תקופת החגים לא פעם מעוררת או מעצימה, תחושות מורכבות של בדידות, לחץ ומצוקה רגשית. בנוסף, תקופה זו מהווה גורם סיכון לאנשים המתמודדים גם בשגרה עם בעיות רגשיות שונות, לרבות דיכאון וחרדה.
ערבי החג וימי חול המועד מזמנים לנו מפגש לא פשוט עם בני משפחה ומכרים עמם אנו מנהלים לא אחת יחסים קונפליקטואליים, אשר ידעו עליות ומורדות לאורך השנים, ותקשורת לקויה או פוגענית. האינטנסיביות שבמפגשים המשפחתיים, או לחלופין היעדרם, מציפים בנו לעיתים עוצמות רגשיות הדורשות התייחסות. על שולחן החג הפנימי שבתוכנו, ערוכים זה לצד זה ציפיות שלא התממשו, אכזבות, זיכרונות כואבים, געגועים למה שהיה וחלף, פגיעות, עלבון, כעס וחשש ממה שצופן עבורנו העתיד. לצד אלה ניצבת גם תקווה לשינוי וכמיהה לקשר אנושי חם, רגיש ואוהב.
קראו עוד:
ימי חג ומועד מאלצים את הפרט להפנות מבט פנימה אל תוך נפשו, ללא אפשרות בריחה לשגרת יומו המוכרת. בחברה המודרנית, המפגש של אדם עם עצמו, עם בדידותו ותחושת הריקנות שבו, אינו פשוט להכלה ולהתמודדות. מפגש זה קשה במיוחד עבור אנשים בעלי מעגלי תמיכה חברתית מצומצמים, המתבססים בעיקר על מסגרות פורמאליות של עבודה ולימודים.
מי מאתנו לא חווה רגעים בהם, למרות שאנו מוקפים בבני משפחה וחברים, אנחנו עדיין חשים לבד? באמצעות הקשבה, התעניינות אמיתית באחר ובעולמו ועל ידי ניהול שיחה אנושית ופשוטה, חופשיה משיפוטיות וביקורת, יש ביכולתנו להפיג את בדידותו של האחר ושלנו
בחגים אנחנו נוטים להזמין מכרים ואף זרים לעיתים ומנמקים לעצמנו את הסיבה לכך בטיעון "כי הוא לבד". בעוד מדובר בהזמנה מבורכת וראויה לכל שבח, חשוב להבין כי לבדידות פנים רבות. בדידות אכן עשויה להתעורר כאשר האדם שרוי לבדו. מאידך, קיימת בדידות בלתי תלויה בהימצאותנו בחברת אנשים. מי מאתנו לא חווה רגעים בהם למרות שאנו מוקפים בבני משפחה וחברים אנו עדיין חשים לבד? כשמבינים היבט זה, מבינים כי באמצעות הקשבה, התעניינות אמיתית באחר ובעולמו ועל ידי ניהול שיחה אנושית ופשוטה, חופשיה משיפוטיות ומביקורת, יש ביכולתנו להפיג את בדידותו של האחר ולהתחבר. כל אחד מאתנו כמה לקשר – ההרגשה שאני קיים, שייך ורצוי.
1 צפייה בגלריה
בדידות
בדידות
ימי חג ומועד מאלצים את הפרט להפנות מבט פנימה אל תוך נפשו
(צילום: shutterstock)

כך תנהלו שיחה משמעותית גם סביב שולחן החג

הקשבה הלכה למעשה
  • שדרו יחס חיובי – קבלו את האדם מולכם ללא תנאים או מגבלות.
  • דברו בכנות – היו עצמכם מבלי לבטל את האחר.
  • בטאו אמפטיה – נסו להבין את האחר מנקודת מבטו ולא מנקודת מבטכם.
אויבי ההקשבה: 10 חסמי תקשורת שחשוב להימנע מהם בשיחה
1. אל תשפטו ביטויים שיפוטיים, מאשימים וביקורתיים פוגעים ברגשות האדם ומונעים חשיפה אישית מחשש לנזיפה או להענשה: "אתה טועה...", "את מתעצלת...", "לא ניסית מספיק...", "אתה חסר אחריות".
2. אל תייעצו מתן עצות, הוראות ופתרונות מונעים מהאדם לחשוב ולבדוק פתרונות אפשריים בעצמו ומשדרים חוסר אמון ביכולתו להתמודד עם בעיותיו ולפתור אותן: "אתה צריך", "אתה חייב", "אני במקומך הייתי...", "מדוע אינך...".
3. אל תטיפו הטפת מוסר מביאה לעמדת התגוננות וליצירת רגשות אשם ומשדרת חוסר אמון וחוסר הערכה: "היית צריכה...", "אדם אחראי היה...".
4. אל תימנעו מהתמודדות ניסיון להרגיע תוך הימנעות מהתייחסות לדברי האדם ותחושותיו משדר חוסר הבנה ומתסכל: "אין מה לדאוג...", "יהיה בסדר...", "בוא נחליף נושא...".
5. אל תחקרו יתר על המידה לעיתים, שיחה שמתנהלת כמו חקירה, מלאה בשאלות כמו "למה?", "איך?", "מי?", עלולה להתפרש כחקירה, לעיתים צולבת, ומסיטה את המוקד מהחוויה של האדם ורגשותיו.
6. אל תתנשאו ביטויים פטרוניים, ציניות וביטויי לעג – כל אלה גורמים לתחושת חוסר הערכה וחוסר ערך, פוגעים בדימוי העצמי של האדם מולכן ולעתים מעודדים תגובה תוקפנית: "לא פלא שנכשלת...", "אני ממש לא מופתעת שאתה לא מצליח...", "ידעתי שאסור לי לסמוך עליך".
7. אל תתווכחו איום או כניסה לוויכוח מעוררים רגשי נחיתות והתנגדות להקשבה: "כן, אבל...", "אני אומר לך למה את טועה...", "אתה תצטער על כך ש...".
8. הימנעו מביטויי חוסר סבלנות ביטויי חוסר סובלנות משדרים חוסר אכפתיות והיעדר זמינות, בעיקר בשיחה עם אנשים מבוגרים: "נו...", "את זה כבר אמרת...".
9. אל תנתחו יתר על המידה ניתוח יתר או אבחון חד ממדי של האדם מעוררים תחושת איום ותסכול: "הבעיה שלך היא...", "את פשוט מבולבלת", "אתה לא מתכוון לזה...".
10. אל תשימו את עצמכם במרכז הסטת מוקד השיחה לעצמכם מעצימה את תחושת הבדידות של האדם מולכם ומשדרת חוסר קבלה והיעדר תמיכה: "זה קרה גם לי כש...","גם ההורים שלי התגרשו כשהייתי ילד ואני..."
בעזרת הקשבה, אמפתיה ותמיכה רגשית, תקופת החגים, על אף הקושי שמגיע איתה, יכולה דווקא להוות הזדמנות להתבוננות פנימית, להידוק הקשרים ומערכות היחסים שאנו מנהלים ולהעצמה של האנשים לצדנו לחתור לקראת השינוי לו הם מייחלים.
אם אתם או מישהו קרוב חווים בדידות, חרדה או מצוקה במהלך החגים וזקוקים לאוזן קשבת ולב פתוח, אל תישארו לבד. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע גם בחגים וערבי חג חייגו 1201 או היכנסו לאתר ער"ן ודברו איתנו