיים רגילים במהירות. אל תתעלמו ואל תדחו את ההליכים שנקבעו לכם".
בשיתוף מדטרוניק