השעון הביולוגי מתקתק גם אצל הגבר: פוריות הגבר נחלשת אף היא במשך השנים, ולצד פרוצדורות רפואיות כמו הקרנות וכימותרפיה שעלולות להרוס את הזרעונים, גם השנים לא עושים להם טוב. הקפאת זרע מאפשרת לשמר את הפוריות לפני טיפולים רפואיים ספציפיים, ולאחרונה היא מוצעת גם לגברים בריאים, כ"תעודת ביטוח" מפני העתיד.
עוד בסדרת הכתבות בדרך להורות:
עד כמה שיטת הקפאת זרע בטוחה, איך היא מתבצעת, למי היא מתאימה, והאם היא באמת משמרת פוריות? נעזרנו בד"ר עופר פאיינרו, מנהל בנק הזרע והיחידה להפריה חוץ גופנית במרכז הרפואי רמב"ם, כדי לקבל תשובות לשאלות.
מה זו הקפאת זרע ומה מטרת ההליך? "מדובר בתהליך שמטרתו לשמר את הזרע הקיים לצרכי פוריות עתידית. עד לאחרונה הקפאת זרע בוצעה לחולי סרטן לפני טיפולים כימותרפיים והקרנות – פרוצדורות שפוגעות בזרע באופן בלתי הפיך. לאחרונה מוצעת הקפאת זרע גם לגברים בריאים המבקשים לשמר את הפוריות שלהם, מאחר שידוע כי תאי הזרע נפגעים גם בגלל גיל מתקדם".
4 צפייה בגלריה
הקפאת זרע
הקפאת זרע
הקפאת זרע מומלצת בכל מצב רפואי בו חוששים מפגיעה בנוזל הזרע, כמו לפני טיפול כימותרפי או הקרנות
(צילום: shutterstock)
תוחלת החיים של הזרע היא לא אינסופית? "בניגוד לנשים, אצלן קיימת ירידה דרמטית באיכות הביציות מגיל 37 עד 45, אצל גברים תהליך ייצור הזרעונים ממושך ומתקיים כמעט לכל החיים, אך לא באותה איכות. עם הגיל יש ירידה בספירת הזרע, בתנועתיות ובצורות תאי הזרע התקינות, כלומר במורפולוגיה. אבל אנחנו ערים היום לכך שתא הזרע של גבר מעל לגיל 50 גם נושא עמו הרבה בעיות פוטנציאליות: עלייה במחלות ובמומים בילדים הנולדים, ומחלות שלא ניתן לאתר כמו אוטיזם וסכיזופרניה. זה נובע משני דברים עיקריים: פגיעה ב-DNA של הזרע שעובר שברים, היווצרות טעויות גנטיות וחשיפה לנזקים סביבתיים, שגם הם פוגעים באיכות הזרע. ככל שהזוגות מבוגרים יותר, כך הביצית יודעת פחות לתקן את הנזקים בזרע, ולכן זוגות מבוגרים המבקשים להרות מהווים אתגר".
ובכל זאת ישנם לא מעט גברים מעל גיל 50 שהופכים להורים. "השכיחות של אוטיזם, סכיזופרניה ומומים מולדים בילדים לגברים מעל גיל 50 היא נמוכה, ואכן ברוב המקרים גברים מעל גיל 50 מביאים ילדים בריאים ואין צורך להילחץ. בנוסף, חלק מהמומים המולדים ניתן לאתר בסקירת מערכות. יש שיטות לזהות עלייה בפרגמנטציה של DNA, אפשר לבדוק את הזרע ולראות האם ה-DNA שבור, וכמה אחוזים מתוך תאי הזרע שבורים ופגומים. למשל, אם הדגימה של הזרע מראה מעל 30% תאי זרע עם שברים, היכולת להפרות נמוכה יותר. במצב כזה אנחנו יודעים שמתן נוגדי חמצון יכול אולי לשפר את איכות הזרע, לצד הפסקת עישון, שיפור התזונה ופעילות גופנית. במקרים מאוד קיצוניים לוקחים זרע מתוך האשך עצמו, מאחר ששם הזרע לא הספיק לעבור את הנזקים, ומשתמשים בו כדי להפרות ולהימנע מהנזקים הללו ב-DNA. אלה שיטות שעדיין בחיתוליהן, אך יש התקדמות עצומה".
4 צפייה בגלריה
הקפאת זרע
הקפאת זרע
זרע בהקפאה יכול להישמר למשך שנים ארוכות
(צילום: shutterstock)
למי מומלץ לעבור הקפאת זרע? "בכל מצב רפואי בו אנו חוששים שתהיה פגיעה בנוזל הזרע, כמו לפני טיפול כימותרפי או הקרנות, או במצב של וריקוצלה – פגיעה בוורידים סביב האשך הפוגעים באיכות הזרע".
