בשיתוף אונקוטסט
לינדה נחמני (51) עלתה לישראל מצרפת וכיום מתגוררת בתל אביב. מאז עלתה לארץ היא הצליחה לשלב בין גידול שני ילדים לבין קריירה מצליחה בהייטק. יחד עם זאת, כמו רבים, נאלצה לינדה להתמודד באופן קבוע עם לחץ וסטרס שמאפיינים את שגרת החיים העמוסה.
בשנת 2019 לאחר שחשה ברע, פנתה לינדה למרפאה בגלל בעיות בדרכי העיכול. לאחר מספר בדיקות העריכו הרופאים שלא מדובר בבעיה משמעותית וככל הנראה הכאב נגרם כתוצאה מלחץ נפשי. לינדה ניסתה להפחית מהעומס והמשיכה בשגרת חייה. שנה לאחר מכן, היא פנתה לכירורגית לאחר שהרגישה גוש בשד. לאחר סדרת בדיקות נאלצה הרופאה לבשר לה כי היא אובחנה עם סרטן השד.
"כנראה שהגידול כבר היה שם קודם", נזכרת לינדה, "אבל הרופא שבדק אותי שנה קודם לכן, אולי לא ערך בדיקה מקיפה. כשהגעתי לרופאה שהצילה לי את החיים, עוד לפני הבדיקה הגופנית היא כבר ראתה שיש בעיה", היא משחזרת.
1 צפייה בגלריה
לינדה נחמני
לינדה נחמני
לינדה נחמני
ללינדה לא היה יותר מדי זמן לעכל את הבשורה המורכבת. יומיים אחרי האבחון היא עברה ביופסיה בבית החולים ובהמשך עברה ניתוח במטרה להסיר את הגידול. מטבע הדברים, לאורך כל התקופה הזאת לינדה חששה מהטיפול בכימותרפיה ומהסיכוי שהסרטן עלול להתפשט או לחזור שוב בעתיד. "אמרו לי שהגידול לא הגיע לבלוטת הלימפה ולא התפשט, אלא נשאר בשד", היא נזכרת, "למרות זאת הייתי בחרדה עצומה. פחדתי מאוד מהמחלה הזו".
חולות רבות – כמו לינדה – חוששות מהטיפול בכימותרפיה שכרוך בתופעות לוואי שאינן פשוטות. בנוסף, בקרב לא מעט מהמטופלות מקונן הפחד שהמחלה תחזור בעתיד על אף הניתוח שביצעו. על מנת לנסות ולהתמודד עם שתי הסוגיות המורכבות האלו ולהוריד את רף החרדה, החליטה לינדה בהמלצת הצוות הרפואי לבצע בדיקת "אונקטייפ שד" של אונקוטסט שעוזרת להעריך באופן מדויק את הסיכון להישנות הסרטן לאחר הניתוח ואת הצורך בטיפול בכימותרפיה.
"אונקוטייפ שד", בדיקה גנומית הבודקת ביטוי של 21 גנים ברקמת הגידול הסרטני שהוצא במהלך הניתוח להסרת הנגע הסרטני או במהלך ביופסיה. תוצאות הבדיקה ניתנות כערך מספרי 0-100 הקרוי - Recurrence Score (RS) מדד הישנות המחלה. ככל שערך מדד ההישנות (RS) נמוך ,כך הסיכון להישנות מרוחקת של המחלה קטן יותר, וחשוב מזה, התועלת של טיפול כימי משלים קטנה יותר עד זניחה. ולכן במרבית המקרים הרופא המטפל נוטה לוותר על תוספת טיפול כימותרפי. ככל שמדד הישנות המחלה(RS) גבוה יותר -תועלת הטיפול הכימי גבוהה ומשמעותית ולכן ייטו הרופאים להוסיף טיפול כימי משלים לטיפול ההורמונלי כדי להפחית את הסיכוי להישנות של הסרטן.

"בלי הבדיקה, החיים שלי היו נהרסים"

למרבה המזל, על פי תוצאות בדיקת אונקוטייפ שד של לינדה הסבירות לחזרת הסרטן נמוכה מאוד ולכן גם אין צורך בטיפול בכימותרפיה. ולכן לינדה מטופלת עם טיפול הורמונלי בלבד
"בלי הבדיקה הזאת, החיים שלי היו נהרסים", מספרת לינדה, "בזכותה המון סבל נחסך ממני. עם יד על הלב, אני לא יודעת איך הייתי מתמודדת עם זה מבחינה נפשית. הייתי חייבת לראות את התוצאות שחור על גבי כדי לדעת שאני אהיה פה עוד כמה שנים כדי להמשיך ולטפל בילדים שלי", היא מוסיפה. "מזל שיש את הבדיקה הזו ומזל שאלו התוצאות שלה".

"כל אישה עם בעיה הורמונלית חייבת להתעקש להיבדק"

כעת, לינדה מרגישה שהיא יכולה לחזור לשגרת החיים אליה הייתה רגילה ולמרבה השמחה מקור הגידול הוא לא כתוצאה מפגם גנטי. "עוד מהילדות היו לי בעיות הורמונליות והמחזור הראשון שלי הופיע בגיל שמונה. בחיים לא לקחתי גלולות או הורמונים, זה פשוט עניין של חוסר מזל", היא מסבירה.
על אף שבתה של לינדה אינה מצויה בסיכון מוגבר לסרטן השד ואינה צריכה להיבדק בתדירות גבוהה מגיל צעיר, לינדה תמליץ לה להתחיל להיבדק אצל כירורג שד החל מגיל 35 – כמו שמומלץ לכל אישה, ללא תלות במצבה הרפואי או בהיסטוריה המשפחתית ובמידת הצורך גם לבצע אולטרסאונד.
לינדה גם ממליצה לכל אישה להקפיד על הבדיקות השגרתיות – בדיקה כירורג שד, אולטרסאונד וממוגרפיה – על ההמלצות של הרופאים ובוודאי שלא להתעלם במקרים בהם מרגישים גוש בשד. "כל אישה שיש לה בעיות הורמונליות חייבת להתעקש על בדיקה מעמיקה. יש המון סוגים של סרטן השד – ואפשר לזהות ולטפל בהם בזמן. אני ממליצה תמיד להיבדק – גם אם יש חשד הכי קטן. אל תתעלמו כי גילוי מוקדם מציל חיים".
בשיתוף אונקוטסט