דובר זק"א, מוטי בוקצ'ין, התמוטט אמש (ב') בביתו והובהל לבית החולים בילינסון. בוקצ'ין, באמצע שנות החמישים לחייו, מתנדב בזק"א כבר 28 שנים ובשבועיים האחרונים ירד לשטחי איתור גופות הנעדרים וסייע בפועל. הוא, יחד עם מתנדבים נוספים בארגון, עבד כמעט סביב השעון.
3 צפייה בגלריה
מוטי בוקצ'ין זק"א
מוטי בוקצ'ין זק"א
מוטי בוקצ'ין
"אחרי שבועיים וחצי סביב השעון כמעט ללא שינה וללא אוכל, חזרתי הביתה בשתיים בלילה, אחרי ערב חוסן, והלכתי לישון. אשתי מצאה אותי במיטתי בשש בבוקר ללא הכרה. היא הזעיקה צוות נט"ן ועכשיו אני פה בבילינסון, מתאושש. שר הבריאות, שהוא גם מתנדב זק"א, הגיע בבוקר לבקר", הוא מספר. האזינו:

בשבועיים האחרונים פועלים עשרות מתנדבי זק"א בשטח במאמץ לאתר גופות ישראלים שנרצחו במתקפת הטרור שפתחה את מלחמת חרבות ברזל. הם פועלים ללא לאות בתנאים קשים, ונחשפים למראות זוועה של קורבנות שנורו למוות, וחלקם אף נשרפו.
3 צפייה בגלריה
ביקור ראש זק"א בבית חולים
ביקור ראש זק"א בבית חולים
מפקד זק"א מהשטח בדרום הגיעו לבית החולים לחזק את מוטי בוקצין
( צילום: זק"א)
בוקצ'ין סיפר בכאב את מה שראה באזור המסיבה שהפכה לטבח. "נסענו לאורך הכביש וזה היה מחזה שבחיים לא ראיתי, על אף כל שנותיי בזק"א. חשבתי שהגעתי לשיא של הזוועות", סיפר. "נסענו ברכב, וכל 40-30 מטר עצרנו וראינו רכבים שבתוכם יש גופות, אנשים צעירים. גם היו רכבים שהמחבלים הציתו לאחר שרצחו את הנוסעים".
3 צפייה בגלריה
מסיבת טבע קיבוץ רעים
מסיבת טבע קיבוץ רעים
שטחי המנוסה ממסיבת הטבע ברעים
הוא הוסיף: "אנחנו אף פעם לא שובתים וגם מעולם לא איימנו שנשבות. המתנדבים שלנו עובדים מתוך מסירות ורק מי שבא לעבודה כזו בהתנדבות, יכול למלא אותה באופן המיטבי. כי אין שכר למאמץ הגופני ובעיקר הנפשי שמשלמים המתנדבים שלנו. אנחנו עובדים עם הציוד הכי משוכלל שיש לנו: הידיים הנוברות, העיניים המחפשות. הניסיון, המסירות והאמונה להביא כל מת לקבר ישראל ולהקל על המשפחות מחוסר הודאות שהיא האיומה מכל".

"ציוד לארבע שנים נגמר בשלושה ימים"

הוא סיפר שלשום ל-ynet על המחסור במשאבים: "אין לנו את הפריבילגיה להגיד, אין לנו תקציב ולא נגיע לשטח. תמיד נגיע לכל מקום ובכל דרך, ומהצד האחר - אנחנו מוצאים את עצמנו מתחננים לכל אגורה. אחרי שכבר לפני 30 שנה, הכירו בזק"א כעמותה, ניסינו להעביר את חוק זק"א מקביל למד"א ולכיבוי אש, כך שתקצוב הארגון, יהיה מעוגן בתקציב המדינה - אבל זה לא מסתייע. וכך אנחנו מוצאים את עצמנו פושטים יד ומתחננים.
"במלחמה, כל הציוד שהיה בימ"ח שלנו, ואמור היה להספיק לארבע שנים, התכלה בשלושה ימים. ורק אחרי שהתחננתי לעזרה, העורף היה שם בשבילנו. לניאדו תרמו לנו חלוקים שנשארו עודפים מימי הקורונה, בעל מפעל לייצור מסיכות נידב לנו 300 מסיכות פה מיוחדות עם פיח למניעת ריח. מפעל לייצור כפפות צייד אותנו בארגזים שמיד הורדנו לשטח. את התקציב אנחנו לא מבקשים בשבילנו, אלא רק בשביל המתנדבים, שכלום לא ייחסר להם בעבודה ויוכלו לתת את המקסימום שהם רגילים לתת.
מוטי בוקצ'ין: "מתנדבי זק"א, שנחשפו לאש ולעשן, ממשיכים לחפש בתוך כלי רכב שרופים ובין הריסות בתים. אנחנו עוברים בית בית, רכב, רכב כדי להגיד לעצמנו ולעם ישראל: עשינו הכול"
הוא סיפר על החיבוק החם שמקבלים המתנדבים מהציבור הרחב, "סוף סוף מבינים כולם כמה חיונית וחשובה העבודה שעושים המתנדבים שלנו, שהם הראשונים להגיע לשטחי האירוע, גם תחת אש והאחרונים לעזוב. רק ביום חמישי האחרון, אחרי שאותרו כל הממצאים מכל אחד מהקיבוצים ומהמושבים, מתנדבים שלנו התעקשו לחפש עוד ובסבב חיפושים נוסף, איתרנו בנתיב העשרה חלקי גופה של קשישה שבעלה אותר בסבב הראשון ומהחלקים האלה יוכלו להפיק DNA. אנחנו עדיין עובדים בשטח, אמנם עם פחות כוח אדם אבל עדיין שם. מתנדבי זק"א, שנחשפו לאש ולעשן, ממשיכים לחפש בתוך כלי רכב שרופים ובין הריסות בתים. אנחנו עוברים בית בית, רכב, רכב כדי להגיד לעצמנו ולעם ישראל: עשינו הכול".