המרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע, שנאבק לאורך שנים להשיג תקציב לצורך מיגונו, איננו לבד. "ידיעות אחרונות" ו-ynet ממשיכים את המעקב ומלווים הפעם את מצוקתו הגדולה של בית חולים אחר בדרום: ברזילי באשקלון, עיר שספגה במרוצת השנים אינספור מטחי רקטות וטילים מהרצועה.
קראו עוד:
הנהלת ברזילי, כמו גם בית החולים סורוקה שנתון תחת סכנת הרקטות והטילים, שמעה בשנים האחרונות מהממשלה הקודמת הבטחות רבות כי תקבל את התקציב הנדרש על מנת למגן את כל המחלקות, לרבות את מחלקות הפגים.
המראות בשני בתי החולים הללו, במהלך סבבי הלחימה שהיו בשנים האחרונות, היו קשים, מייאשים ומתסכלים: האזעקה מחרידה את השלווה, פיצוצים חזקים נשמעים מכל עבר, בעוד צוותי הרפואה מעבירים במהירות את הפגים למרחב המוגן בבית החולים. זאת בעוד הורי התינוקות מביטים במחזה מפוחדים, מייחלים לכך שילדיהם יגיעו בשלום למקום מבטחים בטרם תנחת הרקטה.
בברזילי, שבו 300 מתוך 600 המיטות נמצאות באזור לא ממוגן, התחילו לאחרונה בבניית פגייה חדשה וממוגנת.
3 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי פגים שומר החומות
בית חולים ברזילי פגים שומר החומות
בית החולים ברזילי במבצע שומר החומות: מעבירים פגים למרחב מוגן. "זה מסוכן"
(צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי)
כמו בסבבים שהתרחשו בשנים האחרונות, כך גם במבצע "עלות השחר" שנערך לאחרונה ולווה במטחי טילים, הועברו החולים והפגים במהירות למרחבים מוגנים בעת האזעקה. העברת הפגים מורכבת, שכן צריך להעביר אותם בעודם בתוך האינקובטורים ובתוך כך לדאוג לתשתית חשמל ולתרופות, שלהם זקוקים הפגים.
כמו סורוקה, גם בברזילי קיבלו לאורך שנים הבטחות שהכסף לצורך מיגון מלא של בית החולים מיד מגיע, אבל זה לא קרה, והמצוקה נותרה בעינה.
3 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי שומר החומות פגייה
בית חולים ברזילי שומר החומות פגייה
מטפלים בפגים בברזילי. עכשיו בונים שם פגייה חדשה וממוגנת
(צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי)
מנהל ברזילי פרופ' חזי לוי, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות, סיפר ל"ידיעות אחרונות" כי לבית החולים נדרש סכום של כ־15 מיליון שקל כדי להשלים את מערך המיגון, והבהיר שאם הכסף לא יגיע - נראה שהמלאכה לא תושלם. "ברזילי נתון זה שנים רבות לאירועים של ירי טילים הולכים ומתקדמים ביכולותיהם לעבר אשקלון, וכמעט כל שנה לימי קרב מרוכזים שמלווים בירי מסיבי על העיר", אמר לוי. "בית החולים חייב למגן את כל החולים, לרבות את הפגים שהפגייה שלהם לא ממוגנת. אחת הפעולות הראשונות בנוהלי בית החולים עם תחילת אירוע מלחמתי, היא לנייד את הפגים למרחב ממוגן. המעבר הזה באינקובטורים, עם כל הציוד ששומר על חייהם, הוא מסוכן ומסכן את בריאותם".
פרופ' חזי לוי, מנהל ברזילי: "בית החולים נתון זה שנים רבות לאירועים של ירי טילים, וכמעט כל שנה לימי קרב מרוכזים שמלווים בירי מסיבי. בית החולים חייב למגן את כל החולים, לרבות את הפגים, שהפגייה שלהם לא ממוגנת"
הוא סיפר כי בית החולים מקים את הפגייה החדשה מכספי תרומות, והתוכנית הייתה לסיים את בנייתה בעוד כשנתיים. לדבריו, ספק אם היעד יושג, מכיוון שהמדינה עדיין לא העבירה את הכסף שהבטיחה לטובת הפרויקט. "פנינו בתחינה לשרי הבריאות, הביטחון והאוצר שיסייעו במימון הפער, אבל בינתיים הכסף לא הגיע", אמר.
מצוקה דומה יש בבית החולים סורוקה בבאר־שבע, שם יש צורך במיגון עבור כ־200 מיטות שחלקן נמצאות במחלקות הפנימיות. גם שם הפגייה אינה ממוגנת.
3 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי שומר החומות פגייה
בית חולים ברזילי שומר החומות פגייה
מעבירים פג למרחב מוגן בבית החולים ברזילי במהלך מבצע שומר החומות. גם בסורוקה הפגייה לא ממגונת
(צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי)
בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, עיר החשופה גם היא לירי טילים ורקטות, ממוגן כמעט לגמרי, אבל גם שם יש צורך בהשלמות כדי להבטיח את ביטחון כל החולים.
תגובת משרד הבריאות: "המשרד עושה מאמצים גדולים להשגת התקציב המבוקש".