תקלה חמורה ורחבת היקף במערכת המחשבים בבתי החולים גרמה לכך שמטופלים רבים קיבלו מרשמי תרופות שגויים ששייכים בכלל לחולים אחרים. התקלה התגלתה לראשונה לפני עשרה ימים, אך משרד הבריאות עדכן את הציבור רק היום (ג') בנושא. ממדי התקלה עדיין אינם ברורים. לפי שעה מעריכים שעשרות חולים קיבלו מרשמי תרופות שגויים - אך ייתכן מאוד שההיקף עומד על מאות ואולי יותר.
זמן קצר לאחר שגורמים במשרד הבריאות אמרו כי "לא ברור אם מדובר בפריצת סייבר, אך זה נמצא בבדיקה", הבהיר מערך הסייבר הלאומי: "הנושא נבחן ולא מדובר באירוע סייבר אלא בבאג במערכת".
התקלה החריגה התגלתה במערכת "קמיליון" שמשרתת את בתי החולים הממשלתיים ואת בתי החולים של כללית והיא מאפיינת ככל הנראה מטופלים שהגיעו לאשפוז חוזר. "בעת אשפוזים חוזרים של מטופלים מועתקות רשימות של תרופות ממטופלים אחרים. מדובר בתקלה מורכבת ומתבצע כרגע תחקיר ללמוד מה היקף התקלה ומהן המשמעויות".
1 צפייה בגלריה
חדר מיון קפלן
חדר מיון קפלן
חדר המיון בקפלן. התקלה השפיעה על בתי החולים הממשלתיים ועל אלו של כללית
(צילום: יריב כץ)
גורמים במשרד הבריאות ציינו בתדרוך כתבים כי התרחשה התקלה שקשורה לרשומה הרפואית הובאה לידיעתם כאמור כבר לפני עשרה ימים. "התרחיש הכי גרוע, אם נגלה שמטופל קיבל תרופה שלא היה צריך לקבל", אמרו הגורמים במשרד הבריאות. הם ציינו כי טרם דווח להם על מטופלים שצרכו תרופות לפי המרשמים השגויים. עד הצהריים עדיין לא נוצר קשר עם המטופלים הרלוונטיים.
בניגוד לטענות משרד הבריאות, הפנייה הראשונה על תקלה אפשרית נעשתה מצד החברה שמפעילה את התוכנה ב-14 בינואר ולא לפני עשרה ימים. שלושה ימים לאחר מכן נעשתה פנייה מחטיבת בתי החולים של משרד הבריאות. בינתיים, חלק מבתי החולים פנו לחברה וביקשו לאתר את התיקים שעליהם התקלה השפיעה. במשרד הבריאות טענו שיש בידיהם מידע על עשרות מטופלים, אולם רק באחד מבתי החולים אותרו לא פחות מ-200 תיקים כאלו. באותו בית חולים ראו שהבעיה הייתה שבמקרים מסוימים אכן נרשמו תרופות נוספות, אבל לא במכתבי השחרור אלא בתיק של המטופלים.
מה צריך לעשות אדם ששוחרר בשבועות האחרונים מבית החולים עם מכתב שחרור ובו מרשם לתרופות? במשרד הבריאות אומרים, כי "הציבור צריך לדעת שאם אדם שוחרר מבית החולים וקיבל מכתב שחרור, הוא מבין את המשמעות. חשוב ללכת לרופא המטופל אם שוחררתם מבתי החולים בשבועות האחרונים, ואם לא ברור יש לקבל תשובות מהרופא המטפל ולקבל את התשובות כדי שתדע שמה שאתה מקבל זה מה שאתה צריך לקבל".
יצוין כי לא בכל המקרים התבטאה התקלה במכתב השחרור, ועדיין לא ברור לגמרי ההיקף המלא של התקלה, "נעית עבודה מסודרת. החברה עובדת מול בתי החולים השונים, מפיקה את רשימות המטופלים ויהיה בירור נקודתי באשר למשמעויות. החברה חסמה את התקלה והיא כבר מפיצה את הגרסה המתוקנת".
האם זו תוצאה של פריצת סייבר? משרד הבריאות מסר כי "לא ברור האם מדובר בפריצת סייבר, אך הנושא נמצא בבדיקה. מכיוון שמדובר באירוע רחב, החברה צריכה לטפל בנושא הספציפי הזה. לגבי המלצות למטופלים ולבני המשפחה שלהם - יש לוודא אל מול מכתב השחרור הקודם שלהם כדי לוודא שיש התאמה לעומת מכתב השחרור הקודם". למערך הסייבר הלאומי גרסה שונה לאירוע, ומהם נמסר: "בעקבות הפרסומים על אודות התקלה שזוהתה במערכת 'קמיליון', מערך הסייבר הלאומי מבהיר כי הנושא נבחן ולא מדובר באירוע סייבר אלא בבאג במערכת".
למה לקח למשרד הבריאות 10 ימים לעדכן את הציבור? במשרד הבריאות אומרים שקיבלו את המידע הראשוני לתקלה לפני עשרה ימים, אבל רק אתמול התבררו ממדיה. במשרד אומרים שזו תקלה מסובכת, ולכן גם לקח זמן להבין את היקפה.
מ"כללית" נמסר בתגובה: "מרגע שהתקבלה אצלנו ההודעה ובתיאום עם חברת התוכנה ביצענו עדכון גרסה בכל בתי החולים שלנו ומערכת הקמיליון פועלת כסדרה. נפעל בעניין זה בהתאם להנחיות נוספות של משרד הבריאות, אם יהיו".
בבית החולים רמב"ם ציינו כי הם אינם עושים שימוש במערכת "קמיליון", אלא במערכת אחרת שפותחה ברמב"ם, "ולכן התראת משרד הבריאות אינה רלוונטית למטופלי רמב"ם. גם בשערי צדק ובלניאדו הבהירו שהם אינם משתמשים בתוכנה המדוברת.
בהכנת הכתבה השתתף רפאל קאהאן