סמ"ר רועי ביבי, נגביסט חוד בפלחה"ן (פלוגת החבלה וההנדסה) בסיירת נח"ל, נפצע קשה בג'באליה מירי RPG בהיתקלות עם מחבלים. עצמות היד שלו רוסקו, פניו נחתכו. המסע שלו מהשיקום בשיבא בדרך הביתה החל לפני חג הפסח. עכשיו, כשהוא שוב בבית במושב הזורעים, יש לו מספיק זמן לחשוב על העתיד ולנסות לחזור לכושר הטוב שהיה בו לפני הפציעה, "אני מתמקד בשיקום, זה הכי חשוב לי - אימונים, כושר, ריצות. זה עוזר לי מנטלית, זה מרגיע אותי וגורם לי להרגיש טוב. זה לא הגוף שאני רגיל אליו ואני חייב לצאת מזה".

את המלחמה חוו ביבי וחבריו ליחידה מהרגע הראשון. הם היו בבוקר 7 באוקטובר במוצב כרם שלום. תוך ירי כבד של פצצות מרגמה, הדפו עשרות מחבלים שנכנסו למוצב והגנו עליו בגופם בקרב שנמשך שש שעות. לוחמי הסיירת חיסלו כ-35 מחבלים בסיוע טנקיסטיות מגדוד קרקל שהגיעו לסייע. לאחר מכן נסעו לסייע בקרבות בקיבוצים ובמוצבים באזור. "הצלחנו להדוף אותם ולשמור על כולם". הוא נזכר בחברו ליחידה סמ"ר שהם משה בן הרוש ז"ל, שנפצע אנושות באותו היום ומת מפצעיו ב-26 באוקטובר בבית החולים.
משם המשיך ביבי לתמרון ברצועת עזה. את 4 בדצמבר 2023 לא ישכח לעולם. הוא וחבריו תפסו קו אש ראשון בג'באליה. בין היתקלויות עם מחבלים, הופתעו הלוחמים מכיוון אחר, "הם כנראה יצאו ממנהרה עם RPG ופגעו ישירות בעמדה", שחזר ביבי. רסיסים רבים פצעו אותו ועוד שבעה לוחמים. הם הצליחו לקבל טיפול תוך דקות ספורות, משם הסיעו אותם בנגמ"ש ישירות למסוק שהטיס אותם לבית החולים בילינסון.
4 צפייה בגלריה
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
"זה שלב קצת קשה, עם חששות". סמ"ר רועי ביבי שוחרר מהשיקום בשיבא
(צילום: שאול גולן)
בדקות הראשונות, כך הוא מתאר, האדרנלין לא נותן לחשוב על הפציעה, עד לרגע שבו חייבים להתמודד איתה: "אתה לא רואה את זה בא, ואז פשוט רואה חושך מוחלט, לא שומע כלום, רק צפצופים. הגוף בשוק לכמה שניות ואז אתה מבין שנפצעת קשה, שיורים עליך. אתה מנסה לזחול, אתה לא מבין מה הפציעה. אחרי 20 שניות ראיתי שהיד מרוסקת וחשבתי שיצטרכו לכרות אותה".
סמ"ר רועי ביבי נזכר: "רואה חושך מוחלט, לא שומע כלום, רק צפצופים. הגוף בשוק לכמה שניות ואז אתה מבין שנפצעת קשה, שיורים עליך. אתה מנסה לזחול, אתה לא מבין מה הפציעה. אחרי 20 שניות ראיתי שהיד מרוסקת וחשבתי שיצטרכו לכרות אותה"
רועי לא ידע מה חומרת הפציעה עד שהגיע לבית החולים. "ירו עלינו מכת אש מטורפת, התחלנו לזחול. אתה שומע כדורים שורקים מעליך ובכל שנייה אתה יודע שאתה יכול למות באמצע קרב מטורף. רק כשהגעתי לרופא במקום בטוח יותר הבנתי שיהיה בסדר". עיקר הפציעה שלו היא מרסיסים בגפיים משום שהיה קרוב למקום פיצוץ הטיל. ביד ימין נקטעה לו אצבע וביד שמאל התרסקה כף היד, עם העצמות והגידים. הוא סובל גם מפגיעה עצבית כתוצאה מרסיס גדול שנכנס לו למרפק. רסיסים נוספים הותירו בפניו חתכים.
רועי עבר שלושה ניתוחים במשך שמונה שעות שכללו הכנסת ברזלים כדי לקבע את היד, מתיחה של העור לשימור היד, קטיעת אצבע ביד וניתוח פלסטי ממושך בפניו. בהמשך עבר ניתוחים נוספים ביד, והוא ממתין לעוד ניתוח אחד לפחות להחזרת הגיד המיישר באצבע. השיקום היה מורכב, משום שהרופאים היו צריכים לשחזר את עצמות כף היד שלו שהתרסקו לגמרי. בתחילת ינואר עבר רועי מבילינסון לשיבא, שם עבר ארבעה חודשי שיקום ארוך ואינטנסיבי שכללו הרבה ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה והידרותרפיה כדי שהיד תחזור לעצמה. "בהתחלה יד שמאל בכלל לא עבדה לי. משקיעים בזה הרבה גם אחרי הטיפולים, לשבת בחדר ולהמשיך לעבוד על טווחי האצבעות והיד ולחזק אותה".