מה לגבי מי שאין לו בעיה רפואית אך רוצה להקפיא זרע? "יש מעט מאוד גברים שמקפיאים זרע ללא המלצה רפואית. אם יבוא אליי מטופל מעל גיל 50, שזה יהיה רצונו – אקפיא לו זרע, אך נדגיש שמדובר בהוצאה כספית כבדה, ללא הוכחה חד משמעית שיש לכך ערך".
מאיזה גיל אפשר להקפיא זרע? "בכל גיל שבו ניתן לתת זרע, החל מגיל ההתבגרות. לעתים מפיקים זרע באופן כירורגי על ידי מכשור, תחת הרדמה כללית, אצל ילדים או גברים שאינם מסוגלים לתת זרע. במקרים כאלה מוצא הזרע ישירות מהאשך".
4 צפייה בגלריה
הקפאת זרע
הקפאת זרע
עם הגיל יש ירידה בספירת הזרע, בתנועתיות ובצורות תאי הזרע התקינות. אילוסטרציה של זרעונים שוחים אל האור
(צילום: shutterstock)
מהם הפרמטרים המינימליים התקינים שנדרשים כדי שההקפאה תצליח? "לצורך הפריה יש צורך בזרעון אחד בודד תקין. לפיכך, אין פרמטרים מינימליים, ובמקרים מסוימים אף מקפיאים זרעון בודד".
מה העלות? "קופות החולים מממנות עד חמש מנות זרע, במקרים שיש להם התוויה רפואית. לפני טיפול כימותרפי או הקרנות ממליצים על הקפאה של 15 מנות זרע ולפיכך המטופל נדרש לשלם על 10 המנות הנוספות אותן הקופה לא מממנת, אך לעיתים חלק מהקופות מסכימות לממן את כלל המנות הנדרשות. הקופה מממנת הקפאה ושימור לשנה, שלאחריה הקופה צריכה לחדש את מימון השמירה לחמש שנים נוספות, וכך הלאה. עלות הקפאה ושימור של חמש מנות לשנה אחת עומדת על 900 שקל. להמשך השימור יש צורך להוסיף 400 שקל לכל שנת הקפאה".
4 צפייה בגלריה
הקפאת זרע
הקפאת זרע
עלות הקפאה ושימור של חמש מנות לשנה אחת עומדת על 900 שקל
(צילום: shutterstock)
איך מתחילים את תהליך ההקפאה? "רופא המשפחה, אונקולוג או אורולוג מפנים לבנק הזרע לצורך בדיקת זרע והקפאה. במקביל המטופל מופנה לבדיקות דם לשלילת HIV והפטיטיס B ו-C. אם הבדיקות תקינות, תבוצע ההקפאה. המטופל יתבקש להתנזר מיחסי מין או אוננות בין יומיים לחמישה ימים, שלאחריהם יגיע לבנק הזרע וייתן זרע בחדר פרטי. הזרע יועבר לטיפול ולהקפאה בחנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 173 מעלות. אם נמצא בבדיקה כי כמות הזרעונים אינה מספיקה, המטופל יתבקש לתת מנת זרע נוספת".
האם נשאי איידס והפטיטיס יכולים להקפיא זרע? "במרכז הרפואי רמב"ם משתמשים בטכנולוגיה חדשה המאפשרת גם לנשאי מחלות זיהומיות כמו HIV והפטיטיס להקפיא זרע. בטכנולוגיה מבצעים שטיפות של הזרעונים עד שהבדיקות מראות שלא נותרו חלקיקי וירוסים בדגימה".
לכמה זמן נשמר הזרע? "במהלך ההקפאה עצמה כ-50% מהזרע נפגעים, אך אם ישנם במנה מיליוני תאי זרע, פגיעת ההקפאה לא תפגע משמעותי בסיכויי ההפריה. הזרע בהקפאה יכול להישמר למשך שנים ארוכות".
אילו אמצעי בטיחות שומרים על המנה המוקפאת? "קיימים אמצעי בקרה המוודאים כי על תהליך ההקפאה תקין ומנטרים את כמות החנקן במיכל. בנוסף קיימות בדיקות יומיות של מפלס החנקן במכלי ההקפאה. כל מבחנה מסומנת על ידי תעודת זהות ועל ידי ברקוד, למניעת בלבול בין מבחנות, ומזוהה על ידי שני אנשי צוות כאמצעי בטיחות נוסף".