מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית (NAFLD) היא המונח שמתייחס למגוון מצבים הנגרמים מהצטברות של עודף שומן בתאי הכבד. המחלה יכולה להתקדם עם השנים אצל חלק מהמטופלים ולגרום לנזק בלתי הפיך לרקמות הכבד, לכשל בתפקוד הכבד ואף להתפתחות סרטן.
קראו עוד:
המחלה הזו (שמה המלא הוא Nonalcoholic fatty liver disease) היא מחלת הכבד הכרונית הנפוצה ביותר במדינות המפותחות, ושכיחותה מגיעה ל-15%-30% מכלל האוכלוסייה המערבית. שכיחות המחלה צפויה לעלות בעשור הקרוב עם העלייה בשכיחות של השמנת היתר באוכלוסייה. יש כנראה גורמים גנטיים וסביבתיים המשפיעים על התפתחות המחלה, ולאחרונה אנחנו עדים להתפתחות כבד שומני גם אצל אנשים רזים. הסיבה לכך עדיין לא ברורה, וייתכן שהיא קשורה לתזונה לא בריאה ולהשפעת גורמים גנטיים. לפניכם כל השאלות והתשובות בנושא הכבד השומני והקשר למחלות אחרות.
1 צפייה בגלריה
כבד שומני
כבד שומני
רוב האנשים הסובלים מכבד שומני הם א-תסמיניים, אבל חלק קטן מהם יתלוננו על אי-נוחות בבטן הימנית העליונה
(צילום: shutterstock)
האם כבד שומני יכול להוביל למחלת כבד מתקדמת ולהתפתחות סרטן בכבד? כן. הצטברות שומן בתאי הכבד גורמת ב-20% מהמקרים להיווצרות דלקת כרונית בכבד ולהתפתחות צלקות. ב-5% מהמקרים נוצרת שחמת הכבד – מצב שבו רקמת הכבד הבריאה מתחלפת ברקמה צלקתית – שעלולה להתקדם לכשל בתפקוד הכבד ולצורך בהשתלה. במקרים לא רבים תיתכן התפתחות של סרטן כבד ראשוני.
מה המצב בישראל? שכיחות הכבד השומני מגיעה בארץ ל-30% מכלל האוכלוסייה הבוגרת. המחלה מתפתחת בכל הגילים, כולל בקרב ילדים ובני נוער.
מהם הסימנים להתפתחות כבד שומני? רוב האנשים הסובלים מכבד שומני הם א-תסמיניים, אבל חלק קטן מהם יתלוננו על אי-נוחות בבטן הימנית העליונה. התסמינים עלולים להחמיר אם מתפתחת שחמת כבד.
כיצד מאבחנים כבד שומני? באולטרסאונד. אצל חלק מהמטופלים ניתן לראות עלייה באנזימי כבד בבדיקת דם פשוטה. חשוב לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים, מכיוון שעל פי מחקרים קליניים רבים, הגורם העיקרי הקובע את מהלך המחלה הוא דרגת ההצטלקות בכבד: ככל שהדרגה מתקדמת, יש חשש מהתקדמות המחלה לשחמת כבד ולסרטן כבד ראשוני. אפשר להעריך את הדרגה הזו בטכנולוגיה לא פולשנית הנקראת אלסטוגרפיה או פיברוסקאן (הבדיקות אינן כלולות בסל הבריאות בישראל להתוויה זו).
מטופלים עם כבד שומני נדרשים למעקב קבוע כדי לראות את התקדמות המחלה, לקבל טיפול מתאים ולמנוע שחמת וסרטן. המעקב כולל בדיקות דם ואולטרסאונד בטן כל שישה חודשים.
כיצד מטפלים בכבד שומני? תרופות לטיפול במחלה נמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח ומחקר קליני. בינתיים אין טיפול תרופתי ייעודי, ועיקר הטיפול מתמקד בשינוי אורחות החיים: אימוץ הרגלי תזונה נכונים, ירידה הדרגתית במשקל ופעילות גופנית. מחקרים רבים הוכיחו שירידה במשקל משפרת את רמת אנזימי הכבד, מפחיתה את כמות השומן בכבד ומשפרת את דרגת הדלקת והצלקת בכבד.
"מטופלים עם כבד שומני נדרשים למעקב קבוע כדי לראות את התקדמות המחלה, לקבל טיפול מתאים ולמנוע שחמת וסרטן. המעקב כולל בדיקות דם ואולטרסאונד בטן כל שישה חודשים"
במקביל, יש צורך בטיפול בגורמי הסיכון שתרמו להתפתחות הכבד השומני: איזון רמת השומנים בדם ואיזון הסוכרת, אם קיימת, להקטנת הסיכון לפיתוח מחלות לב וכלי דם.
מהם גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סרטן כבד? סרטן ראשוני בכבד יכול להתפתח לא רק על רקע מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית, השמנת יתר וסוכרת, אלא גם מהימצאות הנגיף הפיטיטיס B ו-C בגוף לאורך זמן וצריכת אלכוהול גבוהה לתקופה ממושכת.
פרופ' זיו בן אריפרופ' זיו בן ארי


כיצד מאבחנים סרטן כבד? באמצעות אולטרסאונד, סריקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) של הבטן וסריקת MRI (הדמיית תהודה מגנטית). לעיתים רחוקות יש צורך גם בביופסיית כבד.
כיצד מטפלים בסרטן כבד ראשוני? הטיפולים תלויים בשלב שבו מתגלה המחלה. לסרטן שמתגלה בשלב מוקדם ניתן להציע טיפול מקומי וממוקד בגידול הסרטני (צריבה מקומית על ידי גלי רדיו), ניתוח להסרת הגידול או השתלת כבד. הבעיה היא שרק 30% מהמקרים מתגלים בשלב מוקדם. 70% ממקרי סרטן הכבד מתגלים בשלב מתקדם, כשהאפשרויות הטיפוליות הן דלות. במקרים אלה ניתן לבצע צנתור של הכבד והזרקה מקומית של כימותרפיה או הקרנה מקומית ישירה לתוך הגידול. קיימים גם טיפולים מערכתיים, בהם ביולוגיים ואימונותרפיים, שמאריכים את חיי המטופלים. התרופות ממוקדות מטרה וכמעט לא פוגעות בתאי הגוף הבריאים – רק בתאים הסרטניים. שילובים של תרופות אלו הוכחו כיעילים מאוד בטיפול בסרטן כבד ראשוני.
האם כבד שומני יכול לגרום להתפתחות סרטן במערכת העיכול? כן. מחקר שפורסם באפריל האחרון בכתב העת של האיגוד האמריקני לאונקולוגיה קלינית העלה שמחלת הכבד השומני מלווה בסיכון לגידולים ממאירים במערכת העיכול. המחקר הראה שלצעירים בני 20 עד 39 הסובלים מכבד שומני יש סיכוי גבוה ב-14% לחלות בסרטן קיבה, בסרטן המעי הגס ובסרטן הרקטום. הסיכוי שלהם לחלות בסרטן כבד גבוה ב-13%, בסרטן לבלב – ב-23%, בסרטן בדרכי המרה – ב-29%. הסיכוי שיחלו בסרטן בכיס המרה גבוה ב-53%.
הכותבת היא מנהלת המרכז למחלות כבד בבית החולים שיבא בתל השומר