חודש מרס, שמתחיל היום (ג'), מוגדר בישראל ובעולם כולו כחודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן המעי הגס.
קראו עוד:
הנה עשר עובדות חשובות על המחלה, שאולי אתם לא יודעים - ושכדאי מאוד שתדעו.
2 צפייה בגלריה
סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס
הסיכון לסרטן מופחת ב-90% אחרי הסרת פוליפ טרום סרטני. מאז שהתחילו לבצע קולונוסקופיות, השכיחות של סרטן המעי הגס ירדה ב-30%
(ShutterStock)
1. סרטן המעי הגס הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לתמותה מסרטן.
2. סרטן המעי הגס פוגע גם בגברים וגם בנשים, מכל מוצא: הסטטיסטיקה מלמדת שאחד מתוך 20 אנשים יכול ללקות בו, והסיכון עולה עם הגיל.
3. זוהי מחלה תורשתית: לאנשים שבמשפחתם יש סרטן מעי גס, קיים סיכון מוגבר פי ארבעה ללקות בו. לאנשים מסוימים יש תורשה גנטית של תסמינים שמעלים את הסיכון ל-100% לפיתוח סרטן מעי גס. כל מי שיש לו מספר קרובי משפחה שלקו בסרטן המעי הגס בגיל צעיר, צריך לבצע ייעוץ גנטי.
4. אנשים עם סרטן מעי גס יכולים להרגיש בריאים לכאורה. יכולים להיות סימנים קלים כמו חולשה, עייפות, איבוד משקל, כאב בטן או דימום בצואה - אבל הרבה אנשים לא חשים באף סימן מקדים. בשל כך, בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, מצילות חיים.
אם מאבחנים את סרטן המעי הגס בשלב מוקדם, הסיכוי להחלמה הוא 90%. אם מאבחנים אותו בשלב שלא ניתן להסירו, הסיכוי נמוך עד אפסי
5. סרטן המעי הגס הוא בר מניעה. מרבית המקרים מתפתחים מפוליפ (בליטה בציפוי הפנימי של המעיים). זהו ממצא טרום סרטני, ולכן איתור פוליפים וכריתתם יכולים למנוע התפתחות סרטן.
6. קולונוסקופיה היא הדרך היעילה ביותר לאבחון מוקדם. יש עוד שתי אפשרויות עיקריות לאבחון מוקדם: בדיקת דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה וירטואלית (בדיקת סי.טי המדמה בדיקת קולונוסקופיה). קולונוסקופיה אמיתית היא הבדיקה היחידה, שגם סוקרת את כל המעי וגם מאפשרת הסרת פוליפים טרום סרטניים.
הסיכון לסרטן מופחת ב-90% אחרי הסרת פוליפ טרום סרטני. מאז שהתחילו לבצע קולונוסקופיות, השכיחות של סרטן המעי הגס ירדה ב-30%.
2 צפייה בגלריה
אינפו קולונוסקופיה
אינפו קולונוסקופיה
(צילום: shutterstock)
7. כל אישה וכל גבר צריכים לבצע קולונוסקופיה מגיל 50. לנוכח השכיחות הגבוהה של סרטן מעי גס גם בגיל צעיר, בארצות הברית ממליצים לבצע את הבדיקה כבר מגיל 45. אנשים עם סיכון מוגבר לפתח סרטן מעי גס (כמו ריבוי מקרי סרטן במשפחה או נשאות של סינדרום גנטי) צריכים לבצע קולונוסקופיה מגיל צעיר יותר.
8. אבחון מוקדם מציל חיים. אם מאבחנים את סרטן המעי הגס בשלב מוקדם, הסיכוי להחלמה הוא 90%. אם מאבחנים אותו בשלב שלא ניתן להסירו, הסיכוי נמוך עד אפסי.
9. ניתן לטפל גם בחולים עם סרטן מעי גס גרורתי, כך שאסור לאבד תקווה. בשנים האחרונות חלה התפתחות עצומה בטיפול בסרטן מעי גס גרורתי, והיום אפשר לרפא חלק מהחולים או להאריך חיים באופן משמעותי. אם אובחן סרטן מעי גס גרורתי – יש לפנות לטיפול בהקדם.
10. תזונה ים תיכונית (ירקות, פירות, חיטה מלאה, מעט שומן) מפחיתה סיכון לפתח סרטן מעי גס, וכך גם הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול.
פרופ' ערן שדות הוא מנהל היחידה לניתוחי כבד, לבלב ודרכי מרה בבית החולים בילינסון