מערכת בריאות הנפש סבלה מדיאטת רעב בימים שלפני המלחמה. ייבוש תקציבי מתמשך הוביל לכך שזמני ההמתנה לטיפול נפשי במערכת הציבורית יכולים להגיע גם לשנה ואף יותר באזורים מסוימים בארץ. למרבה האבסורד, פרסם משרד הבריאות בתחילת השבוע הודעה שבה הזמין אנשי טיפול להתנדב על מנת לעבות את מערך בריאות הנפש.
עוד בנושא זה:
פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית פרסם פנייה דחופה לשר הבריאות. "אנו קוראים ומפצירים במדינה למלא את חובתה הבסיסית כלפי אזרחיה ולספק את המענים הנפשיים הנדרשים לכל אותם האנשים ששרדו וניצלו מן התופת, ולכל הנפגעים הנוספים והרבים עקב המלחמה, ולהתחיל לשקם באופן מיידי את מערך הפסיכולוגיה הציבורית, שהוזנח מזה שנים ארוכות, על ידי הקצאת משאבים הכרחית וראויה", מסרו בפורום. "אנשים רבים בציבור מוכים בטראומה קשה, וזקוקים לרצף טיפולי כדי להשתקם, לא יעלה על הדעת שמשרד הבריאות מסתמך על מתנדבים לשם כך". לעיון במכתב המלא - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
אוריאל בוסו ומשה בר סימן טוב  בועדת הבריאות בכנסת
אוריאל בוסו ומשה בר סימן טוב  בועדת הבריאות בכנסת
שר הבריאות הטרי אוריאל בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
(צילום: יואב דודקביץ' )
במכתב נטען כי מערך הפסיכולוגיה הציבורית במדינת ישראל מצוי במשבר ארוך שנים, עוד טרם פרוץ המלחמה, וסובל ממחסור אדיר בפסיכולוגים בכלל ההתמחויות: קלינית, חינוכית, התפתחותית, שיקומית, רפואית ותעסוקתית. "החל מפרוץ המלחמה, הפסיכולוגים העובדים בשירות הציבורי עושים עבודתם מסביב לשעון, בשקט ובצניעות ומתוך תחושת שליחות ומחויבות למדינת ישראל ואזרחיה, תוך שהם מתמודדים עם תת תקינה ואיוש חסר", נכתב.
בנוסף לכך, בשבוע האחרון, אלפי פסיכולוגים, שרבים מהם אינם עובדים בשירות הציבורי, מתגייסים בהתנדבות באופן מעורר השראה, למתן מענה פסיכולוגי ראשוני לעשרות אלפי השורדים והנפגעים".
"מזה כשבועיים, מדינת ישראל כולה נמצאת במצב חירום כמוהו לא ידעה. כולנו כואבים את האובדן הקשה שידעה מדינתנו ואת כאבן העמוק של משפחות עוטף עזה והדרום. המלחמה הנוכחית מאופיינת בחשיפה קיצונית לאור ועים טראומטיים אקוטיים ומסכני חיים, למחזות קשים ומזעזעים. מצבי הקיצון הללו, מתרחשים במקביל לאיום תמידי ומתמשך של מתקפות טילים בכל רחבי הארץ וגיוס מילואים בסדר גודל יוצא דופן. ריבוי האירועים והיקפם יוצר מציאות בה כל אזרח ישראלי חווה באופן אישי, משפחתי או קהילתי חוויה משברית המשפיעה באופן מיידי על איכות חייו".

"המדינה צריכה לשלם"

בפורום דורשים ממשרד הבריאות לקדם מיד תוכנית חירום לאומית לגיוס אלפי פסיכולוגים למערכת הציבורית. "אין ספק כי חובתה הבסיסית של מדינת ישראל היא לספק את המענה הנפשי הנדרש לכל אותם האנשים ששרדו וניצלו מן התופת, ולכל הנפגעים הנוספים עקב המלחמה".
ד"ר צבי פישל: "חלק מהחובה של המדינה זה לטפל בפצועים שלה ולשלם על הטיפול בפצועים שלה. אם מדובר על פצוע נפשי ולא פצוע מבחינה פיזית, אז היא לא צריכה לשלם?"
גם לדבריו של ד"ר צבי פישל, לשעבר יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, "המדינה צריכה לשלם על זה. חלק מהחובה של המדינה זה לטפל בפצועים שלה ולשלם על הטיפול בפצועים שלה. אם מדובר על פצוע נפשי ולא פצוע מבחינה פיזית, אז היא לא צריכה לשלם? מכיוון שיש כאן מערכת עם אנשים טובים שהתנדבו המחסור כביכול לא קיים. היעלה על הדעת שמישהו מתאשפז בבית חולים ואף אחד לא משלם על האשפוז שלו?
2 צפייה בגלריה
בתים בכפר עזה
בתים בכפר עזה
עדות לזוועה בכפר עזה. מי ישלם על המחיר הנפשי?
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)
"אנחנו צופים שהפציעות הנפשיות תהיינה ארוכות טווח וחלק מהאנשים יהיו עם תגובה שהיא יותר מתמשכת. צריך לדאוג לזה. אני קורא להסדיר את עניין התשלום לאנשי בריאות הנפש. יש להסדיר את השכר עבור אלו שמטפלים כחלק מהמערכת הציבורית וצריך להסדיר את התוספת המתאימה כדי שיוכלו להתפנות לכך ולתת את הטיפול".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פעל ליצירת מענה מהיר בכמה דרכים - לרבות קווי תמיכה וטיפול מרחוק לצד שליחת צוותים מבתי החולים לבריאות הנפש, עיבוי מרכזי החוסן ופתיחת מרכז חוסן על אזורי ומענים נוספים. כגורם האחראי על הטיפול נמצא כעת בשטח ומפקח שהטיפול ניתן על ידי מטפלים מוכרים ומוסמכים ודואג כי כלל האוכלוסייה הזקוקה לטיפול תקבל אותו, ונערך לקליטת כלל האוכלוסייה הזקוקה לטיפול למערכת בריאות הנפש הציבורית גם לטווח הארוך.
"כחלק מכך, פועל בשיתוף עם משרד האוצר ליצירת מנגנון למתן תשלום למטפלים המוכרים לעבודה במערכת בריאות הנפש באופן מיידי ומתן טיפול ציבורי מוסדר לאורך זמן ומקיים על כך שיח שוטף עם קופות החולים ובתי החולים לבריאות הנפש".