ועדת סל התרופות שהחלה הבוקר (א') את מרתון הדיונים הסופי לקראת גיבוש רשימת הטכנולוגיות והתרופות לשנת 2024 עשויה גם להביא לתיקון אחד העיוותים המשמעותיים בזכויות חולי הסרטן – מימון "כיוון אחד" בלבד עבור נסיעות לבתי החולים בזמן הטיפולים. כלומר, המימון הציבורי ניתן בגובה של מחצית הסכום בלבד, ועבור תחבורה ציבורית. בפועל, הורים רבים שאין בבעלותם רכב או שאין ביכולתם להסיע את ילדיהם לטיפולים ולמעקב מממנים מכיסם את ההסעות.
מי שמקדמת את הבקשה למימון מלא עבור הסעות הילדים היא עמותת 'גדולים מהחיים'. בשנת 2022 התקבלו בעמותה 172 בקשות מצד משפחות של ילדים חולי סרטן שידן לא הייתה משגת לממן את הנסיעות בעצמן ונזקקו לסיוע. יש לציין כי גם עמותות נוספות מסייעות בהסעות הילדים, ומשפחות רבות נשענות עליהן, במקום לקבל סיוע מהמדינה.
1 צפייה בגלריה
דנה בן שלום ובנה נהוראי
דנה בן שלום ובנה נהוראי
דנה בן שלום ובנה נהוראי. 500 ש"ח ליום לנסיעות לטיפולים

"נסיעה באוטובוס מסכנת את הבן שלי"

דנה בן שלום מאשדוד, אמו של נהוראי בן העשר שמתמודד עם יואינג סרקומה ומטופל בבית החולים שיבא, מספרת על המציאות הנוכחית. "אני נוסעת כל פעם במונית כי אין לנו רכב פרטי. היום בבוקר נסעתי לשיבא ושילמתי 180 שקלים בהלוך ו-280 שקלים בחזור. אציג את הקבלות לקופה ואני לא יודעת כמה אקבל, אבל בוודאי שלא אקבל את מלוא הסכום. אני יודעת את זה, אבל מקווה שאקבל לפחות חלק מהסכום. לנסוע באוטובוס זה בלתי אפשרי כי זה מסוכן בשביל הילד שלי. בנוסף, מדובר על נסיעה מאוד ארוכה באוטובוס וזה יכול לקחת שעתיים. אני מעדיפה לנסוע במונית, לא משנה כמה זה יעלה.
"זה משמעותי מבחינה כלכלית אבל אנחנו שמים את זה בצד. לפעמים היינו עושים הקרנות תוך כדי האשפוז וזה חסך לנו, אבל לפעמים יוצא לי ביום להוציא על מוניות 500 שקלים. יש לבן שלי תסמינים קשים, ובגלל זה אני מעדיפה לנסוע במונית ולא באוטובוס. לפעמים גם במונית זה לוקח 50 דקות, אבל זה בטח הרבה יותר מהר מאשר האוטובוס. ביום שישי השתחררנו מהאשפוז והוא יחסית בסדר כרגע. אם יהיה לנסיעות מימון מלא זה יעזור לנו. אני נמצאת איתו כל הזמן באשפוזים וזה באמת יעזור מאוד אם תהיה את העזרה הזו בנסיעות, כי לא תמיד אפשר להגיע אחרת לבית החולים".
ד"ר שפרה אש: "הנסיעה בתחבורה ציבורית מסוכנת לאנשים וילדים תחת דיכוי חיסוני. נסיעה בתנאים של צפיפות וחוסר אוורור לצד אנשים רבים הנה מסוכנת בזמן טיפול או בעת דיכוי של מערכת החיסון ויש להימנע ממנה"
על פי חוות הדעת של ד"ר שפרה אש, מנהלת מחלקת המטו-ילדים בבית החולים רמב"ם, שהוגשה לוועדה, "מצב זה יוצר עומס כלכלי המאלץ חלק מהמטופלים להגיע לטיפולים בתחבורה ציבורית". לדבריה, המימון החלקי והעובדה כי משפחות רבות מגיעות לבתי החולים באמצעות תחבורה ציבורית – עשויים לפגוע בבריאות הילדים.
"הנסיעה בתחבורה ציבורית הנה מסוכנת לאנשים וילדים תחת דיכוי חיסוני. נסיעה בתנאים של צפיפות וחוסר אוורור לצד אנשים רבים הנה מסוכנת בזמן טיפול או בעת דיכוי של מערכת החיסון ויש להימנע ממנה. על מנת לאפשר לילדים עם מחלות המטואונקולוגיות להגיע בבטחה לטיפולים, לבדיקות או מעקבים, יש להגדיל את השתתפות המדינה בעלות הנסיעות, כך שעלותן תכוסה במלואה. בנוסף, יש להרחיב ולאשר כיסוי לנסיעות לבית החולים בתקופה זו, גם כאשר מטרתן הן בדיקות ומעקב רופא. על פי רוב, תקופת הטיפול בילדים נמשכת בממוצע במשך שנה. למערכת החיסון לוקח זמן להתאושש, על כן יש להמשיך ולאפשר החזר הוצאות נסיעה במשך שלושת החודשים שלאחר סיום טיפול הכרוך בדיכוי חיסוני".
אפרת ליכטמןאפרת ליכטמןצילום: שירן יצחקי
דיוני הסל צפויים להסתיים השבוע והתקציב התוספתי שלו יעמוד השנה על 650 מיליון שקלים. לדבריה של אפרת ליכטמן, מנכ"לית עמותת 'גדולים מהחיים', "בין היתר, גדולתו של פורמט סל הבריאות הוא בהסתכלות ההוליסטית כלפי המטופלים, במיוחד ילדים. אנו גאים להיות עמותה פורצת דרך שפועלת להרחבת הסל עבור ילדים חולי סרטן. הביטוי 'אלוהים נמצא בפרטים הקטנים' מבטא במקרה הזה כיצד העזרה הכי גדולה, רפואית, נפשית וכלכלית עבור המטופלים וקרוביהם, נמצאת בפרטים הקטנים ועשויה לחולל שינוי מהותי וחשוב. כך שבמקרה זה, ההסעות לטיפולים בבתי החולים שהגשנו בתהליך מקצועי ומורכב, הן לא רק צעד לטובת הרווחה, אלא ימקסמו את הצלחת ההליך הרפואי כולו".