4 צפייה בגלריה
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
היד רוסקה לחלוטין. סמ"ר רועי ביבי במהלך האשפוז
( צילום: אלבום פרטי)
שבועיים לפני שהגיע זמנו להשתחרר מבית החולים, קיבל את ההודעה שלה ציפה, "הרגשתי יותר בריא וידעתי שהגיע הזמן לעבור לשלב חדש ולהתחיל לבנות את החיים שלי תוך כדי שיקום". לראשונה, אחרי 89 יום, חזר הביתה, "זאת הייתה הרגשה מטורפת. רק ההרגשה של המושב, הבית, האווירה. דף חדש והרגשה מאוד מיוחדת".
אבל החיים לא ממשיכים מאותה נקודה שבה נעצרו, "הם השתנו מהקצה לקצה. מלחמה, פציעה - הכל רגיל, אבל הכל הכי לא רגיל. אני נפגש עם חברים כמו לפני המלחמה והכל חוזר להיות קצת יותר שפוי". ביבי חזר ליהנות מהרוגע ומהשקט של הבית והמושב שבו הוא מתגורר, "זה שקט שאין במרכז וזה היה חסר לי, זה נותן לי נחת ושלווה פנימית. במושב שלי יש תצפיות מטורפות אז אני הולך לפק"ל קפה כל שישי, לפעמים לבד ולפעמים עם חברים, שם מוזיקה, נהנה מהשקט וחושב על החיים ומה אני רוצה עכשיו לעשות עכשיו, מה הייעוד שלי".
4 צפייה בגלריה
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
סמ"ר רועי ביבי עם חבריו לשירות
( צילום: אלבום פרטי)
הוא חולם לחזור לתפקד כרגיל, "אני במצב טוב, אבל יד שמאל עדיין עם בעיות, ובעזרת השם אעבור את הניתוח בהצלחה והיד שלי תחזור ל-100 אחוז ולא תשפיע על דברים בחיים שלי, גם במוטוריקה עדינה".
לצד השמחה בסיום השלב הארוך של האשפוז, יש גם לא מעט חששות, "מתחילים לחזור לתחביבים, לרוץ, לחזור לכושר ולהבין מה הכיוון ומה ארצה לעשות. זה שלב קצת קשה, עם חששות, אבל אני כבר לא מפחד מזה". הוא צפוי לעבור בחודשים הקרובים ניתוח שבו הרופאים ייקחו גיד מאזור אחר בגוף ויעבירו ליד על מנת להחזיר אותה לתפקוד מלא. "זה מלחיץ. יש בזה סיכון וחששות לצד תקוות. מקווה שזה יעבור בהצלחה ואחזור לפעילות מלאה. אני סומך על הרופאים, אבל עדיין יש חשש".
"מתחילים לחזור לתחביבים, לרוץ, לחזור לכושר ולהבין מה הכיוון ומה ארצה לעשות. זה שלב קצת קשה, עם חששות, אבל אני כבר לא מפחד מזה"
גם לאחר שהשתחרר לביתו, ביבי מגיע כמה פעמים בשבוע לשיבא ממושב הזורעים הסמוך לכנרת בעזרת סיוע מהצבא של תחבורה ולינה בקרבת בית החולים. יש לו עוד דרך ארוכה לעבור כדי לחזור למה שהיה, "אני מקווה להחזיר את היד לתפקוד מלא, זאת עבודה מאוד קשה. אני מקווה שאצליח לחזור להיות 'רגיל' שוב. אני לא רגיל לפגוש בתי חולים".
4 צפייה בגלריה
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
סמ"ר רועי ביבי נפצע קשה ושוחרר מהשיקום
עכשיו בבית. סמ"ר רועי ביבי מחכה לניתוח נוסף בידו
(צילום: אלבום פרטי)
הוא מכיר טובה לכל מי שבא לבקר ולתמוך בפצועים במהלך אשפוזו בבילינסון ובשיבא, "עם ישראל תמך בנו וחיבק אותנו חיבוק ענק ומטורף מהיום הראשון שלי בבית החולים עד היום האחרון, כשיצאתי מהשיקום. שלושה חודשים וחצי כל הזמן מחבקים, עוטפים, אזרחים מכינים ארוחות לחיילים, שרים איתנו, יושבים איתנו רק כדי להוציא מאיתנו חיוך. הרופאים דואגים לנו 24/7 וצוות השיקום תומך בכל. זה לא מובן מאליו וזה מרומם ומעודד".
לכתבות הקודמות בסדרת "בין חירות לעצמאות":