בשיתוף יאנסן
מדי שנה, כ-550 חולים מאובחנים כחולים בסרטן הדם מסוג מיאלומה נפוצה - מחלה שבעבר נחשבה לחשוכת מרפא אבל כיום חלה התקדמות מטאורית ויוצאת דופן בטיפול שלה. בפאנל מיוחד התארחה ד"ר יעל כהן, מנהלת יחידת מיאלומה, מרכז רפואי תל אביב סוראסקי, איכילוב, והסבירה על הטיפולים החדשניים למחלה. צפו:
ב-15 שנים האחרונות, חל ממש סוג של מהפכה בטיפול במחלה. אם לפני 15-20 שנה לחולה היו שנתיים-שלוש לחיות, היום זה כבר הרבה יותר. "נכון, התמונה השתנתה לגמרי, ומה שמשמח זה שהיא ממשיכה להשתנות באותו הקצב. לפני 20 שנה נכנסו תרופות חדשות למיאלומה שידעו לתקוף את התאים הממאירים במח העצם. ועם השנים נכנסו עוד תרופות. היום אנחנו יודעים שצריך לתת שילוב של כמה תרופות כדי שהתוצאות יחזיקו מעמד ליותר זמן".
למיאלומה יש נטייה לחזור. איך נראה הטיפול בשלבים השונים של המחלה? "בחלק גדול מהמקרים המחלה תגיב לטיפול הראשון, אבל אחרי איזושהי תקופה יש לה נטייה להרים את הראש ואז אנחנו נצטרך לטפל במשהו אחר. אז אנחנו עוקבים - למחלה יש מרקרים בדם - חלבונים שמופרשים ואנחנו עוקבים אחריהם ויכולים לראות אם המחלה חוזרת. הטיפול שאנחנו משתדלים לתת הוא כזה שישיג תגובה מאוד-מאוד ארוכה. אם בעבר הייתה איזושהי אסכולה שאמרה 'טוב, זו מחלה כרונית, ניתן קודם תרופה אחת ואז אם היא המחלה תחזור, ניתן את התרופה השנייה', היום אנחנו יודעים שזה כנראה לא הכיוון המוצלח. מלכתחילה כדאי לתת איזשהו משלב שיעשה עבודה טובה וידכא את המחלה ואז אנחנו נשיג שקט, והשקט הראשון הוא באמת השקט החשוב הכי איכותי והכי ממושך שיכול להיות".
1 צפייה בגלריה
ד"ר יעל כהן
ד"ר יעל כהן
ד"ר יעל כהן, מנהלת יחידת מיאלומה, מרכז רפואי תל אביב סוראסקי, איכילוב
בואי נדבר על הטיפול המשולב, על מה אנחנו מדברים בעצם? "עד לפני כמה שנים היינו מדברים על טיפול שמקנה שקט של משהו כמו שלוש שנים בחולים מבוגרים שלא עברו השתלה, ואולי ארבע וחצי שנים בחולים שעברו השתלה. היום – עם שילוב של תרופות ביולוגיות ונוגדנים טיפוליים בשלב הראשון של האבחנה – אנחנו בעצם מקבלים מספרים לגמרי אחרים. אנחנו מדברים על עד חמש שנים - חציון של חמש שנים בחולים מבוגרים, זה המון. ובחולים צעירים זה יכול להגיע אפילו לשבע-שמונה שנים של שקט. כאילו, זו תקופה שהאדם מסתובב ואין לו תסמינים של מחלה, שזה באמת פרדיגמה אחרת".
וחלק מהטיפולים האלה לא נמצאים בסל הבריאות. "לצערנו, הטיפולים האלה נמצאים בסל רק בקו השני. זאת אומרת שאפשר לתת אותם כשהמחלה חוזרת. אבל היום אנחנו יודעים ממחקרים מאוד גדולים, מה שנקרא "מחקרי פאזה 3", מחקרים עם רישום, שהיתרון הגדול הוא לתת את הטיפול הזה כבר בשלב הראשון מבחינת התוצאות לאורך זמן".
איך אנחנו ביחס למדינות אחרות בעולם מבחינת מה שהמדינה מספקת? "אז היום בהרבה מאוד מדינות כבר אפשר לקבל את הטיפולים המתקדמים האלה כבר בקו הראשון, מדינות רבות באירופה, מדינות רבות בארה"ב. אני מקווה שאנחנו נוכל להצטרף אליהן בקרוב".
כאחת שמבינה במחלה ובהתפתחויות השונות, לאן אנחנו הולכים איתה? האם זו יכולה להיות מחלה כרונית כמו לחץ דם, שאנחנו לוקחים תרופה יומית והכול בסדר? "מעבר לחידושים בקו הראשון, ישנם חידושים בכל הקווים. היום יש גם תכשירים שמפעילים את מערכת החיסון נגד מיאלומה - כל מיני תכשירים שמבוססים על תאי T מהונדסים ועל נוגדנים חכמים שיודעים לחבר תאי T לתאי מיאלומה. אלו טכנולוגיות שנמצאות עכשיו במחקר מתקדם וזה עוד מהפכה, זה בעצם נותן לנו שיעור תגובה מאוד-מאוד עמוקים, גם באותם חולים שהמחלה שלהם כבר חזרה ואפילו בחולים שהמחלה שלהם כבר חזרה כמה וכמה פעמים. אנחנו עומדים משתהים מול התוצאות האלה. היום מדברים על זה שתוך ארבע-חמש שנים, כנראה שחלק מחולי המיאלומה כן אנחנו נוכל לרפא אותם". "לרפא"? ממש אפשר לומר את המילה הזו? כי "לרפא" ו"סרטן", את יודעת... "נכון, ועדיין אומרים. הטיפולים החדשניים האלה כבר נכנסים למחקרים קליניים, כי הם עושים הבדל גדול. אז אני חושבת לכן שיש מקום רב לאופטימיות גם בשנים הבאות".
בשיתוף יאנסן
פורסם לראשונה: 16:11, 12.12.21